الحب الاول

ازاى انسى حبيبى الاول

انا كنت بحب واحد بقالى 5 سنين وكنت عارفه انه بيبادلنى نفس الشعور بس هو معدش بيهتم بيا زى الاول وحسيت انه نسينى خلاص وقررت انى انساه انا كمان وفعلا الى حد مانسيته وبعدين عرفت ان ابن عمى بيحبنى ودايما بابا وعمو كانو يقولو ان احنا لبعض وهو انسان كويس اوى بس مش عارفه اذا كنت بحب حبيبى الاول ده ولا نسيته وخايفه اظلم ابن عمى لو كنت لسه بحبه اعمل ايه؟

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Tuesday, October 11th, 2011 في 07:06

كلمات مشاكل وحلول: ,

19 رد to “ازاى انسى حبيبى الاول”

  1. ميار
    13/02/2014 at 01:00

    وحيات اللة كل الانتي قلتي علية هذا بيصير معي ولاكن انا كنت بحبة من 3 سنين وهو كان بيبادلني نفس الشعور

    قَـيّـم هذا الحل: Thumb up 1 Thumb down 1

  2. tota
    14/05/2013 at 05:39

    الحب ده شبكه الى بيقع فيها بيتدمر

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 8 Thumb down 0

  3. Mohamed Elsabagh
    07/02/2013 at 04:41

    انا حاسس بيكى اوى على فكرة و حالك هو حالى بس الفرق بينى و بينك انى حبتها 12 سنه حب من طرف واحد من غير ما تبادلنى نفس الشعور مع انها عارفه بحبى ليها كل السنين دى كلها بس نعمل ايه ..!
    هى الدنيا كدا .. !

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 5 Thumb down 2

  4. الوداع الحزين
    30/07/2012 at 04:49

    انمانا برضة مريت بنفس التجربة عشان كدة مقدرة الى انتى فية وعارفة انة صعب عليكى تنسية بس الى باعك بعية لان اصعب حاجة فى الدنيا انك تحبى انسان عمرة ما هيكون ليكى عشان كدة بنصحك انك تتخطبى لابن عمك وعيشى حياتك

    قَـيّـم هذا الحل: Thumb up 4 Thumb down 0

  5. بسملة
    06/07/2012 at 17:50

    بصى مش من السهل انك تنسى الحب الاولانى قولى للى بتحبية انك بتحبية وشوفى رد فعلة اية لو محستيش من كلامة انة بيحبك قوليلة انسى اللى انا قولتة وانصحك انك تحولى تحبى ابن عمك ولازم تقوليلة انك كنتى بتحبى ابلة وحكيلة كل اللى حصل وقوليلة ينسيكى حزنك وفرحى معاه وحولى تفرحية

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 5 Thumb down 2

  6. ساره محمد ابراهيم الحلو
    23/05/2012 at 03:27

    ضيعتي من عمرك خمس سنين وفي الاخر يبعد عنك ازاااااااا ي خمس سنين بيلعب بيكي كتير هو ممكن يكون قرب من واحده تانيه بصي كلميه تاني لاخر مره ووجهيه وحسسيه بالذنب انه ظلمك وعلقك بيه وفي الاخر يبعد عنك ممكن يفوق ولا حاجه ويرجعلك ولو فضل زي ما هو سيبك منه وخليكي مع ابن عمك بس نصيحه مني ليكي متعرفيش ابن عمك بعلاقتك بواحد تاني قبله وقربي منه قبل اي شي وطالما بيحبك وشاريكي فانتي هتحبيه مع الايام

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 18 Thumb down 2

  7. منة
    03/04/2012 at 20:14

    انا حابة انى اعرض مشكلة لية انا حبيت شخص لمدة سنة اتعرفت عليه على فكرة انا متغربة عايشة فى قطر وانا من مصرية وهو كمان مصرى كانت العلاقة فى الاول مش اكتر من صداقة بعدها انا حسيت بالحب من ناحيته المشكلة انه كان قافل قلبه على حبيبته اللى ماتت حاولت انى اتقرب ليه وكونت بفشل من فترة صغيرة اوى بدا يحسسنى بالاهتمام بس دة كان حسب المود يوم يكون كويس ويوم لا كان تعلقى بيه بيزيد وصلت لدرجة انى مش قادرة استغنى عنه اعترفتله بحبى وهو قالى انا عارف دة بس انا مش حقدر ارد على كلامك باى حاجة مع الايام انا مليت حبيت اعرف نهاية العلاقة دى ايه ماكونتش بلاقى رد بعدها اتقدملى عريس قولتله قالى شوفى انتى عايزة ايه انا ماليش اى صفة بعدت عنه وشوفت العريس هو انسان كويس بس انا مش متقبلة منه اى حاجة مش عارفة اتعامل معاه بجد انا تعبت كل مايحاول يقرب منى انا ببعده مش عارفة اعمل ايه ممكن حلل

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 1 Thumb down 5

  8. tito
    04/03/2012 at 12:32

    نفس المشكلة معايا انى حبيت بنت عمى وكانت بتحب واحد برضة وفضلت تحبة 5 سنين وحاول يتقدملها واهلها رفضوا وراح خطب واحدة غيرها ودخلت انا حياتها وحكيتلى عن علاقتها دى انا منكرش انها حبتنى اكتر من اي حد بس كمان ابقا كذاب لو قولت انى نسيت ماضيها ده بالرغم من انى بحبها الا انى بتعذب ان كان لها ماضي وانها حبت شخص المدة دى كلها وبيراودنى الشك والغيرة وكل اللى تتخيلوة
    انا هقولك على حاجة
    مترتبطيش بحد مهما كان الا لما يكون قلبك خالى بلاش تعذبي حد معاكي راجاءا
    لما يكون قلبك خالى خالص ومفيش حد فية ابداى حبي وارتبطى واعملى كل حاجة
    بلاش ترتبطى بحد عشان خاطر ينسيكى حببيبك او شئ من هذا القبيل

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 25 Thumb down 0

  9. المجروحة
    04/11/2011 at 13:20

    انا شايفة انك تخدى اللي يحبك لانة هو هيخاف علي شعورك واحساسك اما اللي بتحبيه فانتي قولتى انة اتغير لكن ابن عمك بيحبك وشاريكى

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 33 Thumb down 1

  10. جنة الاسلام
    03/11/2011 at 01:59

    السلام عليكم
    افضل حل من وجهة نظرى انك لازم تقولى لابن عمك لو انتوا فعلا هتتجوزوا علشان يكون على علم وبينة وكمان ان شاء الله هو هيساعدك وكمان يحترمك لانك خلتية معاكى فى الصورة ربنا معاكى ومتخافيش وربنا يحفظك ويحفظ بنات الاسلام جميعا وانتى لازم تنسى الانسان التانى افضل ليكى و السلام عليكم

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 11 Thumb down 9

  11. برنس الرومانسيه
    30/10/2011 at 21:14

    والله انا شايف انك تنسيه ولاكن ده صعب عليكى انا عارف ده وعارف انه صعب بس حولى على اقد ماتقدرى وحولى ماتفكريش فيه ولو انتى حاسه ان ابن عمك ده شخص كويس قربى منه اكتر ولو بيحبك بجد اوعى تسبيه للحظه وحده ولازم تنسى اللى فات وزى ماباعك حبيبك بعيه لانه كان بيتسلى بيكى دلو زى مانتى بتقولى عرفتيه لمده 5سنين يبقى كان بيخدعك طب ازاى يعنى انتى فى الخمس سنين محستيش فى لحظه انه بيخدعك ولازم بعد كده تخلى بالك مش على شان واحد خاين يبقى كله كدهفى ناس كتيرتتمنى ان وحده زيك مخلصه تحبه ولو لخمس ثوانى مش خمس سنين ورنا يوفق فى واحد يستاهلك

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 16 Thumb down 1

  12. الماجيك
    27/10/2011 at 22:27

    لو كنتى متاكده انه بيحبك يا ريت تكلميه علشان انا مريت بنفس الموقف وفى الاخر اتندمت ويا ريت تفكرى كويس اقوىاكتر من مره

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 6 Thumb down 2

  13. أحمد كيمو
    14/10/2011 at 20:40

    هو احنا ليه بنحب اللى بيتجاهلنا وبنتجاهل اللى بيحبنا يعنى انتى بتحبى واحد وسابك وابن عمك احسن من الغريب واستخيرى الله واللى فيه الخير هيقدمو ربنا

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 33 Thumb down 1

  14. نورا
    13/10/2011 at 13:00

    السلام عليكم الا نسيكى انسياه بس ابعد عن جوز القريب لانه بيعمل مشاكل ممكن عقم فى الاولاد اصبرى لم نصيبكى بجى لو ليكى نصيب فى ابن عمك عا تاخدى

    حل غير مناسب حسب التصويت. ما رأيك انت: Thumb up 5 Thumb down 16

  15. الطيار الرايق
    13/10/2011 at 08:22

    حب ابن عمك صادك نحيتك تزوجيه وهوه اولى بيك من الغريب الا احبتيه وتركك وابن عمك بحبه ليك هيحافظ عليك ومع كل الحب والاهتمام دهانتى هتحبيهاكتر مهوه بيحبك اتوكلى على الله وسيبك من الكلام الا منوش فايده وربنا يوفقكم / المحامى

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 10 Thumb down 0

  16. نونه
    12/10/2011 at 22:08

    انا شايفه انك تبعدى عن جواز الارايب خالص واوعى ترجعى لحبيبك الاولانى عشان هو مقدرقيش ونصيبك هيجيلك وقولى يارب دايما

    حل غير مناسب حسب التصويت. ما رأيك انت: Thumb up 5 Thumb down 13

  17. ليلى عمر فايد
    12/10/2011 at 15:44

    السلام عليكم ….. موش هستتهف مشكلتك عشان بحترم المشاعر ومهما كانت المشاعر دا كمان لو يلي إنتي فيه أصلا يعتبر مشكلة ….!!! حقولك ليه … بس ياريت تبوصي لموضوعك بصة عقلانية شوية يااااااااريت والله …أولا إنتي كنتي بتحبي شخص لمدة 5 سنين في البداية إنتي كان متهيألك إنو بيحيبك وبعدها رحل وكأنو مايعرفك … دا معناها إنو مابيحبكيش وحبك ليه من طرف واحد بس عشان ياحببتي يلي بيحب حد يعمل على إمتلاكو ويلي بيحب حد يعمل على إنو يسردلو إحساسو بأي طريقة يوصلو ويواصلو دي طبيعة تلقائية في أي محب أو مغرم … بس الشخص يلي بتحبيه للأسف وحبك ليه من طرفك إنتي بس معملش على كدا ورحل وكأنو مايعرفك بمعنى مابيحيبيكيش لزما تتقبلي دا وتقتنعي بيه أنا عارفة إنو صعب عاليكي الكلام دا بس والله دي الحقيقة يلي بستنتجها من قصتك … ثانيا إنتي بعدها بعدتي بمعنى إنك قدرتي تتقبلي الواقع وإنطفأ وخمد شعور الحب جواكي من نحيتو … تعرفي إنطفأ شعور حبك ليه جواكي …ليه ؟؟؟ عشان مالقيتيش الصدى ومؤكد إنتي حاولتي وحاولتي إنك تواصلي حبك ليه بكل الطرق بس للأسف مالقيتيهوش بيبادلك نفس الشعور عشان كدا إنطفأ شعورك بالحب ليه … للأسف ضيعتي 5 سنين من عمرك عايشة وهم بروزتي نفسك فيه وأصبح زي الشرنقة ماطلعتيش منها … ثالثا لما جالك إبن عمك وإنتي بتقولي إنو بيحيبيك ليه صحى احساسك يلي إنطفأ واتخمد ليه …؟؟؟ مع انك اتنسيتي دا واستمرت الحياة معاكي ؟؟ تعرفي ليه عشان مؤكد حطيتي إبن عمك في حالة مقارنة بينو وبين الشخص يلي بتحبيه دا اولا ودا غلط وكمان مؤكد نوعك بيحب خناقو … المثل بيقول القط بيحيب خناقو … وكمان ماممتلكتيش الحب الاول …..عشان كدا بنصحك إوعي تفني عمرك في حب أصلا مستحيل حتمتلكيه عشان انتي واهمة نفسك بيه تقبلي الواقع وكيفاياكي خيال وكفاية صنع الوهم يدي فرصة للإبن عمك بوصيلو وركزي فيه مؤكد حتلاقي فيه مواصفات كويسة وخصوصا انك قولتي إنو شخص كويس حبي الإجابيات يلي فيه حتلاقي نفسك حبيتيه وبكدا تقدري تتجوزيه بتمنالك حياة طيبة وربنا يارب يوفقك ويسعدك يارب وأسفة إني ممكن أكون جرحتك بس دا الواقع يلي لازم تتقبليه …. أختك في الله ليلى عمر فايد

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 25 Thumb down 0

  18. فارسه الامل
    11/10/2011 at 23:37

    انا شايفه انك مدام قدرتى تبعدى عن اللى كنتى بتحبيه فتره يبقى نسيتيه وخليكى مع ابن عمك لانه بيحبك وانتى انسى حبك الاول واهتمى بابن عمك وفكرى فيه كتير ولازم تخدى اللى بيحبك لان ده اللى هيحافظ عليكى وحاولى تسعديه وحبيبك لو رجعلك قوليله انك لاقيتى الانسان اللى يستاهلك ويهتم بيكى وربنا يوفقك

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 9 Thumb down 1

  19. sun
    11/10/2011 at 23:06

    هو ليه انتي غاويه تتعبي نفسك بنفسك انتي كنتي بتحبي واحد وخيب املك ومش مهتم وسابك يعني مش بيحبك وانتي ساعتها قررتي صح وحافظتي علي كرامتك وقدرتي نفسك صح وسبتيه ليه بقي تخلي شخص زي ده ياثر عليكي لدرجادي في حياتك انا مش بتكلم علي ابن عمك خالص دلوقتي انا بتكلم عليكي انتي انسان زي ده مفروض متفكريش فيه ولا يشغل تفكيرك ثانيه واحده لان اللي بيحب بيضحي وبيعمل اي حاجه عشان يبقي للي بيحبه لاكن هو ميستهلش وخلاص تجربه وعدت وانسيها لانها لازم تتنسي تماما وبلاش تستعجلي في الارتباط تاني ادي لنفسك فرصه تهدي وتفكري براحه وشويه وقت تقرري فيه انتي عاوزة ايه ولما تلاقي ان قلبك مستعد يحب شوفي بقي ابن عمك ده فعلا هو ده الانسان اللي شايفه فيه اب اولادك ولا لا وقربي من ربنا وادعي لو ابن عمك ده خير ليكي ربنا يخليه ليكي وبتمنالك كل التوفيق وحياه سعيده مع من يستحق الفوز بقلبك شمس

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 20 Thumb down 0

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة