اولا انا شاب عندى من العمر 26 عام تزوجت وانا عندى 21 عام وانفصلت عن زوجتى لانها كانت مش بنت بنوت وانفصلنا بعد 29 يوم ثم بدات فى الحياة العملية وقد وصلت الان الى مستوى جيد فى العمل واعمل فى مكان الكثير يتمنوه وفى اثناء عملى قابلت سيدة فى العمل وهية شابة فى الثلاثين من عمرها الان ومع الوقت عرفت انها كانت متزوجة وانفصلت ايضا لان زوجها كان غير طبيعى ومريض نفسى وانفصلت عنه وانجبت منه طفلة وقد احببت هذه السيدة والفارق بين عمرى وعمرها 4سنوات ونصف وهبت لاهلى وحدثتهم عنها وهاجمونى وقالو لى لية تتجوز واحدة كانت متجوزة لية تتجوز واحدة نام معاها راجل غيرك اذاى تربى بنت مش بنتك والطفلة دية عندها سنتين وابوها ميعرفش حاجة عنها من يوم ما اتولدت ونسى اصلا انه خلف حاولت مع اهلى وجبت ناس كتير والمشكلة كلها عندى فى ابوية ابوية شديد جدا ومش بيتفاهم غير بالضرب ولما وافق بعد ضغط ناس كتير اوى علية حط شروط انى اتجوز وهية ما تدخلش البيت وانى اتحرم من كل حاجة ولانى انا بشتغل معاه فى المحل انا واخوية قالى هديلك 10000 جنية ودول مقابل شغل 3 سنين وكدة يبقة ملكش حاجة عندى تانى وبدات يقولى قصص عن البنت دية ويطلع عليها اشعات لدرجة انه خلانى بدات اكرها وفعلا بعدت عنها 3 شهور وانفصلنا نهائيا وقررت انى مش عيزها لاكن بعد 3 شهور رجعتلها وانا بحبها وانا عيزها ومصر عليها واخد حتتة تربية بنتها دية ثواب ولانى بحبها عندى استعداد اعمل اى حاجة علشنها بس انا مش عارف اعمل اية مع ابوية بعد ما كان موافق ورجعت انا فركشت الموضوع ومش عارف انا لو فتحتة تانى ممكن يهمل فيه اية وانا هتجنن لو ما اختهاش لانى شايف انها الزوجة المناسبة لية ومش مقتنع بكلمهم لانها جابت البنت دية من الحلال ولما نامت مع راجل كان جوزها ومفيش دين حرم ان الواحد ممكن يتجوز واحدة اكبر منة او كانت متجوزة وعندها اطفال ارجوكم فدونى وقلولى اعمل اية
الوصف
مشاكل الزواج | الشباب والزواج |مشاكل الزواج وحلولها
بحث مصريات
COPYRIGHT (C) 2024موقع مشاكل وحلول | احد مواقع شبكة مصريات
ليس عيباً زواج المطلقة … ولكن زواج البكر أفضل .. ولذا اتفق مع ما قاله الأخ آدم ولا أعرف سبب الهجوم على تعليقه.
وهذه المشكلة مشكلة اجتماعية .. تحتاج إلى خبرة وواقعية في التناول والحل .. وتتباين فيها الآراء .. كلٌ بحسب أفكاره وخبراته …ولا بد أن نحترم كافة وجهات النظر الصادقة حتى لو كانت تتعارض مع آرائنا.
أخي صاحب المشكلة أرى أن تستجيب لكلام أبيك حتى لا تظل طوال عمرك في صراع وشقاء.
قل لي : ما هو الشئ الذي يساوي غضب أبيك عليك ؟؟
لا شئ يستحق هذا العناء .. ارض أباك وأهلك واحتسب ذلك عند الله .. والنساء كثير
أما الانجراف وراء رغبتك الملحة وتعلقك بها .. فأنا اتفهمه .. ولكن اخشى عليك بعد أن تفيق من سكرة الحب .. فتكرهها وتكره نفسك وحياتك وابنتها وأهلك .. وترى كل شئ أسود -لا قدر الله … تحياتي .. وعليك بالدعاء غلى الله تعالى اولا وأخيرا لكي يرشدك إلى سواء السبيل
رسالتي الثانيةاوجههالكل الاباءوالامهات اتقواالله في اولادكم واحسنوالهم وقوموابواجباتكم نحوهم من تربيةوتعليم واتمام الزواج وساعدوهم على اعفاف انفسهم وتحصين فروجهم بالحلال والتيسير عليهم في امورالزواج ومراعاة اوضاعهم فمالمانع ياعزيزي الاب اوعزيزتي الام اذا اراد ابنك الزواج من امراة مطلقةوبنت حلال وعلى دين وخلق وتتوفرفيهاكل الصفات الحسنةكزوجة لماذاتمانعوافي الزواج انكم بهذاتخالفون شرع الله وسنةنبيه وتحطمون قلوب ابنائكم وتجعلون حياتهم الى جحيم لايطاق بتلك التصرفات المخالفةللدين والعقل والمنطق اذاكانت بنتك اواختك مطلقة وماتوفقت مع زوجها هل ترضى ان لاتتزوج ابدا في حياتها لاوالف لا بل انك تريد ان تراهاسعيدةومتهنية في بيتها وتقبل على بنات الناس الاخرين بالفناءوتحكم عليهم بالحرمان من مااحله الله لهن وهوالزواج ماهذةالانانية وحب الذات والتسلط حب لاخيك المسلم مثل ماتحب لنفسك تكون مومناصادقامع الله ومع نفسك والاخرين وتاكدواايهاالاباءوالامهات ان الحياةدي فانية والى زوال ومايبقى الاوجه الله تعالى والعمل الصالح واحسنوالابنائكم يحسنوااليكم وتلاقوامنهم البروالاحسان واحذروامن سخط الله وعقابه واتركواعنكم النظرةالمخالفةلشرع الله واساءةالظن بالناس اوالقدح في اعراضهم واخلاقهم والحياة سلف ودين وكماتدين تدان والله مطلع على قلوبكم واعمالكم ولايغفل عنه شي لافي الارض ولافي السماء اصلح الله احوالناواحوالكم وجعلنا هداةمهتدين وبارك لناولكم في الاهل والاولاد وجعلهم من الابناءالصالحين النافعين والعاقبةللمتقين والحمدلله رب العالمين
اخي الفاضل انت الان رجل ولست بقاصر من حقك اختيارشريكةحياتك ومن تجدهازوجةصالحةتتوفرفيها مقومات الزوجةالصالحةمن دين واخلاق وسيرةحسنةواهلهاكويسين ولايضر ان كانت مطلقة او لا هي مالهاذنب انهامطلقةربماانهاضحية لزواج فاشل مع زوج مدمن مخدرات اومريض نفسي اوغيراخلاقي في تعامله معها عليك ان ترضي اباك وتحاول تقنعه بالزواج من تلك المراة وانك ترغب فيهازوجةلك وتكثرمن محاسن اخلاقهاوتربيتها ونشاءالله ابوك يرضى بهازوجةلك ويوافق عليها وخلي احدمن اقاربك وممن لهم تاثير على ابوك حتى يقنعوه ومافيش اب يقف في طريق سعادةابنائه اطلاقا وتاكدانه بيوافق عل زواجك من تلك المراةالتي تحبها بس عليك بالصبر وبالتصرف بالعقل والحكمة واوع تغضب اباك اوتخرج عن حدودالادب والحوارمعه ومافيش عقدةاومشكلة الاولهاحل باذن الله
nem هالشي نصيب على قولت مثل مصرى يا بخت من جمع راسنا في الحلال نسمع كتير عن قصص الدراما لكن انشاء الله الاخ الكريم يتزوج هالمراة ويعشوا في سعادة قولو امين
دخيلك يا ادم بلش رضى اب من هالنوع يرضيه في اشياء ثانية اى مصلحة هذه يقولك ابوها ما بيفهم غير في العناد واسلوب الضرب وبعدين شو الفرق بين مطلقة وعذارء اسفة على انى جرائية لى ما تعرفوا انتو الشباب النساء عموما بنت او امراة السر مش في العذراء او المراة او امراة انجبت هذه من الناحية الجنسية ولشي الثانى عذراء او مطلقة او غير مهم شخصية المراة لا العمر ولا العذراء ولاولا نحنا لا نجادل معك لكن قبل لا تتكلم يكون عندك خلفية عن الشي
مشكلتك نفس مشكلتى انا زوجي اصغر منى في 8 سنوات واهل زوجي رفضوا في البداية وما كانو يعرفون عندى اولاد بعد ما عرفوا عملو مشاكل كثيرة سحر وشعوذة ولا طلع معهم شي بفضل الله انا قولت الى زوجي كلمهم عشان هم اهلك لكن لا تفتح حدود معاهم بهيك موضوع مهم انت تكون مقتنع اتوكل على الله مازال عندك عمل وتقدر تعتمد على نفسك لى يحب يكلمك اهلن فيه لى ما بحب براحتو
اخي انامع كل الاخوةاللي ردوعليك واتفق معهم مسالة انهامطلقة هذاقدرهاونصيبها ماحدش يهرب من قدره ممكن يكون العلةفي زوجهامش هي السبب قديكون مدمن مخدرات اومريض نفسي اومسحور ونحوه حرام نحكم على بنات المسلمين في شرفهن واعراضهن واعلم انك كماتدين تدان وان الله يمهل ولايهمل ولافي عاقل يرضي بمايفعله ابوك ودالانه جاهل ولاعنده احترام اوتقدير لبنات الناس انت راجل كريم وشهم وعاقل تزوج هذةالمراةودعك من كلام ابوك وتاكدانك تعمل الصح وربنامعك ولايضيع الله احد واعتمد على نفسك والرزق بيدالله وربنايسعدك ويكرمك من اوسع ابوابه
ممكن ارد على ادم بس ياريت يقبل النقض كل الكلام اللى انت قلتة مش عارف انت جبتة منين انا مختلف معاك نهائيا انت بتقول كلام ليس له اساس من الصحة بس انا عاوز اقولك بلاش تتكم من ناحية الدين لان الزواج فى الاسلام ليس مقيد بالبكر او انها افضل من الثيب اتق الله فيما تقول وياريت لما تقول حديث تكمله مش تاخد منه حتة مش ممكن كلامك الزواج شرع ملوش علاقة ببكر ام بثيب لان الرسول صلى الله عليه وسلم قال تنكح المراة لااربع مقلش فيهم بكر ام ثيب فاهم كمان فى حديث فى باب النكاح قال تزوجو الودود الولود ولم يقل بكر ام ثيب فلا فرق بين عربى ولا اعجمى الا بالتقوى
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اولا حسيبي الله عليك ونعم الوكيل ياادم والله والله حرقت قلبي بكلامك وبكيت دم من كلامك انا مطلقة وعمري 29 انا مخلصة ماجستير تزوجت شب كل الدنيا شهدت عليه بلاحترام لكن كان اوسخ شب كان امام عيني يخونني مع زوجة اخيه بلفراش اقسم بذلك وكنت لما اكلمه يلجزمة يضربني علي راسي قعدت شهرين من الزواج ولم اشكي لاحد بلاخر طلبت الطلاق اقسم برب العباد لااحد يعرف بلموضوع لااهلي ولا امي الي هي روحي حبيت استر عليه وماافضحش حدا وطلعت من حياته بكل هدوء هل تعتبرني مجرمه هل انا ساقطة تعتبرني بلا انا بصوم الاتنين والخميس علطول ولم اقطع اي فرض من فرض الصلوات لكن احيانا نبتلي بمصائب لانقدر ان نتحملها هل انا مدانة بطلاقي ارجوك ترد علي اخ ادم هل اصبحت لااستحق رجل ليش؟؟؟ الرسول افضل انسان علي البشريه وفضلة ربنا علي الجميع كل نسائه مطلقات ماعدا عائشة واكبر منه سنا اتقي ربنا لو اختك مطلقة ؟؟؟؟ حتتكلم كدة !!!!! افهم انوا في ظلم بلدنيا انا اخت كل متاخري وحقوقي لاني شريفة ولو مش شريفة مفرحتش بجنيه اتقي ربنا وبلعكس بلنسبة للحب الاول مفيش حب اول الست بتحب الراجل الي بيحترمها ويقدرها لااول ولا تاني وبتكرة طليقها عمري ماشفت وحدة بتحب طليقا واسفة علي التطويل …………….. اتزوجها يااخي وعيش معاها احسن حياتك لانك بدونها لو كل المال معاك مش حتفرح ولا تتهنا الواحد لما يتجوز بنت بتحبه بعيش طول حياته سعيد
انا مش عارفه هي المطلقه عار وموتها افضل ،اتقوا الله في مطلقات كتير كان نصيبهم في زوج مع الاسف مدمن هل تستمر معه ،وزوج خاين كل يوم في فراشه امرأه،يبقي نحكم علي الارمله ايضا بالاعدام يمكن هي السبب في موت جوزها وكل الستات دي مش من حقها تتجوز ومادام الظروف متشابهه يبقي اه المانع وكل ده مع رضي الاب والام ،ربنا يهدي الحال.
بجد مستغربة من رد الاخ ادم وكمان جايب احاديث ماشاء الله ..ألهذه الدرجة شايف المراة غشاء بكارة قدامك ؟؟؟ هل لو اختك تطلقت مش من حقها تتزوج ثاني؟؟؟ ح تكون عار عليك يعني؟؟ والثاني يلي يقول مستحيل مراة تقول سبب طلاقها ليش مستحيل ؟ هو لو شيء يخص الفراش فهذا من حقها الستر على طليقها اما اي شيء تاني ليش مستحيل تقولو؟؟ اذا انتم تعرفتو على مطلقات وكانو…..مش معناها ان كل النساء مثلهن في كثير متطلقات وارامل في قمة العفة اكثر من بنات البنوت ..ماهو الرجل تزوج بنت لم يسبق لها الزواج من قبل ومع ذلك وجدها مش بكر ..يا صاحب المشكلة انت مطلق وهي مطلقة يعني قصتك معقولة لكن في كثير عزاب وتزوجو ارامل ومطلقات وربو ابناء زوجاتهم واخذو الاجر دنيا واخرة توكل على الله وتزوجها اما من ناحية ابوك انت خذ منو المبلغ الي عرضو عليك وحاول تفتح اي شغلة ولا تنسى الي خلق عمرو ما ضيع تزوجو فقراء يغنيكم الله ..الرزق من الله ومش رح تموتو من الجوع وابوك رح يجي يوم ويلين قلبو انا متاكدة لان الدم عمرو ما يصير ماء لما يشوف زوجتك صاينتك وصاينة بيتها رح يحبها بس قول يا الله وتزوجها ..وان شاء الله تكون زواجة مباركة وتعوضك عن كل شيء فات والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
السلام عليكم ورحمه الله
اخى صاحب المشكله اقولك لا تتزوج الا برضا والدك التام مهما حدث وعن تجربه لاخى الكبير الذى اصر على الزواج من بنت بنوت ولكنها اكبر منه سنا ومتبرجه وتعمل وتملك سياره خاصه بها وتحبه مثل ما زعمت ورغم ان والدى سرد له كل المشاكل التى ستواجهه فى حياته من هذا الزواج وكان والدى يدعو له ان ينير الله له بصيرته وان يثنيه عن هذا الزواج ولكن اخى اصر وبل رفض كل توسلات امى وابى واستغنى عن مساعدتهم الماليه والمعنويه لدرجه انه قرأ الفاتحه لوحده واشترى كل مستلزمات بيته لوحده وتم فرشه لوحده ليس تقصيرا من والدى ووالدتى وانما برغبه العروس التى فصلته عن اهله من اول لحظه ورغم اننا ثلاثه شباب ومن حق امى بالذات ان تفرح باول زواج لابن لها الا ان الوضع صار اهانه لوالداى ولنا بالطبع وبناء عليه حضرنا العقد والزفاف مثل باقى المدعوين ولا اطيل عليك تم الزواج فاهلها لا يعنيهم سوى زواج ابنتهم ولا يهمهم العائله والاخوات وصله الرحم باكملها
ولك ان تعرف ان والدى الصامد المحب لولده مات فجاه من القهر على ولده اما والدتى التى كانت تتمنى ان ترى زوجه ابنها مثل ابنتها فقد صارت اشبه بالهيكل العظمى رغم انها لا تعانى مرضا ولكنه الزعل النفسى واما نحن الاخوات لا يربطنا باخينا الا مكالمه كل يومين للاطمئنان بعد ان كنا نحن الثلاثه قريبين لبعض وخلا جو البيت من البسمه وصار الاكتئاب والحزن مخيم عليه واما اخينا هذا فقد مات والده ولا اقول غاضبا لان الله اعلم واما الام غير راضيه عنه ولا تريد رؤيته وصار بالنسبه لها غريب واما نحن فكذلك وبالتالى اصدقاؤه وجيراننا واهلناوقد تعثر فى عمله مئات المرات والاكثر الذى انصحك فيه ان زوجته المقاطعه لاهله بعد ولاده طفلهاتذيقه مر العيشه وطلبت الطلاق اكثر من مره بل واخيرا تسير فى اجرءات الخلع فلك ان تعرف ان رضا الاهل بعد رضى الله والا فانت الوحيد الخاسر حتى لو نفيت وتكبرت وكنت تملك اموال قارون
عن تجربه حبيت افيد بها كل من عصى والديه من اجل امرأه
والسلام عليكم ورحمه الله
الاخ الكريم سوف ارد الاول على الاخ ادم واقول له كلمة صغيرة ان جميع ذوجات الرسول-صلي الله عليه وسلم-كانو ثيب ماعدا السيدة عائشة رضى الله عنها فهيا الوحيدة التى كانت بكر-فاكثر حالات الطلاق التى اعرفها لم يكن للمرءة اى ذنب فيها واقول لوالدك كلمة لوحصل طلاق لبنته اولاخته اوبنت اخته اواخيه وجاء لها شخص ليتزوجها هل كان يرفض هذا الذواج بل علي العكس سوف كان يساعد في هذا الذواج ويفرح به واقول لك ان كنت تريد هذه السيدة فتوكل علي الله وتذوجها فان الله هو الرازق
انا الصراحه ضد دول كلهم لان محدش فيكم حط مكانه مكان المطلقه وانا زيها المريض النفسي صعب الحياه معاه يعني مش معناه انها مطلقه يبقي فيها عيب والمشكله انو هو كمان مطلق يبقي فين المشكله احنا بس اللي سطحين جدااا .. طيب مانت خدت البنت اهو وطلعت مش بنت بنوت .. بص مش هرغي كثير لانك انت جوبت علي نفسك
اولا بتحبها وهي محترمه
ثانيا بنتها هتاخد فيها ثواب ودي لوحدها حاجه كبيره عند ربنا
ثالثا من رائي اتجوزها حاليا بموافقه اهلها بس وبين لوالدك انك نسيت الموضوع لحد ماتستقر ماديا
ومش تعلق حياتك علي مادية والدك لان المال بيروح .. تخيل معاي كده الورث والمال اللي والدك بيهددك بيه راح لقدر الله في يوم وليله هيكون انت استفدت ايه
يبقي لازم تقتنع ان الرزق بايد ربنا يمكن لما تنعم علي البنت دي وتربيها لوجه الله ربنا يرزقك ويفتح ليك ابواب كثير
حارب لو بتحبها وعيش حياتك بقرارتك انت مش قرارت حد تاني لانها حياتك انت وانت مش صغير
ربنا يوفقك
أنا متفق معاك إن من حقك تتجوز أي واحدة أكبر منك أو مطلقة أو حتى أخطأت من قبل
لكن أنا شايف إنك غلطت لما طلقت زوجتك الأولى لأنها مش بكر، لأن البكارة لها ظروف كتير، ومش معناها إنها زنت، ومش معنى إنها زنت إنها متابتش
والأهم إنك تكون معملتش لها فضيحة، وأنا أشك في كده.
اخى الفاضل اهم حاجة ان السيدة دى تكون على خلق ومتدينة وتتاكد بكدة عشان اهلك همة كمان يتاكدوا من كدة وبالنسبة لوالدك اذهب معاة لشيخ عالم يقدر يفتيك انتا ووالدك ويعرفة مدى حرمنيت اللى بيعملة معاك الانة الزواج من مطلقة مفهوش اى حرمنية لانها ليها اسبابها فى هذا الطلاق وابنتها اهى تاخد فيها سواب لانها تعتبر يتيمة بالرغم من والدها عايش وتعملهازى بنتك وتفهمة ان ممكن من تصرفة دة تلجا للحرام وبعدين منتا اتجوزت واحدة وكانو موافقين عليها وفى الاخر اخددك على غش فهمة النقطة دية ..وكلمة براحة والدك مهما كان برضة وربنا يصلح حالك يارب ويوفقك ..
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الكريم دعنا اولا نتفق ان والدك مستحيل يكون الشخص الذى يقف ضد مصلحتك
دعنا نتفق ايضا ان والدك هوة الشخص الوحيد فى العالم اجمع انة يريدك احسن وافضل منة ولا يوجد اى شخص اخر يتمنى لك هذا غير والدك
ثانيا / نحن جمعيا على يقين ان رضا الوالدين من رضا الله سبحانة وتعالى ونحن مأمورين بهذا ان نطيعهم وعليك ان ترجع للاية الكريمة التى حثنا الله تعالى على بر واطاعة الوالدين
ثالثا / يا اخى بصرف النظر عن سبب طلاقها من زوجها وابو طفلتها فكن على يقين دائما انة لا يوجد امراءة على وجهة الارض ان تقول حقيقة طلاقها من زوجها مهما كانت الاسباب ولا تبدل هذا اليقين الا بيقين مثلة ….
رابعا / ان سكزن لك فى رسول الله اسوة حسنة فقد حث الرسول الكريم على زواج البكر افضل من الثيب والثيب هية التى كانت متزوجة واسمع الى كلام النبى ومن الصفات الحسنة فى الزواج
أن تكون الزوجة بكرًا ، فقد حث الإسلام على البكر ، وهي التي لم توطئ بعد ؛ لأن البكر تحب الزوج وتألفه أكثر من الثيب ، وهذه طبيعة جُبِل الإنسان عليها – أعني الأنس بأول مألوف
وفي الحديث عن جابر – رضي الله عنه – أن النبي – صلى الله عليه وسلم – قال : ((عليكم بالأبكار ، فإنهنَّ أنتق أرحامـًا ، وأعذب أفواهـًا ، وأقل خبـًا ، وأرضى باليسير)) .
وتزوج جابر – رضي الله عنه – ثيبـًا ، فقال له رسول الله – صلى الله عليه وسلم – : ((هلا بكرًا تلاعبها وتلاعبك))
قد مدح الله الأبكار وجعل هذه الصفة من صفات نساء الجنة قال تعالى : (إِنَّا أَنْشَأْنَاهُنَّ إِنْشَاءً * فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْكَاراً)(الواقعة/35 ، 36)
يقول الغزالي – رحمه الله – : في البكر خواص لا توجد في الثيب ، منها : أنها لا تحن أبدًا إلا للزوج الأول ، وأكد الحب ما يقع في الحبيب الأول
ومنها إقبال الرجل عليها ، وعدم نفوره منها ، فإن طبع الإنسان النفور عن التي مسها غيره ويثقل عليه ذلك
يا اخى عليكى بقراءة رئيى وردى عليك قرائتة بقلبك وعقلك واياك اياك اياك اياك اياك ان تغضب والدك وعليك ان تتجة الية دايما بالبر واعتقد ان كلامى كلة قد وصل الى عقلك
وفى الاخر حقولك مثل شعبى جدا وعامى جدا
يا مربى فى غير ولدك يا بانى فى غير ملكك