مشاكل الزواج

خطيبتي بتحبني وانا لسه محبتهاش

السلام عليكم
انا خطبت من فترة قريبة وانا معجب بخطيبتي بس هي اتعلقت بيا وبشخصيتي وبمعاملتي بسرعة لحد مصارحتني بحبها وانا للاسف ماردتش عليها عشان انا واخد عهد علي نفسي اني مش هقول الكلمة دي الا وانا حاسسها فعلا وهي عارفة ده وعشان ماخدعش حد وخفت تفكر اني بردها جبران خاطر … انا خارج من علاقة قديمة وبنت كنت بحبها بس محتاج وقت عشان انسي وفعلا بنسي ومش بفكر غير اني اعمل كل حاجة عشان اسعد خطيبتي وعاوزها دايما مبسوطة بس محتاج وقت وخايف زي ماحببتها فيا هي ماتحببنيش فيها.. برغم اني شايفها زوجة محترمة وعاقلة وهشيلها في عيوني عشان مش هلاقي حد بيحبني زيها
هل انا ماشي صح ولا المفروض اقولها كلام انا مش حاسه ولا اكمل زي مانا لحد مااحبها فعلا؟؟

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Wednesday, February 15th, 2017 في 18:33

كلمات مشاكل وحلول: , , , ,

3 رد to “خطيبتي بتحبني وانا لسه محبتهاش”

  1. دع الخلق للخالق
    24/04/2017 at 01:40

    يااخي هذه مرتك لازم تحبها وتخاف عليها والحب ياتي من معاشره وصدقني مدام تحبك وانت راضي باخلاقها اسلوبها حتحبها اوي وتنسى كل اوهام والزمان الفات وانت حتكون كل حياتها وهي كمان ويارب موفقية

  2. waleed
    25/02/2017 at 00:01

    انا صاحب المشكلة أولا أحب أشكر حضرتك وفعلا كلامك صحيح لكن ما الحل وهي تكذب كلما وجدت مني الاصرار على تغييرها ولو قليلا قالت تغيرت وسأفعل ثم لما أهدأ أجد الحال على ما كان … ثانيا فعلا حدث ما كنت أحذر وما حذتني منه وتغيرت بعض أفكاري التي اعلم صحتها وبدأت نفسي تساومني في أشياء يقينية الخطأ كالمكياج مثلا وما وراء ذلك … لكن المشكلة أنني أسأل فيقال هكذا البنات جميعا … أنا لست متردد في الموضوع أخطأ هو أم صواب ولكني أرسد محاولات علها تنجح فما هي وماذا أفعل ؟

  3. المنقذ
    17/02/2017 at 15:16

    اعطي لنفسك فرصه لكي تحبها فالحب لا ياتي بين يوم وليله فالحب مثل النبات يحتاج الي فتره من الوقت لكي ينمو .. حاول ان ترخي قلبك لها وساقول لك شي مدهش .انه لا مانع ان تقول لها بحبك , (حتي وان كنت لا تشعر بذلك )لانه من الناحيه العلميه والنفسيه ان العقل الباطني يصدق كل شي ويحوله الي حقيقه .. حاول ان تعطي نفسك فرصه لكي تحبها ..اشتري لها هديه مثلا ,فالهديه تسعد الطرفين ,اجلس معها اكثر وتحدث معها عن الاشياء التي تحبها ( بشكل عام اعطي نفسك اختبار فتره من الوقت وبعد ذالك احكم )
    ساقول لك قصه بسيطه حصلت لي تثبت ان الحب لا ياتي بسرعه ولكن يحتاج وقت
    في يوم من الايام تعرفت علي فتاه في نفس مجال عملي كنت اشعر انها معجبه فيني اما انا لا ابادلها نفس المشاعر ..لدرجه انها اجيانا عندما تسلم علي اتضايق ! ولكن مع الايام والكلام اصبحت اعجب بها واصبحنا نمزح مع بعض كثيرا ..وقد لا تصدق انني اصبحت عاشق لها وقد وصل حبي لها حد الجنون !!

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة