الحب من طرف واحد

شاب معجب بي ويطاردني اعمل ايه

الموضوع معايا من سنتين تقريبا هو بيحبنى جداا اما انا لا مش حاسه بيه خالص ..فبسبب كده بدا يضايقنى ف كل مكان اروحه وحاسه انه بيراقبنى ..انا حقيقى تخنقت ومش عارفه اعمل ايه؟؟

ممكن سؤال >> لو واحد قالى انه معجب بيا وده مش نفس شعورى اقول له ايه ؟؟

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Sunday, October 30th, 2011 في 07:08

كلمات مشاكل وحلول: ,

41 رد to “شاب معجب بي ويطاردني اعمل ايه”

  1. هالة حسين
    03/11/2013 at 17:44

    حطي همك على همي انا زميلي في الشغل متجوز وعنده عيال ومراته زميلتنا برضه بيطاردني بقاله 6 سنين
    في الموبايل وكسرت الشريحة
    وقفة تحت الشباك وقفلته
    كلام زي السم موفرتلوش
    ورامي جتته رمية سودة وبعدين هو غير محترم على الاطلاق شايل كلمة حياء من قاموسه
    ومش بتاع جواز دة رافع شعار الصياعة للجميع
    وغلبت ودايما مراقبني وبيعرف اخباري اول باول عن طريق غير مباشر
    مرار طافح واجهته ومفيش فايدة نهرته ومفيش فايدة صديته كتير ولسة مطرقعاله ومفيش فايدة اصرف البعيد ازاي

    قَـيّـم هذا الحل: Thumb up 0 Thumb down 0

  2. كاتمت الاحزان
    13/01/2013 at 02:03

    انا اشوف دامك ماتبينه خلاص طنشيه هذا ماعنده كرامه يجلس يطردددك وععععع من ها الشكليه

    قَـيّـم هذا الحل: Thumb up 1 Thumb down 1

  3. بنت مشكلة
    01/12/2012 at 13:06

    من راى انك تتكلمى معاة وتعرفى انك مش معجبة بية بس من غير متحرجي يعنى تقوليهالة بطريقة متجرحوش وفهمية ان اللى بيعملة دة ليس من الدين والاخلاق وربنا يوفق

    قَـيّـم هذا الحل: Thumb up 0 Thumb down 1

  4. Eng : mohamed
    09/02/2012 at 00:57

    لو عاوزك يروح يكلم اهلك يا بنت الناس ويبقى فى خطوبة وفى الفترة دى تقدروا تعرفوا بعض كويس وان شاء الله تقدرى تحبيه الفترة دى لو هو جد ومشى وراكى وعرف بيتك يدخل البيت من بابه وبالنسبة ل رأى (انا رومانسية ) مع احترامى ليها شكلك لسه صغيرة وحضرتك فكرتينى يا رومانسية بأنسانه انا عاوز ارتبط بيها عملت كده فعلا معايا وربنا يكرمنى واخلص بكالريوس الهندسة بتاعى واتقدملها ربنا يمسيكى بالخير يا (بسنت).

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 12 Thumb down 1

  5. صدفة
    01/02/2012 at 16:57

    فعلا عمر الحب ما كان بالعافية ولازم تعرفيه ذلك ولكن بالذوق لانه انسان و لديه احساس و مش علشان رديتي عليه بالادب و بردوا بيطاردك انك تردي عليه بطريقة اسوا وانه علشان مازال بيطاردك يبقي انه مش محترم و بارد , لا والف لا لان مفيش حد يبقي ما زال مصمم علي حبه لو كان من طرف واحد الاانهبيحب بجد . ومش علشان انه بيقول لاصحابه انه يبقي مش بيحافظ عليكي فاعتقادك هذا خطاومش قاصد انه يحرجك امام اصحابه لانه اكيد مش عارف ان ذلك بيزعلك . ومفيش حد بيحب وعايز يعمل اي حاجة لكي يرضيه وتعمد انه يزعله,فذلك مستحيل .وخلي بالك ان معرفة اصحابه بحبه لك قلة خبرة منه مش اكثر , ولو بيتسلي ما كنشي تمسك بك حتي الان . فلذلك اتمني الا يكون سبب عدم حبك له هو اصحابه . وان كنتي اصلا لا تحبيه فارجوكي ان تحترمي مشاعره في ردودك له ولا تحاولي ان تحرجيه مهما فعل ولكن ايضا لا تحترمي مشاعره فتعشميه بالحب فذلك اكبر خطا و ايضا لكي تحترمي مشاعره تتركيه يفعل معك اي شيء فذلك ايضا اكبر خطا لان لكل شيء حدود . و خلي بالك كل رد سلبي منك له بيرجعه 10خطوات ولو لاحظ منك ابتسامة حتي ولو صدفة فذلك بيدفعه 100خطوة للامام فاحظري من ذلك ان كنتي لا تحبيه فعلا . اتمني ان تاخذي كلامي ثقة ………..

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 15 Thumb down 1

  6. bttot
    21/01/2012 at 10:40

    اختى احترمك كتير ..بالنسبه للشاب كان ممكن تتركيه لحاله ومن نفسه ييجى له يوم بيكفى وما تتركى الشركه بسسببه..و بتمنالك التوفيق بحياتك وتلاقى ابن الحلال ..

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 5 Thumb down 2

  7. الماجيك
    18/01/2012 at 14:18

    يا جماعه انا قوالتلكوا ان الموضوع دها حصل معايا وان انا كانت الحبيبي اللي بيحب من طرف واحد ولكن دلوقت انا مشكالتي اتحالت وحبيبه قلبي وافقت انن نكون مع بعض وانا انشاء الله هتقدم لها السنه الجايه انا بس بقول انكوا تدوا الحبيب الي بيحبك فرصه تاني يمكن تكو ليا وتحبه اكتر مما كانت تتخيل ويرب اي حبيب يلقي حبيبه من غير اي مشاكل وشكرا

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 5 Thumb down 2

  8. صاحبة المشكلة
    11/01/2012 at 16:57

    انا قدمت استقالتى من الشركه لان ده هو الحل الوحيد …وبالنسبه للناس اللى ردت ع الموضوع (للولاد خصوصا هسالهم سؤال واحد ..ترضى كده لاختك ؟؟؟؟؟؟؟؟)ى ريت كنت تفكر قبل م تكتب الرد
    لان ردود كتير معجبتنيش وطلعت انا الخاينه وهو ملاك!!!!!!! …
    رغم كل ده برده هدعيله ربنا يوفقه ف حياته ويلاقى بنت الحلال اللى تقدره…
    ربنا يهدينا جميعا….

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 12 Thumb down 2

  9. Wa7ed w 5las
    17/12/2011 at 14:51

    مع احترامي لكل كلمه اتقالت في الموضوع ده ولكل رد سواء من ولد او بنت انا شايف عكس كدا.. لأن الواحد لازم يكون وقع في حب من طرف واحد عشان حكمه يكون صح… بالنسبه للي بيقول اذا كانت البنت وحشه يبئا الولد اكيد بيطاردها عشان يرضي كرامته وعشان شكله مش يبئا وحش…طب وليه مش يكون عشان هو مش مهتم بشكلها اصلن وان هيا فيه حاجه بجد شدته ليها وعشان كدا هو مش يأس ولسه بيحاول….واللي بيقول ان هوا بيشهر بيها قدام اصحابو ميمكن مش كان يقصد انما كان بيسألهم علي حل لمشكلته وهما اللي عملو كده وان السبب مش منوا هوا ……طب ليه مش جربتي تقعدي تتكلمي معاه وتسمعي اللي في قلبه ميمكن فعلا الشخص ده بيحبك بجد……وبعدين اللي بيتعب عشان حاجه وبيلاقيها في الاخر بيحافظ عليها اكتر من عمره …….ودلوقي اللي بيحب حد ومش عايز يستغني عنه بسهوله بيتقال عليه معندوش كرامه مين قال كده بئا …..معندوش كرامه في حاله واحده لو انتي صدتيه وهزئتيه جامد كدا تبئا مسألة كرامه انما هو لو وجد ان الشخص اللي قدامه سايبها عايمه كدا وخلاس ومش مديلوا عقاد نافع هيفضل يحاول ده لو هو بيحبك بجد ….وبعدين مهو احنا بنقول علي البنت اللي بتتقل علي الولد اللي معجب بيها ان هيا بتشوف اخروا ايه وبتطلع عينوا عشان لما توافق ويرتبطوا مش يسيبها بسهوله وهو ممكن يكون عامل حساب حاجه زي كده…انا كده قولت اللي عندي…ولكي حرية القرار…..واتمني ان كلامي مش يكون زعل اي حد فيكوا ….ده رأيي مع احترامي الكامل ليكو

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 20 Thumb down 2

  10. صقر
    04/12/2011 at 23:18

    بصى يا بنت الناس
    حقوللك كلام عام جدا , ينطبق على كل حاله من النوع ده
    شوفى طريقته فى محاولة كسر الحواجز بينكم ( سوقية , شاعرية , خارجه )
    شوفى طريقته فى مطاردتك , تنم على إيه ( يائس , عاشق , متملك لكى )
    شوفى إذا كان يحترمك ولا لأ ؟؟؟ “مهم جدا السؤال ده”
    حاولى تعرفى إيه إللى هو شايفه فيكى , و هل هو موجود ؟ (إسألى شخص آخر)

    بعد كل ذلك
    هل إنتى شايفه فيه عيب يستحق الرفض القاطع ؟ و أشدد على القاطع ؟
    هل أعطيتيه الوقت الكافى ؟ مع المسافة الكافية ؟
    هل أظهر من الخبث و النوايا الدفينة ؟

    و الحكم فى أول الأمر و آخره لكى
    فإن الحبيب المخلص من الصعب العثور عليه فى هذا الزمن

    فإذا أثبت إستحقاقه لرفضك
    فإستعينى عليه بأول و كل من ترين حولك
    حتى يعرف قدرك و إستحالة أن تكونى له
    و هذا لا ينزل شيئا من قدرك , كونك محترمة
    بل يدل على قيمتك , ليس أكثر

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 23 Thumb down 0

  11. snoopy
    27/11/2011 at 17:17

    عيب يا ناس احترموا مشاعر الآخرين ممكن ينتحر علا شانك حاولي انك تقربي ليه وافهمي مشاعره ومع الوقت ترين انك انت أيضا مرتبطة به .

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 15 Thumb down 6

  12. ما حدا بحس بالوجع غير صاحبه
    17/11/2011 at 21:49

    انا وحه بحب واحد كثييير وهو متجوز وما بحبني ومو عارف انساه بالمره ببعثله على الايميل اني بحبه واذهب دائما الى مكان تواجده كي اراه بس غصب عني مش عارف انساه ابدا حاسه غير عن اي حدا وهو لا يهتم بمشاعري ابدا وانا احس بهذا الشخص الذي يطاردكي لانه اشي بنكد وبقهر لما اللي بتحبيه ما فيه امل ان يحبك او يفكر فيكي اصلا وهذا الشخص يعلق عليكي امام اصحابه كي يثيركي فقط ويعبر عن انزعاجه من اهمالكي له

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 11 Thumb down 5

  13. heba
    17/11/2011 at 02:15

    الناس اللى بتقول احترموا احساسه الواد بيحبها طيب هو الحب كده وكمان بيحكى عليها وبعدين احساسه هو اصلا مهتمش بيه وانا معتقدش ان اللى بيحب يهين نفسه بالشكل ده عشان حبه مع واحده رافضاه يعنى لو اتنين بيحبوا بعض نقول مش مهم الكرامه والكبرياء ويتنازلوا وكده لكن دى واحده مش بتحبه هو يعنى عافيه واللى يشاور عليها لازم تموت فيه وبعدين الموضوع واضح انه دخل فى تحدى قدامها يانا يانتى بالعربى وبيتكلم عليها ويقبل ان زمايله يجرحوها بالكلام يبقى مش بيحبها او بقى هو مش راجل ولا بيغير عليها وبيقبل ان شباب زيه تبقى هى محور الهزار عندهم ده من الاخر عيل توتو وامه مدلعه ومعلماه ان اللى يتمناه ياخده مهى العمليه سيبه اصلها وانا لو مكانها كنت ممكن احبه لو كان حد محترم واخلاق وكفايه حبه ليا لكن يجيب سيرتى مع اصحابه ده واحد ميملاش عينى والله لو بيعشقنى لان معندوش نخوة الرجاله جاتو داهيه رجاله على ما تفرج

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 8 Thumb down 14

  14. رومانسية مش انا
    14/11/2011 at 23:32

    هو اكيد عشان انتي رفضتيه عايزك باي طريقة بس تاكدي انه حيسبك لانك احرجتي جدي وهو اكيد قاعد يقول جوه نفسو ازاي انتي ترفضيه وكدة وياسلام لو انتي مش حلوة حيفضل يلح عليكي لحد اما توفقي لو حلوة حيتكسف منك انتي قديمة اوي يا روما عادي ممكن تفهمي بزوق لو مجاش بزوق متتكسفيش وقولي لبابا لو بابا معملش حاجة يبقي افتحي دماغه

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 9 Thumb down 12

  15. صاحبة المشكلة
    13/11/2011 at 23:04

    شكرا اخواتى على اهتمامكم بالموضوع…وهو ده اللى انا هعمله انى هعتبره حد مش موجود يمكن يستحى ويعرف ان بنات الناس مش لعبه ف ايديه ((ربنا يهدينا جميعا ))

    حل غير مناسب حسب التصويت. ما رأيك انت: Thumb up 8 Thumb down 16

  16. Osama awheed
    13/11/2011 at 17:12

    اختي : انتي باين عليكي طيبه اوي والموضوع ده عامل ليكي قلق وازعاج كتير … بس انا راي انك مش تديله اي اهميه سواء للموضوع او لصاحب الموضوع …. وخصوصا اني فهمت انه زميلك في الشغل لاني اي انسان محترم مش ممكن يفرض حتي صداقته علي حد … صحيح الحب شئ كبير اوي .. بس هو فعلا لو بيحبك بجد لازم يخاف عليكي وفيه طرق كتير اوي يقدر يعبر ليكي عن مشاعري… ولازم يكون اول واحد بيخاف عليكي مش يشهر بيكي لاصحابه .. وانا من راي انك تطرقعي له علي قفاه يعني تهزئيه مره واحده وتكسفيه امام اصحابه علشان يحترم نفسه ويحرم يكررها تاني ولو حصل اي رد فعل قولوا لاخواتك الشباب وهما هيو قفوه عند حده ويخلوه عبره لكل شاب مش محترم

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 4 Thumb down 10

  17. حسام زهير
    13/11/2011 at 17:08

    لو حلو تانى يعمل معاكى كدة تانى كلميه وقليلو الصراحه انا مش بحبك مش حاسه من نحيتك بحاجه علشان يرتاح هو كمان
    وبعدة كدة لو مخفيش استظرف قولى لما الامر واحد كذا كذا

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 4 Thumb down 6

  18. الماجيك
    13/11/2011 at 12:01

    هو الموضوع دها حصل معايا بس انا كانت الحبيب اللي بيحب من طرف واحد وصرحتها ولكن هي كل مره تاجل تقول انا مابفكرش بالحجات دي دلوقت مره والتانيه نفس الرد ثالث مره قالت انا لو مش هتخطب انا كانت حبيتك ودلوقت ماتخطباتش وبعدين كالمتها وقالتي انها اتخطبت وهي ما اتخطباتش انا مش عارف اعمل معها ايه انا تعبت معاها قلبي تعب عقلي تعب من كتر التفكير فيها بجد بحبها ونصحتي ليكي انك تديلو فرصه ما دام بيحي الحب دها يبقا بستهل انك تديلو فرصه

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 20 Thumb down 2

  19. بوبو
    13/11/2011 at 00:17

    بلنسبة للاخت الي بتقول مترديش خالص ده ايام الموز الي من غير قشر مع احترامي ليكي البنات دلوقتي هي الي بتعاكس المهم انتي حاولي تكلميه براحة لو مرداش كبري الموضوع ومتتكسفيش كلم الحج او اخوكي لو معندكيش كلمي اهله

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 7 Thumb down 3

  20. بوبو
    13/11/2011 at 00:14

    بصي هو عايز يرد اعتباره يعني انتي لو قولتيله انا موافقة حيقولك معطلكيش
    لا ن في شباب لما البنت بترفضه بيبقي عايزها باي طريقة لحد اما تيجلو ااول متجيلو يرفضها ده غالبا بيحصل لو كانت البنت شكلها مش حلو فيبطبق مثل رضينا بلهم والهم مش راضي وكمان لو كان واد موز بيبقي الموضوع عند مش اكتر عشان بيسغرب انتي ازاي ترفضيه ده طبعا لو كنتي وحشة لكن لو حلوة حيتكسف علي دمه ويخلع اما لو بطيخة وهو عايزها عشان يبقي اخد بنت بميت راجل وكمان ترفضه بيحصله حالة هند بث خدي كلامي ثقة

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 2 Thumb down 8

  21. زغلولة
    12/11/2011 at 21:53

    بصى ياحبيبتى انتى لاتقوليلة انك اكبر منة ولاتحطية فى دماغك اصلا سيبك منة لحد مايزهأ وصدقينى انتى تلاقيكى مش حباة عشان التعليقات اللى بتسمعيها فى الشارع من الناس بسببة عارفة لو كنتى حسيتى انة بيخاف عليكى ومش بيعرض سمعتك للكلام جايز كنتى حبيتية انا مريت بتجربتك دى وحاسة بيكى وفهماكى وعايزة اقولك انة مهما يعمل ويبان انة بيحبك مش ضرورى انة يكون بيحبك حب حقيقى لان الراجل مابيحبش تستعصى علية واحدة ست ولما بيلاقى ست صعب انها تخضعلة بيعمل معاها زى مابيعمل معاكى كدة عشان صحابة اللى حكالهم مايبانش قدامهم انة اتهزم والبنت اللى حاول يكلمها ماعبرتوش وياحبيبتى اللى بيحب واحدة حب حقيقى مابيهموش ان الناس تعرف ومش بيحكى لحد عليها عشان سمعتها وماحادش يدايقها ولو قال لحد حتى يبقى حد موثوق فية ومحترم مش يمشى يلقح على بنات الناس بالكلام وبعدين اللى بيصاحب حد بيبقى عارف صاحبة دة اخلاقة عاملة ازاى يعنى هو اكيد عارف انة صحابة ممكن يلقحوا عليكى بالكلام وانتى ماشية يبقى ازاى يحكيلهم عليكى يبقى مش بيخاف عليكى انتى تشيلية من دماغك لان هو دة اللى يستاهلو وهو لو كان مفكر انة بيحبك يبقى غلطان لانة حتى ماحاولش يشوف اية اللى بيدايقك ويبطل يعملة وصدقينى مهما طال الزمن هايجى يوم وهيزهأ

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 5 Thumb down 7

  22. صاحبة المشكلة
    11/11/2011 at 04:15

    انا طلعت اكبر منه بسنه وعرفت ده بالصدفه وانا بكمل كتابه ورقى من الشئون….انا ممكن اكلمه وافهمهردى تانى.. بس اللى عمله معايا السنين اللى فاتت وضحكات صحابه وانا ماشيه خلانى بقيت استحقر ارد عليه ولما يكلمنى مش برد عليه وبسيبه لحاله وامشى (( ادعو ربنا يهديه ويهدينا جميعا))

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 17 Thumb down 0

  23. صاحبة المشكلة
    11/11/2011 at 04:10

    والله اديت لنفسى فرصه كتير بس للاسف مش بايدى و كمان الحب مش بالعافيه وهو اللى عمل ف نفسه كده لانى كل مره كنت بقوله نفس الرد _الموضوع منتهى و انت اخ وزميل مش اكتر _ يعنى لا كنت بعشمه بموافقه و ضحكت عليه ولا فرشتله الارض ورد..
    انا كمان عندى اخوات ولاد وعامله حسابى ف كل تصرف بعمله او رد بقوله

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 14 Thumb down 1

  24. زغلوله
    09/11/2011 at 20:20

    انا كنت اعرف شاب قعد 3 سنين يطاردنى باسم الحب وانا ماكنتش بعبرة لانة كان بيحكى لصحابة عليا وانا ماشية فى الشارع كانو صحابة دول بيقعدو يقولو كلام مش ظريف وهو السبب عشان كدة ماكنتش مقتنعة انة بيحبنى لانة ماحافظش عليا وكان فى مرة طلع على ظهر زميلة عشان يطول شباك عالى فيشوفنى منة ومفكرش فى شكلى قدام الناس اللى فاهمينة لانة حاكيلهم عشان كدة عمرى ماعاملتة حلو وكنت دايما اديلة على دماغة وهو عامللى فيها روميو ومع ذلك ماحاسيتش بان حبة حقيقى لانة ماكانش بيحافظ عليا وعمرى ماعملتة حلو بسبب كدة وكنت احيانا باحس بالذنب لحد ماجة اليوم اللى اتثبتلى فية انة مش كويس وساعاتها انا ماندمتش على معاملتى لية

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 17 Thumb down 4

  25. حزنان
    09/11/2011 at 11:14

    تبقى غبيه لو ضيعتى واحد بيحبك …. ولو مش بيحبك ماكنش حيصبر عليكى سنتين والبنات كتيررررررر اوى ادي لنفسك فرصه انك تحبيه احسن حتخسرى صدقينى …… والقلوب عند بعضها واكيد حتحبيه .

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 21 Thumb down 5

  26. مدمنة السهر
    09/11/2011 at 03:47

    ايوا حطينا حالنا مكانها طبعا لا تتسرع بالحكي يا أخ يعني لو واحد يحب وحدة ويكون محترم ويخاف عليها مثل ما يخاف ع اختو يظل هيك يلاحقها من مكان لمكان ؟؟ وهي بتقول انو حكى عنها كلام مو تمام هاد حب اسمو؟؟؟ الي يحب حدا مستحيل يحكي عنو اي كلمة تجرحو ولا تشوه سمعتو الظاهر انت حطيت حالك محلو …………………………انت اقرا المشكلة منيح واقرا الردود كلها شوف اضافات صاحبة المشكلة بعدين احكم استغفر الله والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 3 Thumb down 6

  27. welat
    07/11/2011 at 18:18

    ما دام الشخص بحبك لهل درجة ليش ما تعطي حالك فرصة لتحبيه

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 10 Thumb down 2

  28. sebit pasquale
    05/11/2011 at 09:05

    كلميهو عن احساسك فى تجاهه

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 1 Thumb down 5

  29. sebit pasquale
    05/11/2011 at 09:04

    يجب ان تحترمى احساسه تجاهك وانت طعتية الفرصة للتكلم فى شعوره ثم بعد ذالك قولى له بطريقة مثالية انك لا تشاركيه فى هذا الاعجاب بل تتمنين له فتاة جميلة تشاركة هذا الاحساس

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 11 Thumb down 3

  30. انتو ما فكرتو باجوبتكم.
    05/11/2011 at 04:11

    كل تعاليق يلي نحكت نحكت بكلام غير منطقي
    قيس الأجوبة يلي حكيتوها على نفسكم قبل ما تحكو على غيركم
    يلي قال فيكم ادي بالجزمة وتاني قال لمي علي الناس وتالت قال شب مو محترم
    حطو حالكم بموقفوو انتو هلاء كل شخص او شخصة فيكم الو حبيب وبحبوو وشخص ثاني ببادلو الحب
    تخيلو هلاء الأشخاص يلي بتحبوهم انتو وبتموتو فيهم ومستعدين ضحو من شانهم هنن مو سالين عنكم ولا بفكرو فيكم شو رح يكون ردت فعلكم شو رح تكون تصرفاتكم .؟

    مافي حدا فيكم حط الأجابة وقاسها على نفسوو شب بقول انو بحب البنت كتير وبنت حاسه بهاد الشي من سنتين وهي ما بتحبو لافينا ناجبر بنت تحبو ولا بصراحة فينك تاجبر الشب ينسى البنت او بالأصح ينساها بسهولة لانو بحبها بجد ولازم تحترمي حب هاد الشب الك ولو بقلبك على الأقل وتقدري وتتعاملي معو على هاد الأساس طبعا هاد التقدير مو قصد منو تحكي معو
    ممكن تاخدي اي اجراء بتحاولي في ما تجرحي مشاعرو او تقسي عليه لانو اي خطوة انا برجع بقول حطي حالك بمحل هل شخص يعني المثل بقول ( حط ايدك بعينك متل ما بتجعك بتجع غيرك )

    وبعد ما تحاولي معو بمحاولات ان كان تحكي مع اهلك يحكو معو بالتفاهم
    او حدا بتعرفي بيقدر يتفاهم معو ويفهمو او اختو تحكي معها لتفهمو او اهلو
    او انتي تفهمي بالأدب واذا ما ستجاب وضل يورجيكي حبو الك بادب وقتها فينك طنشي
    في حال وحدة لازم تعطي معو الجزم لما ترتبطي بشكل كامل انتي او اذا هو قلل ادب او تجاوز حدودو وقتها بتوقفي بقسوة

    مو متل ما حكت هل اجابات فورا بالحزم لانو لو حب بايدي وبأيدك ما حبينا غير ناس يلي بحبونا وما كان في شي اسمو حب من طرف واحد وبرجع بقول اي شي بدك تساوي حط حالك بمكانو وانو في شخص ساوى هل شي معك

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 12 Thumb down 2

  31. حرام عليكي
    05/11/2011 at 03:54

    انا مش عارف انتي اللي في بالي ولا واحدة تانية وقصة تانية
    انتي طلعتي عين الولد بتقولي انا مش ببص ولا بفكر فيه مع انك بتبصي ويجي يكلمك تقوليله لا انا مبصتش انا كنت معاه يوم جاي يكلمك رحت قايلة انتي مين حضرتك انا معرفكش!! ومفيش بعديها بكام يوم بتبصي عليه الولد ياعيني بيحاول انه يصلح الموضوع وميزعلكيش ولا يحرجك قدام زمايلك كل اللي هو عايزه انكك تسمعي وتتكلمي معاه عشان تحلو الموضوع اللي بينكم مش انك تنفضيله وتمشي ورا كلام زميلتك
    ربنا يصلح حالكم ويوفقكم وتقدرو تحلو الموضوع ودي وبدون مشاكل باذن الله واذا كان الموضوع غيراللي في بالي انا اسف وربنا يوفقك انا شدني انك قولتي سنتين فقولت اكتب يمكن تكوني انتي وكل سنة وانت طيبة وربنا معاه و يقدر حس بطعم العيد

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 5 Thumb down 2

  32. صاحبة المشكلة
    05/11/2011 at 03:38

    انالما كنت رديت عليه قبل كده وقلت مينفعش ورفضى للموضوع قالى مش هياس !!!!!!!!بقيت بخاف من الولد ده,,بحسه مريض نفسيا..وبعدين لو انا قلت لاخويه هيحصل مشاكل وهيكون ضدى ف الاخر
    شكرا اخواتى على الرد

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 4 Thumb down 6

  33. صاحبة المشكلة
    03/11/2011 at 22:37

    انا فعلا قلتله ان الموضوع ده مش ف دماغى وانا مش بفكر فيه اصلا قالى_ مش هياس !!!!!!! ودى المشكله انه فاكر بالعافيه وبصراحه انا بكرهه جدااااااا…وبعدين المصيبه الاكبر انه قايل لاصحابه وانا ماشيه بسمع كلام مبيعجبنيش وبكون محرجه جداااا
    وبعدين لو انا قلت لاخويه هتحصل مشاكل كتير وهيكون الموقف ضدى ف الاخر
    ….شكراا اخواتى على الرد

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 7 Thumb down 3

  34. zekoo
    31/10/2011 at 22:51

    بصى لو انتى مش عاوزه عادى بالادب انا مش بحبك مش نفع الادب تنفع قله الادب فى مكان فيه ناس كتير ولمى عليه الناس بس انا من راى لا لو عمالتى كده ممكن يرتكب مصيبه انتى ليك اهل واكيد ولاد ووالدك موجود عادى

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 7 Thumb down 11

  35. زغلول
    31/10/2011 at 13:42

    اديلة بالجذمة على دماغة زى مالو كنتى انتى حبيتى واحد وانتى قولتيلة انك بتحبية كان هايديكى بالجذمة برضة لو هو مش بيحبك

    حل غير مناسب حسب التصويت. ما رأيك انت: Thumb up 12 Thumb down 21

  36. noura
    31/10/2011 at 06:51

    انتى صارحية قوليلو انا مش بحبك وابعد عنى لو سمحت ياريت تفهم انى مش بحبك لو هوة مش من ساعتها بعد عنك خلاص قولى لاهلك و هم يتصرفوا يا اما وهوة ماشى وراكى لمى الناس كلهم حوليهة دة راية

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 7 Thumb down 11

  37. HanyMoh
    31/10/2011 at 02:25

    الحمد لله أنك لم تقبلي به فهو شخص لا يمت للرجولة بصلة..

    اعتبري نفسك مش شايفاه وهو هيزهق لوحده..

    وطلعا لو شخص إنه معجب بيكي وأنت مش معجبة بيه،،، تقدري تقولي له أنا مش بفكر في الموضوع ده دلوقتي…

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 7 Thumb down 6

  38. مدمنة السهر
    31/10/2011 at 00:25

    قوليلو للاسف وانا مش معجبة بيك لازم تكوني صريحة بمشاعرك حتى ما تجرحي حدا ثانيا مافي حدا محترم بعرف الحب ويقدر الحب يلاحق بنت في الشارع ويظل يجري ورايا في اي مكان وينها كرامته هل من الممكن انك تحبي حدا ماعندو كرامة؟؟؟ لو كان رد اه اوك اقبلي فيهانتي اولا احكي معو قوليلو ترضى هالشي لاختك لو ما نفع معو انتي لو عندك أخ اولا هدديه قوليلو لو رح تظل تلاحقني رح يجيبلك اخي ولو ما فهم خبري اخوكي او اي حدا من اهلك هاد انسب حل بلا حب بلا بظيخ حب شو يلي يجري بالشوارع تلاقيه شخص فاضي وبدو يعلق اي بنت ومو انتي وحدك يلي يلاحقك والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 10 Thumb down 8

  39. لا اله الا الله
    30/10/2011 at 21:57

    عادي ابينله اني مش فاهمة اي حاجة خالص ومش وخدة بالي انو معجب بيا ومش اديله اي اهتمام ولا ابصله خااااااااالص المهم اني ملفتش نظره باي حركة عشان ميترجمهاش غلط وسيبي كل حاجة لربنا

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 8 Thumb down 6

  40. Osama Tawheed
    30/10/2011 at 15:35

    دعيني ان اقول لكي ان هذا الشخص لو لديه مقومات نجاح العلاقه الرسميه بينك وبينك فلما لا …. حيث ان كل علاقه يلزمها بعض توافر بعض المقومات لانجاحها …. وهناك مثل يقول ناخد اللي بيحبنا وليس الذي نحبه … لذلك فكري في الامر جيدا … وقرري وانتي صاحبة القرار الوحيد في ذلك .. وبالنسبه للشخص الذي يعرض عليكي اعجابه وانتي لاتشعري ناحيته باي شئ فمن الممكن ان تقولي له بأنك لاتفكري في هذه المواضيع الان .. بسبب الدراسه او لاسباب اجتماعيه تخصك انتي .. ويمكنك ايضا عدم البوح بهذه الاسباب ربنا يوفقك

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 8 Thumb down 8

  41. انا رومانسية
    30/10/2011 at 15:35

    اولا انت المفروض مش تكلمى الولد ده خاااااااااااااالص و لو طاردك فى كل مكان لازم تقولى لاهلك و هم يتصرفوا معاه
    بالنسبة للسؤال فالمفروض طبعا ان لو حد قالك كده ماترديش خالص لانك لو رديتى سواء بالرفض او بالقبول فده معناه انك مش محترمة و هو هيعتبرك كده

    حل غير مناسب حسب التصويت. ما رأيك انت: Thumb up 10 Thumb down 21

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة