انا شاب فى العقد الثالث متزوج ل حوالى عشره سنوات ولى أطفال والحمد اسكن مع أهل زوجتى ، مشكلتي أنى وزوجتى فى طول الوقت فى نقاش حاد ينتهى عاده بمشكله وخصام لعده ايام لدرجه أنى أصبحت افضل البقاء خارج البيت بسبب او بدون سبب وعندما أعود الى البيت اكون فى حاله أشبه بمن يساق الى مسلخ لدرجه أنى افضل العودة الى البيت والقوم نيام حتى لا اتقابل مع اى شخص تنشب المشاكل بسبب او بدون سبب بعدل عالى جدا مثلا بمعدل مرتين فى كل شهر بخصام لا اقل من أسبوع والغريب فى الامر أنى تزوجت عن قصه حب اكثر من خمس سنوات .
اريد الماعده بالحل
مشاكل الازواج
قرفان من بيتي و حياتي الزوجية
اضيف بتاريخ: Sunday, July 13th, 2014 في 17:50
كلمات مشاكل وحلول: الزواج, حب, شاب, متزوج
اخي انت في نظر مراتك مش راجل لانك ماتعرفش حقوقها عليك كزوجة وام لاولادك وان من ابسط حقوقها ان يكن لها بيت خاص مستقل مش عايشة مع اهلها اواهلك ومافيش ست ترضى بهذالوضع اطلاقا واعتقد انه لب المشكلة من الاساس صدقني انا راجل متزوج ومريت بهذة التجربة في بداية حياتي الزوجية ولكن عالجت المشكلة وارتحت من كثرة المشاكل والخلافات اللي كانت بينى وبين زوجتى بان استاجرت بيت خاص لنا وبعدنا عن الاهل وصارت حياتنا الزوجية كلها سعادة وصفا وراحة واستقرار طوال 18سنة عمر زواجنا اتمنى انك تعمل مثلي تماما وتاكد هتلاقي السعادة والهناء والراحة مع زوجتك واولادك في حياتك
اخي الزوج بارك الله فيك واصلح احوالك الحياةماتخلوامن المنغصات والكدروالمشاكل والحليم اللي يملك نفسه عندالغضب ويتجاوز المشاكل لكي لايخرب البيت ويتاثرالاولاد بتلك المشاكل خليك صريح مع زوجتك وتناقش معهابكل اريحية وبلازعيق اوصراخ حوار عقلاني بين زوجين يحبوابعضهما لبعض وماتخليش احديتدخل في حياتكم لامن قريب اومن بعيد وتاكدان الانسان ماياخذراحته الافي بيته الخاص استقل انت وعيالك واخرج واسكن بعيدعن اهلك اواهل مراتك ده الافضل لحياتكم الزوجية وتوكل على الله واستعن به وربنابيوفقك ويبعدعنكم كل المشاحنات والمشاكل
شي طبيعي انو تكون في مشاكل وملل لانكم مش عايشين حياة خاصة في بيتكم الخاص اول شيء تفكر تعملو انك تفعل ما بوسعك حتى توفر بيت خاص بيك وبزوجتك وفقط كيف بدك تكون حياتكم مستقرة وانتم عايشين مش على راحتكم …الله يوفقك
طبعا انا اسف ان حاجة زى كدا بتحصل .. لكن اعذرنى مستحيل فى مشكلة تقوم من غير سبب اكيد فى سبب مخلييكم مش قابلين بعض .. يعنى مثلا ممكن طريقة الكلام بتبقى النبرة عالية او الكلمات حادة .. وشخصيا شايف المشاكل مش هتقل الا لما كل واحد فيكم يتنازل شوية .. اتكلمو براحة وبصوت واطى واستعيذو بالله من الشيطان الرجيم .. تقربوا لله وروحو عند شيخ ليكون حد عاملكو عمل ولا مصيبة .. لكن من فضلكم كل واحد يتقى الله فى التانى واتنازلو لعل الله ينزل الفرج
اخي افتح قلبك لزوجتك فانت تحبها ولا زلت وهي تحب وبلا ادني شك اجلس معها تفاهما بهدوء قل لها كلمه حب وحنان ما اضعف المراه امام كلمات الحب حاول ان تمليء بيتك بالحب والدفيء قرب لربك تشبث بالدعاء ان يصلح بينكما قل لها انك تحبها وبشده ولكنك تريد ان تعيش في سعاده معها لانها زوجتك وام اولادك واطلب منها ان تعيدوا اول شهر من زواجكما مره ثانيه احضر لها ورده حاول ان تاخذها الي احدي المطاعم وتقضوا معا وقتا يجدد الحب في قلوبكم حاول اخي ثم حاول ولا تياس
الصمت كنز من ذهب اول ماتحس ان الحوار ابتدى ياخد مجرى سئ استخدم لغة الجسد بصلها بثقه و اسكت و سيبها و امشى ده هيكون اقوى بكتير من انك تفضل تناقشها و تكشفلها كل تفكيرك وتنفعلوا انتوا الاتنين لما تعمل كده هتبتدى تقلق لانها مش عارفه ايه اللى بيدور فى دماغك و هتحاول هى تقربلك جرب كده يمكن يكون ده حلها