الحب الاول

ساعات بحبه وساعات لا معقدة

بنت عندى 20 سنة
اولا انا بعترف انى معقدة من بابا بسبب اهماله لينا بمعنى الكلمة
بس انا بحبة اوى لدرجة انى مش عارفة احب حد غير بابا هو تخلف عارفة بس علشان اكتر حد بعشقة هو اكتر حد وجعنى وكمان ابويا ، فبخاف احب حد واتوجع وجع اققاسي بية طول حياتى زى مابقاسى دلوقت وحاجة جوايا بتمنعنى دايما دا اللى جوايا .الانسان اللى المفروض بحبة بمزاجى هو بيعشقنى جداااا ودى حاجة متاكدة منها وبتقتلنى لانى مش عارفة اقدملة اى حاجة بس انا بحبة بس مش بعشقة وانا مفهماه كدا هو انسان طيب جدا ومحترم ومتدين ووسيم اوى وبيخاف عليا وبغير عليا بغباء ودا سبب مشكلنا بيغير عليا حتى من اخوايا وبابا وصحباتى البنات واهلى عارفين انه بيحبنى يعنى مبعملش حاجة من وراهم وبتغير علشانى وعمرة ما اهملنى مبيغلطش فى حقى ابدا كل خنقتنا بسبب غيرتة الاوفر عايز يحبسنى فى البيت منزلش لو طال يحبسنى فى صندوق هيحبسنى وانا متعودة على الحرية لان اهلى بيثقوا فيا جدا وطول حياتى قد ثقتهمم اوهو بيثق فيا بس بيغير وانا حياتى مليانة مشاكل وقرف ومش مستحمله مشاكل غيرتة دى دا بس اللى بيدقنى منه مش عارفة اعمل اية ؟ دا حتى كل ميفتح معايا موضوع الخطوبة بتحجج بوفاه جدتى هو انا كدا فعلا بظلمه معايا ولا انا متخلفة وهضيعوا منى بسبب اهمالى لية ولا انا معقدة والمفروض مفكرش فى الحب علشان مظلمش حد م انا مش هستحمل انى اظلم الانسان اللى عشقنى زى متظلمت من الانسان اللى عشقتة واسفة للاطالة ؟

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Monday, April 4th, 2016 في 19:52

كلمات مشاكل وحلول: , , ,

2 رد to “ساعات بحبه وساعات لا معقدة”

  1. مرشدة نفسية واجتماعية
    20/05/2016 at 15:42

    جميلتى الصغيرة .. رائع انك عارفة ومدركة عيوبك ومميزاتك ..
    اذا سهل عليكى ان تجدى الحل ..
    اولا عليكى ان تكونى صادقة وصريحة مع نفسك هل انتى فعلا تحبى هذا الشخص ام انه تعويض ؟
    وماذا لو فقدتيه هل ستتغير حياتك وتندمى او انك ستصبحى متعايشة مع عدم وجوده ؟
    لماذا تضعيه فى كفة واحدة مع ابيكى ومنتظرة ان يفعل مثله ؟ هل اصابع يديكى مثلا بعضها ؟
    بالطبع لأ ..
    اما عن مشاعر الغيرة هذه سمة وطبيعة فى الشاب العربى عموما .. بل شئ رائع وجميل من الشاب المسلم .. شئ يسعدك مالم يتطور للشك .. فحبه دليل لغيرته ..
    انصحك بالصراحة والوضوح التااام مع هذا الشخص .. فإن وجدتى منه التفهم فلن تجدى مثله .. واتفقى مع على فترة بعد بينكم ولتكن مثلا شهر او شهرين اعتبريها فترة تقييم لمشاعرك واستخيرى بيها الله .. ان احسست بالراحة وافقى على الزواج .. وان احسست بعدم الراحة فااتركيه لمن تقدر مشاعره .. ولا تكونى سبب فى جرحه ..

  2. الفهدالاسود
    05/04/2016 at 08:25

    اختي لاتجعلي ماحصلك مع اهلك مراة لحياتك في المستقبل لا فكري في مستقبلك والانسان اللي عاوز يرتبط بك لوكان فعلا يحبك وصادق في مشاعره وعواطفه وجادفي الارتباط وعلى دين وخلق حميد ومن عيلة كويسة اية المانع انك تقبلي الزواج منه بل العكس ده هو الاساس في الزواج وكل بنت تتمنى ان تتوفر في عريسها كل هذة المواصفات والشروط توكلي على الله واقبلي به وبلاش دلع بنات او افكار واوهام مزيفة ليس لها من الواقع وجود والغيرة دليل الحب ياعبيطة كل واحدة تتمنى ان الزوج ان يغار عليها ويخاف عليها حتى من الهواء الطائر ومسالة الحريات مين قالك لك انه سوف يحبسك في صندوق او يمنعك من الخروج دام في ثقة بينكم واحترام وتقدير عمره مايفكر يعمل كدا بس انت متوهمة جدا ومتشائمة من الزواج وتفكري في الحاجات دي اتمنى انك تشيليها من دماغك نهاية وتعيشي حياتك مع الشخص اللي حبك من قلبه وتهتمي فيه والله يسعدكم ويوفقكم في حياتكم القادمة

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة