مشاكل الحب الفاشل

بعد حب سنين تزوج غيري باسبوع

عرفت رجل وانا في سن 16 سنة عشت معاه عبر التلفون 6 سنوات وعبرالنت 4 سنوات
لانو هو في بلاد عربية يشتغل وانا في بلاد اروبية اعيش.. بس وطنا واحد مع العلم تعرفنا فمطعم
يعني مو عبر النت ولا عبر التلفون بس مدة هالسنين ما شفنا بعض مرة ثانية الا على السكايبي
حبتو حب جنوني واخلصت له لابعد حد حتى في غيابة صنته رفضت جميع العرسان عشانو
هوكان يقلي راح اتزوجك وديما عندو ظروف تمنع وميريد يقول شنو هي
كلامو كان حلو ويطمني ديما
ثقتي كبيرة فيه مع انو ديما يخذلني وديما غامض معي وانا القالو اعذار لاني احبو
المهم بعد طول هالسنين عرفت انو زواجو بعد اسبوع وعرفت من اصدقاؤ لانو هو قبل بيومين اتصل فيني وقال ما اقدر اعيش من دونك وانا رايح احدد موعد زواجنا مع الاهل لاني مااصبر عليك اكثر … فرحت مو طبيعي بس انقلبت الفرحة الى صدمة لما عرفت انو رايح يتزوج بغيري تخيلو شو موقفي والحالة الي وصلت لها
للحين مو مصدقة انصدمة صدمة قوية كل ما يقرب الزواج كل ما انا اموت اكثر صائمة ليلا نهارا
وماخرجت من الغرفة ابكي لدرجة الضحك نفسيتي مريضة احس اني اصبحت مجنونة وكيلني ارتجف
ساعدوني لاني خلاص تعبت واتعبت الاهل
وهو لما سالت قال الاهل اختروها لي وانا ما احبها واذا ما اتزوجها بيغضبون علي وانا ما اريد اغضب اهلي واناحبيتك ولسا احبك بس ظروفي هيك وراح تعذريني اذا فهمتيها
بس ليش انا لما عرفني الاهل كانو رضين عني لما حكالهم حسب روايتو لاني ما عرفتهم ابد كل شئ نقلب فجاة
وما كان راح يقلي حتى اذا تزوج بس كشفتو لحالي
خبروني شسوي تعبت ولعرس قرب وانا بموت ادعولي ارجكم عن جد ما عاد فيني حل اتحمل
انا بموت كل يوم صدمة قوية اجتني فجاة بعد حب 10 سنوات من الاخلاص والله حرام قتلني
اريد انام عشان انسى ماقدرت احس بحرة ليش سىة فيني هيك و يقول انا ما استاهلك للحين ماني فاهمة شئ طيب ليش ما خبرني بنفسو وحكالي ليش خدعني لاخر لحظة وخللي صدمة تهد جبل تعبت من حالي قهرني والله ما استاهل كنت ما احب اغلت مشان ربي ما يعاقبني فيه وياخذى مني  حسبي الله عليه
استنى ردكم ودعاكم لي مع اني كتب بصعوبة كبيرة مشكلتي… لانو جهازي ما يكتب عربي كتبت على قوقل ….
. دعواتكم بليز

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Tuesday, August 21st, 2012 في 12:00

كلمات مشاكل وحلول: , ,

22 رد to “بعد حب سنين تزوج غيري باسبوع”

  1. من انا
    04/09/2017 at 13:27

    من انا فيعلا فقدت روحي ولم اعد اعرف من اكون
    ممكن تكون مشكلتي شبه مشكلتكم كلكم بالظبط حب سنتين كل يوم بقوله خد خطوة جدية ومخدش اي خطوة علي رغم حبي واخلاصي ليه وخصوصا انه مش قريب مني ببلد اخر ورغم كدا عمري ما فكرت اعرف ولا احب غيره كل امنيتي بالحياة انوا ياخد خطوة مررت بوقت صعب جدا جدا بحياتي شغلني عنه شوية كل ما احكي له يقولي مش مشكلة عادي دي بيسطة ورده عليا دايما بلامبالا وعدم اهتمام او عرض اي نوع من انواع المساعدة ليا وفي يوم عرفت انو خطب وبعد 10 ايام كتب الكتاب هههه كنت بتخانق معاه عشان ياخد خطوة جدية و الحمد لله خدها بس لغيري وقالي كلام اكتير جدا بقالي شهرين بحاول انساه مشكلتي شبه مشكلتكم نفس السيناريوا بس المصيبة الاكبر انو معايا بالشغل ومجبرة اتكلم معاه كل يوم احساسي بالكسر و الذل مهما اعدت اوصفه مش هتتخيلوا ورغم كدا بقاوم بقاوم نظرة الحوايا ليا بقاوم الكل وهما بيبركوا له بقاوم ابديت حياته الي بسمعه بشكل دائم اشتري الفرش رايح يكمل بيته رايح عند مراته زيارة رايح العيد هوا واهلها يتفسحوا كل يوم بقاوم كل ده بكره ايدي وانا بكتب اسمه بالميل كل يوم ببقي عايزة اتعمي ولا اشوف يكب اسمي بالميل ولا اشوف كلمة منه مش بعرف اتنفس لمدة 9 سعات العمل لحد ما اخرج من الشركة بحي روحي رجعت ليا قلبي بينزف في صمت بس بقاوم عشان اهلي وعشان ربي كتب وجودي بالحياة واداني روح تعيش في جسدي مش عشان تعيش لاي حد واكبر درس عرفته واتعلمته في ناس كتير بتقول ما فيش حب او الحب ده وهم او الحب بعد الجواز وطبعا اكتر ناس ممكن تقول الكلام ده هوا احنا لاننا اتظلمنا واتخنا لكن لا في حب في ناس بتحب والدليل ادمنا الدليل انا وانت وناس كتير غرنا وفي رجالة كتير وقصص حب كتير انتهت بالجواز مش عشان قبلنا ناس غلط معني كدا كل غلط في حب وفي حب حقيقي بس احنا اخترنا غلك لان لو كان حب حقيقي مكنش انتهي مفيش حد بيحب حد ويعرف يبعد عنوا حتي لو عايز يبعد عنوا مبيعرفش ( الحد ده هنلقيه ربنا هيبعته هيجي زي ما بعت اروحنا في جسد هبعت روح تتوافق مع روحك النقية ) ومحدش بقولي راح اتجوز ربنا يسهله و يسعده انا اعرف ناس كتير سابت الي كنت بتحبهم واتجوزا غيرها عشان اي حد بقا سواء كان اهل اوغير و حاليا حتي الندم مش مكفي مدي العذاب الي شايفنوا الظلم ظلمات ربنا عادل حتي لو سمحتي لازم يحكم بالعدل اصبروا وشوفوا في صمت حكم القدر وانا معاكم ربنا يسعدنا جميعا وبكرا شوفوا صبر

    قَـيّـم هذا الحل: Thumb up 1 Thumb down 0

  2. منال
    03/05/2016 at 15:53

    اختي انا حكايتي لسه جديدة من يومين فقط حبيته لمدة ٨ سنوات كان في منطقة وانا في منطقة اخرى٫ بس كنت اكبد منه ب ١١ شهر وهو يعلم من اليوم الاول٫ تعلقت به وحبيتو كثير وايضا في كل سنة يحج بيت الله فهو يعمل في مركز عالي٫ وقبل اسبوع حب يشوفني جا الي مدة ١٠ دقائق كان يميز في لاخر مرة وبعدها قبل يومين يرسلي رسالة على الساعة ١١ بالليل يقول لي نبقى اصدقاء للابد لان والدته رفضتني بسبب عمري٫ وكان اعرفه من يومين مش من ٨ سنوات
    لما قلتلو وانا كنت تلعب ومشاعدي و حبي لك المهم كتبت لو كثير من الرسائل حتى بدا يدجع لي بالقساوة وابتعدي عنك احسن لك وامحي رقمي والعشرة مو بالسيف و و و وانا لليوم ما حسبت دموع لساني ابكي على ها الكلام القاسي خلاني في الاخير انا الظالمة وهو البريء كان لازم اقول لو طبعا كل حاجة بالمكتوب ونبقى اصدقاء للابد مثل ما هو عايز بس آنا وكلت عليه ربي جلا وعلا.

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 3 Thumb down 2

  3. مايا
    19/10/2014 at 18:54

    والله العظيم يا عسل صار معاي كده ..عشت مع واحد لمدة سنتين بالتلفون وعبر النت الفيس بوك ..كنا نحب بعض حبا جنونيا ..كان يقول لي ..ما يرد قلبي غيرك ..يقول لي اعشقك و فديت تراب تحت قدميك ..يقول لي انتي لي وان لم يحصل هذا اروح الى سوريا كي اموت..وعشرات و مئات وعد و حلف و كلام حلوو ..كنت افكر انا اسعد وحدة بالعالم ..والله خسرت اهلي و اقربائي عشانه ..وفي هالعيد الأضحى قال لي اهلي يجبرني على وحدة من قريباتي ..بكيييييت بكيييت بكيت …بعد يومين تفرقنا ..و بالأمس …بالأمس ……….شفت بروفايله و كتب …الحمدلله رب العالمين تزوجت بالبنت ………
    بس رب العالمين يعلم شو صار لي و كم بكيت ..لعنة الله عليه ..حسبي الله ونعم الوكيل بمن ظلمني ..وانا افكر كيف انتقم منه

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 2 Thumb down 8

  4. مجروحه
    04/08/2014 at 23:16

    حبيبتي انا الحين نفس حالتك وهو خطب ويقول أهلي اجبروني ويقول ما راح اتركك بس انا تركته لأنه مايستاهلني بس وربي لا أكل والشرب والتي زفت وبس ابكي وتعبت امي معي ولا اطلع من غرفتي ربي يفرجها علي وعليك يا ارحم الراحمين

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 2 Thumb down 5

  5. سارا ~
    25/06/2013 at 06:36

    ماقول غير حسبي اللهه ع كل واحد يلعب ب مشاعر البنات .. أنا حبيت واحد 6 سنين ويقول لي( مااقدر اتزوجك أهلي جبروني على وحده من قريباتي ) .. ماصدقته بس قلت له (الله كريم) .. كنت أحبه هيمانه فيه ماقدر أجرحه بكلمه ماقدر أقول له أنت كذاب .. اللي قاهرني ان كلمته ب البيت تمشي ع الكل وهو كبير البيت .. ليه ماقدر بهالموضوع ؟؟؟ _ ___ الواحد المفروض بس يفكر ويقول كأفي أنها خانت أمها وأبوها وأخوانها عشاني ، الواحد م بيتمناها لوحده من خووواته .. لكن حبيبتي الله يصبركك ويعينكك كلنا مثل بعض .. كذبتهم الوحيده أهلي جبروني ب ألززواج .. بأي ززززززمان آحنننا ؟ حتى ينجبر الرجال ع بنت ؟؟؟

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 13 Thumb down 1

  6. نورة
    26/03/2013 at 23:06

    كل جرح بيطيب مع الايام مافيش جرح بيطول

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 8 Thumb down 3

  7. حنان93
    08/01/2013 at 17:26

    نصيحتي تنسي الخيانه انا كنت مثلك بس بسبب خيانته كرهته بس انا ماوقفت عليه علكي بي تعرف علي شباب لكي تنسي بعرف ان هذا صعب علكي انا مالحب اطول في الكلام مثل اخواتي الي قبلي توكلي علي رررربيييي وانسي او ربي ايبعتلك ولد الحلال الي يفهمك

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 6 Thumb down 2

  8. ابواميرة
    24/12/2012 at 10:48

    ابنتي العزيزة قرات قصتك مع الولد السافل المنحط هذاواحمدي الله انك عرفتيه عل حقيقته قبل الارتباط به وطزفيه مليون مرة والمثل العام يقول اللي باعك بيعو وانسيه للابد امسحي رقمه ورسايله وكل شي يذكرك فيه امسحيه خالص وعيشي حياتك مثل كل الناس واهتمي في نفسك واكثري من الدعاءعليه لانك مظلومة معه وربناينصف المظلوم دايماوبينتقم منه في الدنيا وبيعوضك بخيرمنه

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 5 Thumb down 0

  9. مجروحه
    04/11/2012 at 13:15

    حبيبتي انا مثلك لكن حبيت واحد لمدة 8 شهور وكان تعارفنا عن طريق النت
    وطول ماهو معاي كنت مبسوطه والدنيا مو سايعتني من الفرحه
    واللي يوم اللي نقرر نتقابل فيه والله اكنسل كل مواعيدي عشانه حتى لو كانت مهمه واقول هو الاهم عندي
    المهم بعد فتره قال انه بيسافر ومطول شوي وانا على نياتي
    لكن اكتشفت بعدين انه خطب وحده من اهله وقريب بيتزوجها
    وماتدرين وش صار فيني
    انصدمت لان ابد مالمح لي من قبل ولا تكلمنا بخصوص الموضوع هذا ولا بين لي انه راح يتزوج نهائيا
    كان كل تفكيري انه معي واننا احلى اثنين مبسوطين في الدنيا
    لكن الحين احاول امحيه من بالي مثل مامحاني من حياته
    صدق انه شي صعب بس انا عارفه انه هو الخسران في النهايه لان فرط في وحده كانت تحبه وكانت مستعده توقف بوجه الدنيا كلها عشانه
    بس وش نقول رجال مايملي عينهم غير التراب
    يحب مليون وحده لكن يوم يقرر يتزوج يخطب وحده من اهله لكن ماقول غير ربي يسامحه ان كان ظلمني
    والله يسعده ويهنيه ان كان هالزواج هو الانسب له واحنا الله يصبرنا وينسينا

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 9 Thumb down 1

  10. enskab
    16/10/2012 at 02:39

    السلام عليكم ورحمة الله
    لما قرأت حكايتك تذكرت كل شي صار معايه يعني وربي كأنك سردتي قصتي حبيبتي. مثل ماقالو الاخوات لو كان يحبك كان تقدم لك والبنت هي من تجبر عالزواج احيانا ولكن الرجل ماحد يقدر يجبرهه حبيبتي انا مريت بنفس تجربتك لحتى وصلت اني ماانام الا بحبوب منومه. مرت اسبوعين وانا على هالحاله وقتها عرفت انو انا جالسه اتعب نفسي بنفسي هو شايف حياته الجديده وانا اهلكت نفسي بالبكاء والحبوب هنا فكرت اغير من نفسي عرفت انو كان شخص نذل وحقير وكان بالنسبه لي غلطة عمر والله خسرت اهلي عشانه ذليت نفسي له لكن بالمقابل اي اعطاني تركني وراح ماقدر مشاعري ونسي گـّ ̯͡ـڵ شي خسرته وقدمته عشانه. صحيح انو جرحني ولكن اداني درس مستحيل انساه والحمدلله بفضل صديقاتي قدرت اطلع من هالأزمه بحيث اني اول شي مسحت گـّ ̯͡ـڵ شي يذكرني فيه والشي الثاني اشغلت نفسي بشي يفيدني اولا وينسيني هالشخص فاللي حابه اوصله لك حبيبتي انتي المفروض تكوني مبسوطه لأن كشفتي هالشخص على حقيقته امسحي كل شي يذكرك فيه غيري رقمك وايميلاتك عشانن مايقدر يتوصلك بعدين والشي الأهم هو انك تشغلي نفسك. والله يفرج همك ووقلبي داعي لك حبيبتي

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 10 Thumb down 0

  11. ماهينور
    15/09/2012 at 20:29

    حبيبتى انا كنت ف نفس مشكلتك والانسان الى حبيته خطب وكان هيتجوز بنت خالته اتصدمت ودخلت ف حالة نفسية مايعلمها غير ربنا خطبها فعلا بس قبل الفرح اتفسخت الخطوبة رجعلى ورجعتله تانى وانا ف قمة الفرح بس تاتى الرياح بما لاتشتهى السفن ندمت ندم عمرى ع كل تانيه حبيته فيها وكل احساس حسيته معاه شفت كل عيوبه وقولت ازاى كنت هموت نفسى عشان مش ممكن يكون ده الشخص الى حبيته المهم سبته وحمدت ربنا صدقينى حبيبتى ربنا شايلك الاحسن الشخص ده مش كويس وربنا بعدك عنه عشان بيحبك احمدى ربنا وقولى (اللهم اجرنى فى مصيبتى واخلف لى خيرا منها)وباذن الله ربنا هيكرمك ويخفف عنك

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 16 Thumb down 1

  12. ورده
    05/09/2012 at 03:00

    للاسف انتى مش اضحك عليكى انتى اتنصب عليكى فى اجمل مشاعر وايام من عمرك طبعا انا حاسه انك مدمره نفسيا بس دايما بقول الحمد لله انها جت ع قد كدهانتى اتصدمتى لكن مموتيش انتى لسه صغيره دورى ع مخرج تعيشى من خلاله الحياه من تانى

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 12 Thumb down 0

  13. دلوعة رودي
    03/09/2012 at 02:09

    أختي الغالييه,,
    الله يصبرك ..
    عارفه انو صعب تتركينه اؤ
    تنسينه بسرعه لكن احرقي كل
    شي يذكر فيه وامسحي مسجاته
    ومحادثاته غيري غرفتك او ترتيبها
    كل شي كنتي تحبينه معه غيريه
    وان شاءالله ربي يعوضك بواحد احسسسسن
    منه ,,

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 11 Thumb down 0

  14. متزوج بمزاجي
    26/08/2012 at 00:15

    حبيبك طلع نذل ولا يجب ان تبكي عليه انما ابكي على نفسك التي اضاعت هذه الفترة من عمرك ما شخص ما يستاهل حبك الوفي هذا ولما تنتهي من البكاء وتشبعي منه قفي مع نفسك وقفه صادقه قويه وخططي للفترة القادمة من حياتك واشكري ربنا لانك لما تتورطي مع هذا النذل اكثر من ذلك وصدقني ثقي بالله والجئي اليه وهو هيقف جانبك وهيساعدك

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 21 Thumb down 0

  15. عمر
    25/08/2012 at 09:20

    والله البنات هي الي بتصعب عليا في الموضوعات ديه لانهم بينخدعوا بسهولة عايز اقولك موضوع انه يقولك ان اهله موافقين عليكي وبعدين يقول انهم اختاروله عروسة وهيغضبوا لو رفض ده غريب وانتي بتقولي انه كان غامض معاكي الله اعلم نيته ايه بس بجد موقفه غريب وعايز اقولك ان فيه حتة غريبة برضو يعني ايه انك تعرفي فجأة انه هيتجوز بعد اسبوع يعني انا شايف بصراحة ان الموضوع اكيد كان ليه مقدمات مجاش فجأة يعني الله اعلم هو عايزها وبيستهبل ولا لا لانه لو كان الموضوع غصب عنه كان قالك من وقت ما الوضوع اتفتح وحاول يبحث معاكي عن حل للمشكلة مسس يعمل الموقف الغريب ده وبعدين انتي غلطانة ازاي المدة ديه كلها توافقي ان العلاقة تفضل بالشكل على الاقل كان يكلم والدك ويقوله او حتى ياخد اجازة اسبوع ويسافر يتقدملك الموضوع مش صعب او حتى يحدد ميعاد مع والدك انكم لما تنزلوا اجازة يقابلكم قصدي ان فيه حلول غريبة انا حاسس انه كان بيتسلى وغير كده ازاي ترفضي عرسان لو كويسين واديكي شوفتي النهاية انتي رفضتي عرسان كتير واكيد اهلك استغربوا من موقفك ده وهو هيتجوز نصيحتي ليكي خلاص اقفلي الموضوع.معاه هو شخص خلاص هيبقى متزوج وكلامك معاه ملوش فايدة وانتي سسوية وهتنسي الموصصوع هياخد وقت لكن مفيش حل تاني وابدأي من جديد ممكن يكون حد بيحبك بجد وانتي مش حاسة وممكن حد يتقدملك ويكون احسن منه بمليون مرة وشخصيات الناس عمرها ما تبان على النت ابدا فانتي ممكن لو عرفتيه على الحقيقة تكرهيه والدليل على كده ان ممكن اتنين يفضلوا مخطوبين مدة وبعد لما يتجوزوا تحصل 100 مشكلة وفي.الاخر ينفصلوا

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 13 Thumb down 0

  16. راجيه رضا الله
    25/08/2012 at 05:37

    السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

    أختي الحبيبة أنتي إنسانه وفية بصدق….و لأنك وفية جدا فأنتي تستحقين الأفضل و الحمدلله أنه حبيبك أنكشف معدنه في آخر لحظة و ما تزوجك…لأنك لو تزوجتيه كان عشتي مقهورة من خيانته لك….وكذبه عليك….

    ع العموم أختي أنتي الآن من حقك أن تبكي و تبكي بحرقة على هذه التجربة القاسية … و العلاج هو الوقت
    و الصبر و
    الإيمان بالله…..

    إرجعي إلى الله بالدعاء على أن يوفقك الله بزوج صالح ،و أن ينسيك هذا الشخص ،و أن يهديك سبل الرشاد يارب….

    إذا تقدم لك شاب فصلي صلاة الإستخارة لأنها هي بالذات تعطيك الرد الحقيقي على إمكانيتك العيش مع ذاك الشخص لأن لا يعرف الخفايا و ما في قلوب الناس إلا الله…

    بالتوفيق حبيبتي و الله يصبرك

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 9 Thumb down 0

  17. ياسوووو
    25/08/2012 at 01:58

    ياحبيبتي مش عارفه اقولك اى مش هقدر اقولك انسي لاني عارفه يعني اى بنت تحب راجل بجد انتي صعبانه عليا اوى لدرجة اني قلبي بيقطع عليكي انا هدعيلك وانا بصلي وربنا يصبر قلبك اول مره ملقيش حل لمشكله

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 6 Thumb down 0

  18. انسانة
    23/08/2012 at 02:17

    ازاي حب يستمر كل دة من غير ما تشوفيه غير مرة ! xD

    عموما هو لو فعلا بيحبك مكانش هيسمح لأي حاجة تبعدك عنو وكان هيعمل اي حاجة عشان يمنع الجواز دا

    ممكن نصدق ان البنت اجبروها على عريس لكن يجبروا واحد صعبة شوية و موقف الاهل مش بيبقى قوي

    من الاخر شكله بيتلكك
    وكمان المفروض بما انه بيحبك يبقا على طول صريح معاكي و ميكنش في غموض او يكون في ظروف زي ما بيقول ومش عارفاها

    احمدي ربنا انك بنت واحمدي ربنا انه ملمسكيش حتى انتي لسة تقدري تعيشي حياتك متدمريش نفسك عشان واحد زي دا

    وعموما معظمهم بيكونوا كدابين ف ياريت تتعلمي من الي مريتي بيه و متثقيش ف اي حد ربنا معاكي

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 6 Thumb down 2

  19. wadboram
    21/08/2012 at 23:35

    الأخت العزيزة…. بصراحة لا افهم لماذا كنت متعلقة بهذا الشخص طوال هذه المدة؟؟ لا أظن بعد هذه الفترة عبر الانترنت و التليفون انه سيتزوجك خاصا انه دايما عنده ظروف…نصيحتي ان تتعرفي علي اصدقاء جدد و انتظري ان يأتي الشخص المناسب ليتزوجك

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 9 Thumb down 1

  20. heba
    21/08/2012 at 23:09

    ربنا يصبرك ويقدرك على ما بلاكى انا بجد حزينه عليكى بس والله ده ما يستاهل قلبك عارفه انه صعب اوى بس معلش حاولى تنسيه لو بيحبك هيتجوزك وهيقنع اهله بيكى انا واحد كان بيحبنى من وانا طفله ومعرفنيش وفضل يشتغل عشانى وجاب شقه وجهزها وبعدين حارب اهله سنتين عشان يوافقوا انه يتقدملى لان فى خلافات بين العلتين وميأسش ابدا لحد بعد سنتين اهله زهقوا منه ومن رافضه لكل العرايس اللى مامته تجيبهالو وراحوا موافقين غصب عنهم اينعم محصلش نصيب لاسباب تخصنى بس انا حبيت اوريكى اللى بيحب بجد مبيقبلش غير بحبيبه وانتى مشكلتك تحير طيب هو يعنى كدب عليكى 10 سنين مش عارفه افهم مهو لو بيحبك مكنش هيتجوز ولو مبيحبكيش مكنش هيفضل معاكى 10 سنين يبقى معناها ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟ طيب المهم نصحيتى ليكى حاليا طالما هو قبل يتجوز غيرك يبقى مش يستاهل حبك واخلاصك ده بس قبل ما تبعدى عنه قابليه مرة واحده وخليه يشرحلك كل حاجه لان على روايتك كدا الصورة مش كامله اسمعى منه وبعدين حددى هتعملى ايه وربنا يسعدك انا حاولت افكر معاكى بس شايفه ان فى حاجات كتير غامضه انتى بس اللى تعرفيها وممكن تتواصلى معانا وتفهمينا الموضوع بشكل اوضح خاصة من ناحيته هو لانى مش قادرة احكم عليه انه غشك وكدب عليكى وانتى بتقولى بقالكم 10 سنين مع بعض

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 7 Thumb down 4

  21. احبك ربي بترك المعاصي
    21/08/2012 at 21:25

    اولا ربنا يعينك انا بجد مش عرفه اقولك ايه بس واللهي لو انتي ليكي نصيب فيه تأكدي انك هتخديه بوسي اقولك حاجه سيبي كل حاجه علي ربنا حولي تكوني انانيه وتفكري في نفسك وفي مستقبلك هو ميستهلكيش وتأكدي ان ربنا سيبلك اللي افضل منه واحسن منه بكتير ويستهلك حولي تصلي وتدعي ربنا وخلي ثقتك في ربنا اكبر من اي حاجه في الدنيا عشان في الاخر محدش هينفعك غيره بليز اسمعي كلامي وتاكدي كمان ان ربنا مبيعملش حاجه وحشه وهو اكيد كتبلك اللي احسن حولي لما تفكري في الموضوع ده تقعدي تقولي خير خير خير هتلاقي انه خير فعلن اطلبي من ربنا انه ينسيكي الموضوع ده انا عرفه انه صعب بس مفيش حاجه بعيده عن ربنا وياعالم يمكن لو كان من نصيبك مش من نصيب يرك كان زمانك ندمتي انك اتجوزتيه احمدي ربنا انه جت علي كده وقدر الله ومشاء فعل وربنا معاكي ويوفقك بابن الحلال اللي يبحبك حب جنوني وانتي كمان ويكون يستهلك فكري في مستقبلك ولو في عريس اتقدم لو شايفه كويس ومحترم وفقي يمكن ربنا يسهلك وتنسي الموضوع ده وزي مقلتلك فكري في مستقبلك وخلي ثقتك في ربنا كبيره اوي وسيبي كل حاجه علي ربنا حولي تطلعي من الاوضه وتشوفي النور وانسي كل حاجه وحشه اقولك عشان تنسيه افتكري اي حاجه وحشه هو عمله هتلاقي نفسك نستيه وكرهتيه ومع السلامه بالتوفيق

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 8 Thumb down 0

  22. ๑ﻻﺗﺒﻜﻰﻋﻠﻰﻣﻦﻻﻳﺒﻜﻰﻋﻠﻴﻚ
    21/08/2012 at 18:17

    السلام عليكم
    هقولك حاجة : مفيش واحد بيتجوز مجامله لحد بمعنى انه استحاله هيتجوز واحدة ويعيش معاها حياتة الجايه كلها وهو مش عايزها ولا بيحبها استحااااااااااااااله دى عشره عمر وبعدين مفيش راجل بيتغصب علي الجواز مهما كانت الظروف , لو هو كان صادق معاكى كان عرفك انه هيتجوز لكن هو لاخر وقت مصمم يخدعك ويكدب عليكى , هو كان واخدك تسليه مش حب لحد مايلاقي اللي تكمل معاه طريقوا ولقاها خلاص احسنلك تحاولي تقربي من ربنا وتنسيه خالص وهو بنفسه قالهالك اهو انا مش استاهلك! فحاولي متفكريش فيه واللي يبعك بيعيه وانتى ربنا هيعوضك خير باحسن منه وان شاء الله تلاقي اللي يقدرك ويقدر حبك ليه ويكون يستاهلك فعلا

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 19 Thumb down 2

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة