مشاكل الخطوبة

ينفع اتجوز شخص مش بيصلى ؟

السلام عليكم ارجو الاهتمام بمشكلتي لانها تسببلي ارق شديد وحالتي النفسية سيئه جدا انا فتاة 24 سنه مخطوبه لشاب30سنة هو انسان طيب وكريم وحنون ويحبني جدا
لكن مشكلتي معاه انه لا يصلي ويدخن حتي الجمعة مش بيصليها مع انه مر بمرحلة فحياته كان ملتزم فيها عشان كده بقول يمكن يكون لسه في امل انه يرجع لربنا تاني وزي ما رسولنا قال ان الصلاه بتنهي عن الكبائر
عشان كده انا حالتي النفسية تعبانه خصوصا بعد ما شفته مره بيبعت ارقام بنات مش كويسه لصاحبه عالنت وقررت ساعتها انفصل عنه لكن علي امل ينصلح حاله وبعد الجواز رغبته دي هاتبقي في الحلال
بس بجد خايفه نتجوز وده حاله وكمان تعبت من كتر التفكير والشك فيه بعد معرفت ان ليه في السكه دي عشان كده بصراحه انا متضايقه جدا لانى ساعات بحسه عاوزنى وراغب فيا وبيحبنى جدا وفي نفس الوقت مش هو الراجل اللى ممكن اعتمد عليه
يعنى مش بيتحمل مسؤليه بمعنى اصح لانى بلاحظ ده من افعاله يعنى مثلا هو المفروض انه بيشتغل مع ابوه دلوقت فى المقاولات لحد مربنا يكرمه بشغل بس انا شايفه انه مش حابب الشغل مع ابوه يروح يوم وعشره لا ولا حبب شغل الحكومه غلبت اقله قدم ورقك واجري هنا وهنا ده حتى الشباب مش معاها بكلوريوسات وبتشتغل
طب هو معاه بكالريوس هندسه والمفروض انه يحاول لكن مفيش فايده كل ما يمسك فحاجه ميكملهاش هو متاثر نفسيا جدا بعد مكان شغال مع قرايبه سنتين وبعد كده نصبوا عليه ومطلعش بمشروعه بشئ لان دول كان ولاد عمتو ومكنش ينفع ان ابوه يخسر اخته عشان حوار زى كده
فمن يومها وهو بيكره ابوه انا والله احترت معاه حتى هو كان خاطب قبلى قريبته وسابها بعد حب 4 سنين لانه عرف انها بنت اى كلام فى لاخر وانا بصراحه راعيت نفسيته كتتير وحاولت اصلح فيها لكن مفيش حاجه بتتغير كل يم نوم للصبح وبالليل يخرج مع صحابه ولا كان الدنيا دى فارقه
انا بقالى معاه سنتين ووالله بدعيلو ربنا يصلح حاله وبجد خايفه يفضل على كده واتعب معاه خصوصا بعد ما عرفت بموضوع البنات ده اللى مش كويسه ودى فعلا مشكلة ولاد كتتير اووى
فكرت اكتب عن مشكلتي لانها مشكلة اغلب الشباب ده اسبابه ايه هل قلة الوازع الديني ولا البطاله ولا الفراغ
ياريت حتي جميع شباب المسلمين يتعلمو يغيرو علي اعراضهم ويعرفوا ان اللى بيعملو كده فيهم دول رضه بنات مسلمين
انا خطيبي حاليا بيدور علي شغل فبقول يمكن ربنا لما يفتح عليه يشتغل ونتجوز تكون دي اسباب تساعده علي طاعة ربنا ارجو الرد علي سؤالي وهل يجوز الارتباط بشخص لا يصلى ؟؟

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Wednesday, March 13th, 2013 في 10:53

كلمات مشاكل وحلول: , , , ,

16 رد to “ينفع اتجوز شخص مش بيصلى ؟”

  1. ابوبتول
    24/08/2014 at 08:59

    اتفق مع جميع الاخوة وبالاخص الاخ ميدو وعاوزك تعرفي ان الصلاةهي ركن من اركان الاسلام من تركها ولم يودها فهوكافر خارج عن الملة ولاخيرفيه ولايجوز الزواج منه مهماكانت الظروف والصلاةهي عمادالدين واول مايحاسب به العباد يوم القيامة ان صلحت صلح سائر عمله وان فسدت فسد سائر عمله وربي بيكرمك بافضل منه بالزوج الصالح اللي يعرف حدودالله ويعطيها وقادريسعدك وتلاقي معه كل الخيروالسعادةوراحةالبال في الحياة

  2. sabrina sasa
    11/04/2014 at 15:31

    شوفي اختي الكريمة انتي قدامك حل واحد شافي كافي وهو انك تستخيري ربك صلي ركعتين وادعي ربك وخوذي القرار اللي اكيد ربنا مقدرهولك وربنا وحده حيسرلك امرك يمكن تقولي حفضل معاه وربنا يعطيك القدرة على تغيرو ويسمع نصيحتك ويتوب وتاخدي اجرو ويمكن ربنا يصرف عنك وتنسيه وتلاقي الانسان اللي يناسبك بس اهم حاجة استخيري ربنا سبحانه وتعالى وحتشوفي النتيجة

  3. شمس الشموس
    03/03/2014 at 00:44

    لالالالالا الا الصلاة الصلاة عماد الدين من تركها عامدا متعمدا فقد كفر

  4. ابواميرة
    23/10/2013 at 21:26

    اختي العزيزة انااتفق مع الاخوةالكرام فيماقالوا لك واخص الاخ ميدو جزاه الله خير على كل ماطرحه وافادنابماقالته الرايعةولاازيد على ذلك الاان اخبرك ان تارك الصلاة عمدا لاخيرفيه ولايقبل الله منه صرفاولاعدلا ولاينبغي الزواج منه لفداحةماهوعليه من الكبايروالمعاصي ناهيك انه بيتكلم مع البنات الاخرين ولااعتقدان في بنت عاقلةبعدكل ماسمعت وعرفت عنه تريدالارتباط به اوتفكر فيه اتركيه واقطع علاقتك به ومن ترك شي لله عوضه الله بخير منه وربي بيكرمك بالزوج الصالح اللي يخاف الله فيك ويودي حقوق الله عليه من العبادات والفرايض ويستاهلك ويسعدك

  5. enty_nour_eieny
    02/06/2013 at 01:22

    اسمعي كلامي للاخر الاول

    ينفع جدا جدا جدا تتجوزي اى حد بيعمل اى حاجة وحشة طالما عنده مبدأ انه يتغير عشان فى حاجة وحشة هو بيعملها ومعندوش مشكلة انه يعمل الحاجة الصح ويتقبل النصائح الصالة منك ومن اى حد تاني عايز مصلحته

  6. محمد
    25/04/2013 at 14:04

    يا اختي رجائا انصحي بالصلاة واحكيلو عن عذاب تارك الصلاة وقوليلو انو يمكن الموت يفاجئنا باي لحظة
    ويا اختي حرام الارتباط بشخص لا يصلي لأن بين الكفر ولاايمان ترك الصلاة
    وادعيلو في قيام الليل بالهداية

  7. koura555
    23/04/2013 at 15:10

    نصيحة ابتعدي عن هذا الشخص لان ديننا يامرنا بالارتباط بالشخص الخلوق المتدين لانة سيتقي الله في زوجتة اما تارك الصلاة هذا فماذا تتوقعين منة غير المشاكل ابتعدي عنة لله واسالي الله ان يرزقك بافضل منة شاي يخشى الله فيكي

  8. الطائر الحزين
    21/03/2013 at 16:42

    ردا على الأخ محمد:
    انا لم اهاجم المتدينين ولا يوجد ما يسمى بالمتدينين اصلا ولكن يوجد انسان ملتزم وغير ملتزم لإن الدين هو عبادة وليست صفة ولا يجوز التوصف بها إطلاقا مع احترامى لك فى مسيحى ملتزم وفى مسلم ملتزم وفى يهودى ملتزم وكل على قدر إلتزامه ومع كامل احترامى لكل الطوائف ولكن اود ان اشير لك انه لا يوجد فى اى دين ولا فى اى كتاب منزل من عند الله سبحانه وتعالى ما يكفر المرء ويخرجه عن الملا إلا الكفر بالله وهو الشرك والعياذ بالله!! ممكن تقولى مصدر كلامك ايه بالنسبة لترك الصلاة 40 يوم يعنى بقى كافر ؟؟؟ “عايز الصراحة انا لو عاصى وسمعت كلامك ده انا ممكن ابقى عاصى اكتر لو انا قليل الارداة والإيمان يااخى ده ربنا قال “بسم الله الرحمن الرحيم – ولا تقنطو من رحمة الله – صدق الله العظيم. وفى الاخر حضرتك رديت على نفسك بالحديث نفسه ومتهيألى لو حد جاهل امى غير متعلم وسمع الحديث ده هيفهم معناه كويس وانت نفسك فسرت معناه لوحدك. ربنا الموفق

  9. mohamed
    20/03/2013 at 23:24

    انا فى العادة مش بحب انتقد راى اى حد تانى لكن بصراحة تعليق (الطائر الحزين) كان لازم ارد عليه اولا بستثناء هجومك الواضح للمتدينين مع ان دا مش من موضوع المشكلة لكن انت فهمت كلام البخارى غلط خالص معنى “إن قلب العبد بين اصابع الرحمن يقلبهم كيفما يشاء.. يبيت المؤمن مؤمن ويصبح كافر ويبيبت الكافر كافر ويصبح مؤمن” ان ربنا سبحانه وتعالا قادر على كل شى حتى فى تغيي قلوب البشر وان ربنا يقدر يعلق القلب بانسان مومن احسن من انسان مش بيصلى الكلام دا مش مبرر ابدا لعدم الصلاة دا اللى يسيب الصلاة 40 يوم يعتبر كافر اصلا والفرق بينى وبين اى حد على ديانة تانية الصلاة (( وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون)) والاية دى رد على اخر كلامك لان الاية دى فعلا هيا الهدف اللى المفروض نكون عايزينه

  10. Nour
    20/03/2013 at 14:43

    بسم الله الرحمن الرحيم

    أختي في الله

    مشكلة خطيبك مش ترك الصلاة في حد ذاتها لكن المشكلة في جوهر شخصيته نفسها

    أول حاجة .. ترك الصلاة

    مسألة ترك الصلاة فيها خلاف بين جمهور العلماء هل تارك الصلاة كافر خارج عن الملة أم لا
    لكن الرأي الغالب ان تارك الصلاة (تكاسلا) عاص لكن غير خارج عن الملة

    لكن على ما يبدو ان خطيبك مش تارك الصلاة تكاسلا لان حسب كلامك حتى صلاة الجمعة مش بيصليها
    و حسب كلامك انه كان شخص ملتزم قبل كدة
    و حسب كلامك انه مر بأزمة نفسية و مشكلة كبيرة لما اتنصب عليها

    اعتقد ان المشكلة اللي مر بيها دي كل سبب كل المشاكل اللي هو فيها حاليا
    اعتقد ان مسأله تركه للصلاة مش تكاسل بقدر ما هو اعتراض على قضاء الله سبحانه و تعالى
    انتكاسته في عمله برضو بتدل على كدة انه زهد اصلا في الحياة و مبقاش ليه هدف يعيش عشانه

    مفيش واحد كان قريب من ربنا و ملتزم يسيب حتى صلاة الجمعة

    تاني حاجة مسألة شغله
    كلامك عنه حاليا بيبن انه بقى شخص مش مسئول
    مقدرش اقول مستهتر او ميقدرش يتحمل مسئولية لانه كان قبل كدة متحمل للمسئولية و كان ناجح كمان في شغله
    لكن المشكلة اللي حصلت معاه بين اهله و تخاذل ابوه في رد حقه ليه عمله حاله من الكره للدنيا و للعيشة و كل حاجة
    بقى عنده لا مبالاة تجاه كل حاجه بما فيها علاقته مع ربنا

    بسم الله الرحمن الرحيم
    ‏‏وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ يَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُ وَمَا لَا يَنفَعُهُ ذَلِكَ هُوَ الضَّلَالُ الْبَعِيدُ يَدْعُو لَمَن ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِن نَّفْعِهِ لَبِئْسَ الْمَوْلَى وَلَبِئْسَ الْعَشِيرُ}‏‏ ‏[‏الحج‏:‏11 ـ 13‏]‏

    اعتقد ان ده اللي حصل لخطيبك
    الازمة اللي مر بيها خسرته كل حاجه
    حس ان كل حاجه راحت ..احلامه و اماله و ثقه في اهله حتى ابوه خذله

    تالت حاجة دي ملهاش دعوة بالمشكلة اللي مر بيها قبل كدة
    و هي اخلاقه
    يبدو ان خطيبك من نوع الشباب اللي بيحب يتسلى بالبنات .. يعرف بنات زي م هو عايز و يوم م يفكر يرتبط يرتبط بانسانه محترمة
    بس ارتباطه بانسانة محترمة ده ميخليهوش انسان محترم
    كونه كان مرتبط بقريبته و سابها عشان لقى انها مش بقدر الاخلاق اللي هو عايزها في البنت الي بيطمح يرتبط بيها
    اعتقد انه كان بيتسلى معاها و مكنش جاد في الارتباط معاها
    كونه يفضل معاها 4 سنين و يسيبها بعد كدة و ميحاولش يغيرها للاحسن يبقى ده شخص معندوش وفاء و لا عنده قلب اصلا
    اللي يعلق بنت بيه 4 سنين و يتخلى عنها بعد كدة يبقى متتكلميش عن تمسك بيه من منطلق الحب لانه اصلا ميعرفش ايه هو الحب

    خليني احسبها معاكي بالعقل و بالمشاعر كمان .. و كوني بنت و قريبة من سنك فاكيد فاهماكي
    خطيبك فيه عيوب جوهرية كتير جدا
    لو كانت مشكلته بس في انه بعيد عن ربنا و انه مش متحمل المسئولية كنت اقولك اصبري عليه و حاولي تخرجيه من الازمة و الاكتئاب اللي هو فيه لحد م يتصلح حاله
    كنت حقولك اديله فرصه لما تحسي انه اتغير بجد وقتها كنت حقولك اتجوزيه
    لانه شخص فيه جواه خير كونه كان قريب من ربنا قبل كدة و كونه كان ناجح في شغله قبل كدة
    فلو قدرتي ترجعيله الأمل تاني في الدنيا و في حياته كنت حقولك اتجوزيه مطمنة

    انما النقطة التالتة بخصوص اخلاقه متطمنش
    اللي يتسلى كل شوية بواحدة شكل و كمان بيساعد صحابه على كدة ده وحده كافي لاني انصحك تبعدي عنه

    اقولك على مشكلة كمان انا حسيتها من كلامك
    انتي بتقولي انك ساعات بتحسي انه بيحبك و عاوزك

    الراجل اللي بيحب بجد يحسسك كل دقيقة بتتكلميها معاه انه فعلا بيحبك
    اللي بيحب ميهملش
    اللي بيحب عنده استعداد يغير في طباعه عشان يرضي الطرف التاني عشان يعيشو سعدا
    مش بقول يغير مبادئ او معتقدات .. انما يغير طباع يحاول يبقى افضل .. يتعب في شغله عشان يوفرلك حياة كريمة
    يحسسك انك ملكة و ان هدفه انه يسعدك و يرضيكي و يريحك معاه
    مش يخليكي تجري وراه في كل حاجة عشان تنصحيه و هو مبيسمعش
    ميبقاش معندوش احساس بالمسئولية حتى و هو مرتبط
    ميبقاش بيعرف بنات مش كويسه و هو مرتبط

    انتي عايزة تصبري معاه للنهاية و تغيريه و تتحملي عشانه
    عندك استعداد تتخلي عن طموحك في انسان بيتقي ربنا و ناجح في شغله يوفرلك حياة مستقرة
    عندك استعداد تتخلي عن انسان تثقي فيه و تبقى مطمنة انك واثقة
    انتي اتخليتي عن كل ده عشان لسة متمسكة بانسان معملش اي حاجة عمليا عشان يثبتلك حبه

    خطيبك ده عايش عشان نفسه بس
    انتي جزء مش اساسي في حياته

    انا بقولك الكلام ده بحكم اني بنت و قريبة من سنك و قادرة احس بيكي

    انا لو مكانك اديله فرصة يتغير لو متغيرش مش خكمل معاه
    لو اختي او بنتي حنصحك نفس النصيحة

    لانه لو متغيرش تخيلي حياتك معاه شكلها ايه
    شخص مش بيتقي الله بعيد عن ربنا متثقيش ابدا ابدا انه ممكن يصونك و يحطك في عنيه
    شخص مش مسئول و مش منتظم في شغله و لا ليه رغبة في الشغل مش حيوفرلك حياة حتى كريمة .. ده مش حيوفرلك حياة مستقرة
    شخص اخلاقه مش كويسه كونه يبقى عارف بنات مش كويسة و بيجاهر بكدة مع صحابه و كمان بيساعدهم على كدة .. ده شخص عمرك م حتثقي فيه و غيرتك عليه حتحرق قلبك كل يوم و هو مش حيهتم حتى بكلامك و لا بحرقة قلبك
    مش حاسة من كلامك انه الشخص اللي انتي تستاهليه بجد

    متتنازليش عن طموحك في انسان كويس يتقي ربنا فيكي و يوفرلك حياة مستقرة و يسعدك عشان خاطر انسان انا اشك اصلا انه حاسس بيكي
    هو لو بيحبك بجد مستحيل يفكر في بنت تانية غيرك .. مش انه يتسلى مع بنات مش كويسة

    انا عارفة انه صعب انك تسيبني انسان بتحبيه
    بس صدقيني مش من العدل انك تضحي بكل حاجة و بسعادتك عشان انسان معندوش استعداد يعمل عشانك الواجب حتى

    استخيري ربنا
    اديله فرصه اخيرة انه يتغير و يوفر لنفسه شغل مستقر يقدر يفتح بيت بيه
    اديله فرصة انه يقرب من ربنا و يصلي
    اديله فرصه انه يحسن من اخلاقه

    لو موفرش ليكي التلات حاجات دول انصحك بشدة انك تسيبيه
    انتي تستاهلي احسن منه بكتير جدا

    انسان يحيبك بجد و تبقي حياته مش شخص يعتبرك جزء هامشي من حياته
    انسان تعتبريه جوهرة و تديله قلبك و انتي مطمنة مش انسان يخونك و يخون ثقتك و يعرف بنات و هو مرتبط

    اسفة على الإطالة
    يا رب تفكري في الموضوع بعقل بعيد عن عواطفك
    لان عواطفك و مشاعرك دي حتتحرق مع اول كام شهر جواز لانك حتعرفيه على حقيقته بجد

    ربنا يهديكي للصواب و يجمعك بالإنسان اللي تستحقيه بجد

    دمتي في رعاية الله أختي .

  11. HanyMoh
    20/03/2013 at 12:01

    بسم الله الرحمن الرحيم.

    سأرد على مشكلتك باختصار شديد

    أما عن سؤالك عن جواز الزواج بمن لا يصلي، فهذا جائز لأن ترك الصلاة كسلا لا يُخرج من الملة، فهو مسلم عاص لله تارك لفروضه، ولم ينكر على فاعلها، وقد يعود لها يوما ما.

    أما عن إهماله لعمله، فهذه مصيبة كبيرة وتدل على أنه شخص تافه لا يتحمل المسئولية، وإن لم يسر على طريق الصواب ويعتدل في عمله فلا يجب أن تكملي معه لأنه قد يتخلى عن مسئوليته عن رعايتك فيما بعد.

    أما عن نومه الطويل والخروج مع أصدقائه ليلا، فهذا يؤكد النقطة السابقة بأنه مهمل ولا يتحمل المسئولية.

    أما عن إعطائه أرقام بنات أخريات لأصدقائه على الإنترنت، فكيف عرفتِ أنتِ هذا أصلا؟
    وإن حدث، فهذه نقطة جوهرية تكفي لتركه من الأساس، فمعنى أنه يعطي هذه الأرقام لأصحابه شيئان:

    الأول/ أنه على علاقة بأمثال هؤلاء الفتيات من فترة طويلة ولا يزال على علاقة بهن.
    الثاني/ أنه يجاهر بالمعصية ويساعد على الإثم والفجور، فمثل هذا الشاب لا يمكن أن تأمني على نفسك معه أصلا، فالعاصي المستتر يسهل عليه أن يتوب، ولكن العاصي المجاهر لا يتوب إلا نادرا، فهو لن يهتدي بعد الزواج غالبا، بل قد يزيد.

    وكما قال صلى الله عليه وسلم: (كل أمتي معافى إلا المجاهرين)
    وهو مجاهر بالذنب ومساعد فيه ويكره الخير ويساعد في الشر

    أختي الكريمة
    أظن بأن بداخلك مشاعر كبيرة له، ولكن أرى أن شخصيتك مختلفة عن شخصيته كثيرا، ولن تكوني سعيدة معه إلا بضعة أيام، خاصة أنه باع خطيبته بعد خطوبة دامت أربع سنوات، بحجة أنها سيئة، هل كنت مغمض العينين عنها طوال هذه المدة؟!

    لو كان ترك الصلاة هو السبب الوحيد لقلت لك توكلي على الله وليهده الله ذات يوم، ولكن وجدت أنها أقل عيوبه، فلا أرى أن تكملي معه إلا أن يهتدي بحق، وللعلم لا يوجد شاب يتغير تغييرا جذريا من أجل فتاة، أو من أجل أحدٍ أصلا.

    وفقك الله وسدد خطاط.

  12. الطائر الحزين
    19/03/2013 at 08:47

    واضح انك بتحبى الراجل ده وواضح كمان ان قلبك عليه خلى بالك ان مش كل يوم الانسان بيحب او بيقدر يقابل حب صادق فى حياته انا عن نفسى مش بحب الشعارات الدينية ولا بحب اخلط الدين فى السياسة او فى العلاقات العاطفية ولا بحكم على الناس عموما من تدينهم او من عدمه علشان كلنا عارفين ان اول قاعدة فى الدين هى المعاملة “الدين معاملة” وللأسف احنا بنعامل بعض كمسلمين فى الزمن ده اسوء معاملة.. ماعلينا خلينا نتكلم بكل صراحة ووضوح
    كون خطيبك بيصلى او مش بيصلى او كان بيصلى وحصل معاه ظروف وبعدين بعد عن ربنا مش عايزين ننسى ان سيد الخلق سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم وده رد على الأخ ميدو اللى كاتب قصيدة البخارى فوق الحديث الشريف الى انا بعتذر انى مش حافظه كله ولكن على ما اتذكره “إن قلب العبد بين اصابع الرحمن يقلبهم كيفما يشاء.. يبيت المؤمن مؤمن ويصبح كافر ويبيبت الكافر كافر ويصبح مؤمن” يعنى كل انسان فينى فى لحظة الحال بيتغير .. كونه بيصلى او مش بيصلى او كونه بيتكلم مع صحابه فى مواضيع بنات ومش بنات والكلام الفارغ ده .. ده كلها حاجات موجودة حتى فى ذوى اللحى والمتدنين جدا يعنى الشيخ مثلا مش بيكلم بنات ومش بيبص؟ ماعلينا اهم حاجة فى موضوعك انك لازم تربطى ارتباطك بيه بعمله واستقراره يعنى مفيش إرتباط إلا لما يبقى معتمد على نفسه تماما وقادر على فتح البيت وعلى الصرف عليكى وعلى بيته وعلى الاولاد فى المستقبل إنشاءالله غير كده ارمى فى البحر ومتشغليش بالك بحاجات للأسف فى اوقات كتير بتبقى مش هى الهدف اللى احنا عايزينه

  13. mohamed
    16/03/2013 at 15:07

    اولا فى حاجة مهمه مفيش اى سبب مهما كان مهم او صعب انه يكون مبرر للمعصية وبصراحة انا شايف انه اللى حياته نفسها كدا حتى لو ضحيتى بنفسك وعشتى معاه خوفى ان ولاده فى المستقبل يتعلمو منه وبدل مالاب بس اللى مش بيصلى ولادو كمان هيتعلمو منو وواضح انك همك اوى موضوع التدين والصلاة والاخلاق وواضح كمان ان اتجاهاته مختلفة تماما وان الدنيا من الاخر وخداه عالاخر انا شايف بصراحة انك لازم تفكرى فموضوع الانفصال دا بشكل جدى بعد استخارة ربنا اكيد كمان حتى لو بيحبك دلوقتى خديها منى بما انى راجل زيو طول مبيفكر فبنات تانية حبك هيروح من قلبه مع الزمن ومتنسيش اللى بيعملو فبنات الناس هيتعمل فعرضه والدنيا دوارة عشان كدا خافى على نفسك منه وربنا يوفقك للخير ..

  14. ياسمين
    15/03/2013 at 15:03

    اصبري عليه وان كان فيه خير وبيعاملك كويس رح يرجع ل ربو يمكن الصدمه النفسسيه بتعمل اكتر من هيك بس ما بدي قلك تصبري ويضيع عنرك هيك بصراحه يعني

  15. ياسمين
    15/03/2013 at 14:58

    نصيحه اعملى استخاره والله يخترلك اللى فيه الخير ان شاء الله

  16. ميدو
    15/03/2013 at 08:05

    جاء رجل الى الامام الحسن البصرى وقال يا امام لمن ازوج ابنتى فقال الامام الحسن البصرى رحمه الله زوجها لمن يتقى الله فانه اذا احبها اكرمها وان كره ابنتك لن يظلمها
    اولا حاوليه معاه بالنصحية وذكريه بعذاب الله والجنه والنار وحديث النبى ( ان بين المرء والكفر ترك الصلاة فمن تركها فقد كفر ) وغير ذلك من الاحاديث
    ، ولما سأل عنه فإذا هو لا يصلي، وأجاب المسئول عنه بقوله: يهديه الله، فهل يزوج هذا؟

    الجواب: إذا كان الخاطب لا يصلي مع الجماعة فهو فاسق عاص الله ورسوله مخالف لما أجمع المسلمون عليه من كون الصلاة جماعة من أفضل العبادات، قال شيخ الإسلام ابن تيمية –رحمه الله تعالى- صلى الله عليه وسلم222 ج23 من مجموع الفتاوى: ((اتفق العلماء على أنها –أي صلاة الجماعة- من أوكد العبادات، وأجل الطاعات، وأعظم شعائر الإسلام)) أهـ كلامه رحمه الله تعالى، ولكن هذا الفسق لا يخرجه من الإسلام فيجوز أن يتزوج بمسلمة، لكن غيره من ذوي الاستقامة على الدين والأخلاق أولى منه، وإن كانوا أقل مالاً وحسابً كما جاء في الحديث: ((إذا أتاكم من ترضون دينه وخلقه فانكحوه)) قالوا يا رسول الله! وإن كان فيه؟ قال: ((إذا أتاكم من ترضون دينه وخلقة فانكحوه)) ثلاث مرات، أخرجه الترمذي173 ، وقد ثبت في الصحيحين وغيرهما من حديث أبي هريرة –رضي الله عنه- أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ((تنكح المرأة لأربع: لمالها، ولحسبها، ولجمالها، ولدينها، فاظفر بذات الدين تربت يداك))174 ففي هذين الحديثين دليل على أنه ينبغي أن يكون أولى الأغراض بالعناية والاهتمام الدين والخلق من الرجل والمرأة، واللائق بالولي الذي يخاف الله تعالى ويرعى مسؤوليته أن يهتم ويعتني بما أرشد إليه النبي صلى الله عليه وسلم، لأنه مسؤول عن ذلك يوم القيامة قال الله تعالى: (وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ مَاذَا أَجَبْتُمُ الْمُرْسَلِينَ) (القصص:65) وقال: (فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ) (لأعراف:6) (فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِمْ بِعِلْمٍ وَمَا كُنَّا غَائِبِينَ) (الأعراف:7) .

    أما إذا كان الخاطب لا يصلي أبداً لا مع الجماعة ولا وحده فهذا كافر خارج عن الإسلام، يجب أن يستتاب، فإن تاب وصلى تاب الله عليه إذا كانت توبته نصوحاً خالصة لله، وإلا قتل كافراً مرتداً، ودفن في غير مقابر المسلمين من غير تغسيل، ولا تكفين، ولا صلاة عليه، والدليل على كفره نصوص من كتاب الله تعالى، ومن سنة رسول الله صلى الله عليه وسلم:

    فمن الكتاب قوله تعالى: (فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيّاً) (مريم:59) (إِلاَّ مَنْ تَابَ وَآمَنَ) (مريم: من الآية60) فقوله: (إِلاَّ مَنْ تَابَ وَآمَنَ) دليل على أنه حين إضاعة الصلاة وإتباع الشهوات ليس بمؤمن .

    وقال تعالى: (فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ) (التوبة: من الآية11) فدل على أن الأخوة في الدين لا تكون إلا بإقام الصلاة وإيتاء الزكاة، ولكن السنة دلت على أن تارك الزكاة لا يكفر إذا كان مقراً بوجوبها لكن بخل بها، فبقيت إقامة الصلاة شرطاً في ثبوت الأخوة الإيمانية، وهذا يقتضي أن يكون تركها كفراً تنتفي معه الأخوة الإيمانية، وليس فسقاً، أو كفراً دون كفر، لأن الفسق والكفر دون الكفر لا يخرج الفاعل من دائرة الأخوة الإيمانية كما قال الله تعالى في الإصلاح بين الطائفتين المقتتلتين من المؤمنين: (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ) (الحجرات: من الآية10) فلم تخرج الطائفتان المقتتلتان من دائرة الأخوة الإيمانية مع أن قتال المؤمن من الكفر كما ثبت في الحديث الصحيح الذي رواه البخاري وغيره من ابن مسعود –رضي الله عنه- أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ((سباب المسلم فسوق، وقتاله كفر))175 .

    وأما الأدلة من السنة على كفر تارك الصلاة فمثل قوله صلى الله عليه وسلم: ((إن بين الرجل وبين الشرك والكفر ترك الصلاة))176 رواه مسلم عن جابر بن عبد الله عن النبي صلى الله عليه وسلم، وعن بريدة بن الحصيب قال: سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول: “العهد الذي بيننا وبينهم الصلاة فمن تركها فقد كفر177 رواه الخمسة: الإمام أحمد وأصحاب السنن ز وعن عبادة بن الصامت –رضي الله عنه- أنهم بايعوا النبي صلى الله عليه وسلم على أن لا ينازعوا الأمر أهله، إلا أن تروا كفراً بواحاً عندكم فيه من الله برهان178 ، والمعنى أن لا ينازعوا ولاة الأمور فيما ولاّهم الله عليه إلا أن يروا كفراً صريحاً عندهم فيه دليل من الله تعالى، فإذا فهمت ذلك فانظر إلى ما رواه مسلم أيضاً من حديث أم سلمة –رضي الله عنها- أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ((ستكون أمراء فتعرفون وتنكرون فمن عرف برئ)) وفي لفظ: (من كره فقد برئ) ومن أنكر سلم ولكن من رضي وتابع))، قالوا: أفلا نقاتلهم؟ قال: ((لا، ما صلوا))179 . فعلم من هذا الحديث أنهم إذا لم يصلوا قوتلوا، وحديث عبادة قبله يدل على أنهم لا ينازعون، ومن باب أولى أن لا يقاتلوا إلا بكفر صريح فيه من الله برهان، فمن هذين الحديثين يؤخذ أن ترك الصلاة كفر صريح فيه من الله برهان .

    فهذه أدلة من كتاب الله تعالى، وسنة رسوله صلى الله عليه وسلم على أن تارك الصلاة كافر كفراً مخرجاً عن الملة كما جاء ذلك صريحاً فيما رواه ابن أبي حاتم في سننه عن عبادة بن الصامت –رضي الله عنه- قال: أوصانا رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((لا تشركوا بالله شيئاً، ولا تتركوا الصلاة عمداً فمن تركها عامداً متعمداً خرج من الملة))180 .

    وأما الآثار عن الصحابة –رضي الله عنهم- فقد قال عمر بن الخطاب –رضي الله عنه- ((لا إسلام لمن ترك الصلاة))181 .

    وقال عبد الله بن شقيق: ((كان أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم لا يرون شيئاً من الأعمال تركه كفر غير الصلاة))182 رواه الترمذي والحاكم وصححه على شرطهما .

    وإذا كان الدليل السمعي الأثري يدل على كفر تارك الصلاة فكذلك الدليل النظري، قال الإمام أحمد –رحمه الله تعالى-: ((كل مستخف بالصلاة مستهين بها فهو مستخف بالإسلام مستهين به، وإنما حظهم في الإسلام على قدر حظهم من الصلاة، ورغبتهم في الإسلام على قدر رغبتهم في الصلاة))، وقال ابن القيم –رحمه الله تعالى- في كتاب ((الصلاة)) له ص400 من مجموعة الحديث: ((لا يصر على ترك الصلاة إصراراً مستمراً من يصدق بأن الله أمر بها أصلاً، فإنه يستحيل في العادة والطبيعة أن يكون الرجل مصدقاً تصديقاً جازماً أن الله فرض عليه كل يوم وليلة خمس صلوات، وأنه يعاقبه على تركها أشد العقاب وهو مع ذلك مصر على تركها، هذا من المستحيل قطعاً، فلا يحافظ على تركها مصدق بفرضها أبداً، فإن الإيمان يأمر صاحبه بها، فحيث لم يكن في قلبه ما يأمر بها فليس في قلبه شيء من الإيمان، ولا تصغ إلى قول من ليس له خبرة ولا علم بأحكام القلوب وأعمالها” أهـ كلامه رحمه الله . ولقد صدق فيما قال، فإن من المستحيل أن يترك الصلاة مع يسرها وسهولتها وعظم ثوابها، وعقاب تركها وفي قلبه شيء من الإيمان .

    وحيث تبين من نصوص الكتاب والسنة أن تارك الصلاة كافر كفراً مخرجاً عن ملة الإسلام فإنه لا يحل أن يزوج بمسلمة بالنص والإجماع قال الله تعالى: (وَلا تَنْكِحُوا الْمُشْرِكَاتِ حَتَّى يُؤْمِنَّ وَلأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ) (البقرة: من الآية221) وقال تعالى في المهاجرات: (فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَاتٍ فَلا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَى الْكُفَّارِ لا هُنَّ حِلٌّ لَهُمْ وَلا هُمْ يَحِلُّونَ لَهُنّ) (الممتحنة: من الآية10) وأجمع المسلمون على ما دلت عليه هاتان الآيتان من تحريم المسلمة على الكافرون وعلى هذا فإذا زوج الرجل من له ولاية عليها بنته أو غيرها رجلاً لا يصلي لم يصح تزويجه، ولم تحل له المرأة بهذا العقد، لأنه عقد ليس عليه أمر الله تعالى ورسوله، وقد ثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم من حديث عائشة –رضي الله عنها- أنه قال: ((من عمل عملاً ليس عليه أمرنا فهو رد))183 أي مردود عليه .

    وإذا كان النكاح ينفسخ إذا ترك الزوج الصلاة إلا أن يتوب ويعود إلى الإسلام بفعل الصلاة فما بالك بمن يقدم على تزوجيه من جديد؟!

    وخلاصة الجواب: أن هذا الخاطب الذي لا يصلي إن كان لا يصلي مع الجماعة فهو فاسق لا يكفر بذلك ويجوز تزويجه في هذه الحال لكن غيره من ذوي الدين والخلق أولى منه .

    وإن كان لا يصلي أبداً لا مع الجماعة ولا وحده فهو كافر مرتد خارج عن الإسلام، لا يجوز أن يزوج مسلمة بأي حال من الأحوال، إلا أن يتوب توبة صادقة، ويصلي ويستقيم على دين الإسلام .

    وأما ما ذكره السائل من أن والد المخطوبة سأل عنه فقال المسؤول عنه: يهديه الله . فإن المستقبل علمه عند الله تعالى وتدبيره بيده، ولسنا مخاطبين إلا بما نعلمه في الحال الحاضرة، وحال الخاطب الحاضرة حال كفر لا يجوز أن يزوج بمسلمة، فنرجو الله تعالى له الهداية والرجوع إلى الإسلام حتى يتمكن من الزواج بنساء المسلمين وما ذلك على الله بعزيز.

    أجاب بهذا وحرره بيده الفقير إلى الله محمد الصالح العثيمين في 18 ذي الحجة سنة 1400هـ أربعمائة وألف

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة