مشاكل البنات مع الشباب

هل بوسة الحبيب في التليفون غلط

السلام عليك ورحمة اللة وبركاته

انا بنت عندي 24 سنة بحب ابن عمي من 5 سنين وماشفتش طول 5 سنين  يعني ماحصلش حاجة بينا عشان  هو عايش برة بلد…وهو كمان بيحبني واهالنا تقريبا عارفين حكايتنا بس ظروف مش مسامح يجي ويطلبني ادعولنا ربنا يسهلنا طريق… واحنا نتكلم كل شهر مرة وبمناسبات عامة  بس كلام عادي و الحب بعيد عن الجنس ونبعث مسج تقريبا كل يوم…مشكلة لما نكلم يطلب حاجتين اول ابعت ليه صورتي وانا برفض دايما انا كدا صح ولا غلط….؟؟؟ وتاني حاجة ساعات يطلب بوسة من التليفون بيلح كتير وانا مش قادرة اكسر بخاطره بس خايفة يفهمني غلط ياريت تنصحوني اعمل اية …؟؟؟

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Tuesday, January 4th, 2011 في 15:28

كلمات مشاكل وحلول: , , , , , , ,

61 رد to “هل بوسة الحبيب في التليفون غلط”

  1. اسماء
    15/05/2019 at 11:35

    بحب ابن عمي طلب مني بوسه تصوره انا برفض مباشر هو بزعل كتير بس علي شان مفهمش غلط

  2. فرحة امل
    28/03/2019 at 12:58

    شوفي عزيزتي اولا وقبل كل شي هذي الاشيا حرام شرعا وماينفع نعصي الله عشان نرضي انسان لانه لا طاعه لمخلوق في معصية الخالق بوسة ايش وحضن ايش ليش هو زوجك هو يعتبر شخص غريب عنك وكمان صور ليش بصفته من ?هو اي خد يقولنا انه يحبنا او حبيناه يعني خلاص مسموح يتحاوز حدوده ويطلب اللي هو عايزه..??!! من يتقي الله يجعل له مخرجاويرزقه من حيث لا يحتسب صدق الله العظيم خليكي ثابته ع موقفك لانه الغلط مايجر الا الغلط وربي لايوفق من يعصيه..ربي يهديكي ويحميكي ويستر عليكي

  3. توته
    28/12/2015 at 13:20

    السلام عليكم كيف حالك
    أولاً إنتي ميه ميه إنك رفضه بوسه أو صوره
    حتي ولو واثقه فيه اوعي تديله صورتك متعرفيش الشيطان وحش متعرفيش يحصل إيه بعد كده
    واحدة صاحبتي انتيمتي كانت واثقه في حبيبها جدآ واديته صورها بعد ما اتحايل عليها وطبعاً فضل يقولها هخطبك وكلها كام شهر وهاجي وفضل يتلكك راح أبوها راح أبوها جوزوها واحد جيه اتقدملها ف طبعاً التاني عرف إنها اتجوزت راح ركب صورها علي صور عريانه جداً وقالها لو مجيتيش عندي البيت هنشر صورك علي النت وفي كل مكان
    فإوعي يأخذ الصوره إلا لما يخطبك اديله صورك
    والبوسه بأه بتبقي إختبار من أغلبية الشباب وحتي لو مش إختبار واديتيله بوسه حبه ليكي هيقل مش هيشتاق ليكي مش هيجي يتقدم ويتمسك بيكي ليه؟لإنك موافقاله علي كل حاجه اوعي ترخصي نفسك

  4. awatef
    15/06/2015 at 14:09

    اقولك ع حاجه ماتثقيش غير بنفسك انتى وبس ومش معنى انه ابن عمك يبقي لا ده هيحافظ عليه لانه ابن عمى وشرفه وكده يعنى لكن والله العظيم يابنتى ان ولا ابن عم ولا غيره اصلا ابن العم هياخد فكره وحشه عنك صدقينى وهتقلى ف نظره وكل لما تحصل مشكله هيعايرك وديه حاجه اكيده وع فكره لو حصل حاجه اكبر من البوس والحضن واتحطيتى ف كارثه هو اول واحد هيتخلى عنك ويقول اتا اصلا عمرى مااتكلمت معاها ولا كانك كنتى تعنيله شئ مادام خد اللى هوه عايزه بس ف حاجه بقي تخليهولك يقع بجد فعلا يعنى اقولك ع حل وافقي انه يبوسك ويحضنك ماشي بس خليها مره وحده ولما تحصل ابقى قوليله انا زعلانه اوى من نفسي ولو سمحت الحكايه ديه مش هتتقرر تانى انا اسفه بس هيزعل شويه وبعد يوم هيجى يكلمك عادى وخلى بالك علشان توقعى ولد ف حبك لازم ترخى الحبل مره وتشديه مره يعنى مره تتديله وعشره لا خليه يتجنن بيكى انه هيموت ويبوسك تانى يعنى وافقي المرادى وبعد كده استحاله وده حل انا جربته صدقينى

  5. حسناء محمد
    26/05/2015 at 02:35

    علي فكره يا بنات البوس والحاجات دي غلط وعيب كمان وعلي فكرة الحب مش بوس ولا صورة ولا حاجات من دي لا الشباب فهمينوا غلط .الحب احساس ومشاعر يعني اللي يحب واحده المفرود يحبها علشان طبعها مش علشان بوسه او صوره لا..صديقتكوا حسناء

  6. ameera alnajmaat
    26/07/2014 at 06:45

    يا اختي لا تديه بوسه ولا صوره والله يوفقك

  7. سارة محمد
    13/07/2014 at 12:48

    يا بنات وكمان كل شويه يقولى اتخنى بس انا جسمى حلو كدة بالنسبة 15 سنة وهو عنده 21سنة اعمل ايه حد يقلى على وصفة مرة كنا قعدين لوحدينا خوفت منه يعملى حاجة سبته قاعد لوحده فى الشقة ورحت عند وحدة صحبتى فى العمارة علشان قلى هبوسك فى بوئك حد يرد عليا

  8. سارة محمد
    13/07/2014 at 12:43

    hانا يا بنات عندى نفس المشكلة انا عمرى 15 مخطوبة وخطيبى كل شويه يقولى عايز بوسة على الطبيعة انا وهو اتفسحنا فيها مكنش فى حد انا بقوله هو انت ليا بعت عن الناس قلى علشان الدوشة بس هو بس على غفلة مختش بالى سكت يعنى هقوله ايه روحت قلتله ايه دا ال عملته زعل وكل شويه يقولى انا بوستك فى خدك المراضى فى بوئك جا عندنا عملت نفسى نيمة اوا ماروح قلى المراض انتى نايمة المرة الجايه هبوسك فى بوئك وانا مش عارفه اعمل ايه

  9. nada
    26/06/2014 at 15:11

    انا رايي انو عادي بس ما بتوثقي فيه كتير ممكن صورة وحدة بس لازم يكونو والديك على علم اكيد او حطي شئ واحد في راسك انو الرجال الي بيحبك يجي مع امو و ابوه ليطلبك و بخصوص البوسة ممكن واحدة بس في اليوم , احنا هلا نصحناكي و عطينالك راينا و الباقي بين يديك انت اكيد لازم تكوني واعية على قرارك و انشاء الله ما تندمي على القرار الي تاخذيه و انشاء الله خير

  10. esara7a ra7a
    03/06/2014 at 19:08

    شوفي لي يرضيك عزيزتي احنا نعرف انو ممكن حرام بس هو عن قريب رح يخطبك في ناس كتير بيقولولك لا و ما بعرف شو بس هما بيعملو هيك و انا من رايي معليش بس مو كتيييير

  11. نور
    27/05/2014 at 03:03

    عزيزتي لو كان عن جد بيحبك كان تقدملك اوعى تفرطي بنفسك وتعطيلو كل الي بدو ياه خلي ثقتك بنفسك واحترامك لذاتك وشرف اهلك ووفقك الله في حياتك

  12. مومو
    16/04/2014 at 21:36

    لا بوسه ولا صورة ولاهم يحزنون

  13. قمر الزمان
    06/03/2014 at 12:50

    بصي كل مايطلب منك فهمي انه مينفعشي وانه لما يبقي في الحلال هيبقي احلي بكتير وخلي بالك انك مدام وفقتي على البوسه هتوافقي على اي حاجه تانيه متخليش الشيطان يبينلك انها حاجه بسيطه قال تعالي “يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ وَمَنْ يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ ۚ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَىٰ مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ” الشيطان زي ماخلاكي توافقي على البوسه هتوافي على اى حاجه تانيه واسال ناس كتيييير هياكدولك الكلام ده

  14. رامي
    13/11/2013 at 11:17

    اعطيه الصورة و البوسة في التيليفون فهو في الاخير ابن عمك ايخاف اعليك فانتي ان لم تكوني زوجته فانتي شرفه

  15. ابواميرة
    02/11/2013 at 17:30

    شوفي يابنتي مافيش خطوبةبينك وبين ابن عمك بس مجرد كلام الاهل انكم لبعض حسب الاعراف والتقاليد يبقي انسان محرم عليك مايجوز تتكلم معه لمجرد الكلام فكيف يريدمنك ترسل له صور اوتبوسيه في التلفون اوفي النت وغيره اتقي الله في نفسك وفي شرفك وفي اهلك ولوعاوزك بالحلال يتقدم فورا لهلك غير كده ماينفع تستمري في العلاقة الغيرشرعية وربي يحفظك ويسترعليك

  16. دلال الرشيدي
    31/10/2013 at 12:43

    لا تتصلي فيه عشان مايطلب منج بوسه وصوره وفاتحيه بموضوع الزواج والله يوفقج

  17. smara
    15/05/2013 at 13:13

    انا متلك ياحبيبةمخطوبةو لى سنتين وكان المفروض يكون زواجنافى هدا الشهر لكن حصلت ظروف خارجة عن ارادتنا فتم تأجيل العرس بعد فتره وهوبطلب منى قبلة فى التلفون فانا كنت برفض ولكن لانى بحبه استسلمت من شدة حبى ليه وهو بحبنى بجنون وبئيت اعطيله بوسه لكن باولك حافظى على نفسك علشان ماتقعى زى الانا فيه مع انه خطيبى وماقادره ارفض له طلبه لانى بحبه وبموت فيه اما من ناحيه الصوره مافهاش شئ لانه ابن عمك وهو حريص عليكى ارجو ان اكون قد وصلت الك احساسى بصوره صحيحة

  18. ياسمين
    08/05/2013 at 17:42

    اتمنا ان تختارى الشخص الى بتحبى بس عندى شغلة ما تبعتلهوش صورتك ولا تبعتيلو بوسة ع الجوال هاى نصيحتى الك بتمنالك التوفيق ولا حتى تطلعى معو الا لما تنخطبو بااااااااااااااى بتمنالك التوفيق فى حياتك المثالية

  19. aya
    03/03/2013 at 19:26

    انا من رأي انك ماتديلوش صورتك حتي لو كان ابن عمك لما يجي يطلبك رسمي من اهلك اديلو صورتك اما البوسه استني لما تبقي في حاجه رسميه احسن وللعلم الخوف من القريب اكتر من الغريب

  20. اسيرة الاحزان
    19/02/2013 at 14:35

    انا رايى انك متبعتلوش لا صور ولا تعطيه بوسة واسالى مجرب كان ابن عمى برده وكانت العائلة عارفه بس فى الاخر خطب اختى

  21. mora aswan
    03/02/2013 at 19:41

    عااااا دى يا جماعةانتوا ليه مكبرين الموضوع دا بوس فالتليفون مش اكتر ولا اقل … هنفضل لحد امتى متخلفين يا جماعة … عادي يا بنتى عيشي حياتك طالما انتى واثقة فيه وهو واثق فيكى وواثقة كمان انه بيحبك خلاص فوكك من الكلام دا

  22. نسمة
    09/10/2012 at 03:21

    انا من راى من البوسة احترامى لراى الجميع عادى لان فى التليفون بعيدعنها لكن هى بايدها تخليها يحترامها واما بنسبة لصورة عادى هو ابن عمها هو هيخاف علية اكتر من اى حد تانى اما البوسة فهى مش حقيقى تعبير عن حبك لية مش اكتر ولو حصل حاجة تانى انت بايدك توقفيها عن ذالك

  23. remo
    31/08/2012 at 19:41

    الحب شئ اكتر حلو بس بس حكاية البوس اكتر موحلو ها الحكايه البوس هيداموحلو راحه يأخذ عليها وفى الاخر راح يتركك الشاب اللى يأخذ بنت او يحب بنت بجد مو تسمح لنفسها ان تعطى ليه شئ الا ماتثق انه انسان اكتير امنيح لا صوره ولا بوسه اما لو عرفتى انه انسان عن جد بيحبك اكتير ومنيح ممكن تشوفو بعض اما البوس لا فاهالبوس فى الزواج فقط قبل الزواج مو حلو علشانك حبو بعض بس بكل احترام وذوق خافى على نفسك وعلى شرفك اختى فامن الممكن ان يكون بيختبرك علشان يشوف هيدا البنت اللى بيحبها امنيحه ولا لأ نصيحه اكتير اليك بوس لا الاهم الانسان اللى معك امنيح ولا لأ

  24. همس الروح
    13/07/2012 at 03:50

    بدايتا بحب احكيلك السلام عليكم….بالنسبة لموضوع الصورة فهوة ابن عمك وعادي ما فيها شي وغير هيك انتو متل كأنكم مخطوبين لأنو اهلكم شبه بيعرفو بالموضوع وهوة حبيبيك ومن حقو يشوف صورتك وحتى تكونو على بينه من الأول ومو غلط ابدا انو تفرجية كيف شكلك،‏ اما بالنسبة لموضوع البوسة فلا تعطية اياها لأنو لا طاعة للمخلوق في معصية الخالق وبعدين قوليلو انو كل شي بوقتو حلو ومو ممنوع انو تحكو بالحب بس ما تسمحيلو يتطرق لهالمواضيع والحب شي حلو ازا كان حب عذري وهوة ازا بيحبك لذاتك فأكيد رح يكون مبسوط باخلاقك وعيشو الحب النقي ويلي ما فيو هيك شي والله يوفقكم وبالنهاية بحب قلك انو الإختيار لألك وتتهنو انشالله

  25. مــــــــونى
    07/07/2012 at 19:59

    لاء طبعا مينفعش انك تديله بوسه فى التليفون لانه ممكن يوصل لحاجات كتير بعدين والمفروض ان الشخص اللى بيحب واحده بجد يحافظ عليها وميطلبش ده منها غير لما يكونوا متجوزين وكمان دى بنت عمه المفروض يكون اكتر احترام معاها واى شاب بجد مالوش امان وممكن يفهمك غلط لو سمعتى كلامه ويبدأ الشك من هنا صدقينى وحتى موضوع الصورة ده مينفعش المفروض تكون معاها صورتك لما تكونوا مخطوبين حافظى على نفسك مهما كنتى واثقه فيه وبتحبيه

  26. ملكة القلوب
    29/06/2012 at 13:54

    ياحبيبتي اولا بمناسبة الصورة فعادي لان دا ابن عمك واكيد هايخيف عليكي وعمرة مهيعمل حاجة تضرك اما بقي بمناسبة البوسة بصي هقلك حاجة هو الموضوع يختلف من شاب لاخر حسب النية ودا بن عمك يعني اكيد عارفة نيتة وعلي فكرة انا لية وحدة صحبتي بتحب واحد وكانت بدديلة بوسة ودلوقتي اجوزة يعني الموضوع كلة حسب النية وربنا يوفقك

  27. امير الغرااام
    16/06/2012 at 13:56

    والله ياجماعه بالنسبه لموضوع البوسه مينفعش الا لما يكون حالة جواز رسمي لاكن موضوع الصوره والله بجد في ناس بتحب بجد وبعدين البنت تدي صورتها للولد في حاله وحده لما يكون بيعشقها مش بيحبهاالعشق افضل من الحب = وانتو كمان ايه رايكوا

  28. الحائره
    03/05/2012 at 02:12

    ساعدوني رجاءا حبيبي الي عرف ضروفي شنو واني منفصله وحبني هواي هسه يطلب مني بوسه من شفايفي ولو لللحظه وحده لان مشتاقلي ساعدوني وهو وعدني يخطبني بس صارت عدهم وفاة شسوي حل مناسب اريد لان يكول بعد مااحجي وياج ولا اشوفج الى ان اخطبج حتى لدكولين جذاب

  29. لما
    18/03/2012 at 17:12

    لا اوافق على ان تعطي صورتها له حتى لو كان يحبها

  30. سوسو
    25/02/2012 at 12:06

    انا عندى نفس المشكله وعندى 16 سنه هو طلب منى بوسه بس انا رفضة ومهما حصل مش حياخد اللى هو عوزه غير لما يبقى فى ارتباط شرعى(جواز)

  31. How can I live without you
    13/11/2011 at 22:46

    نا بصراحه انشغل بالي كتييييير لاني بنفس مشكلتك بس انا مش بقدر ارفض طلب ف الاول بمانع لكن بيصر ياريت حد يقولي اعتذر ازاي ???

  32. nasser
    21/10/2011 at 19:54

    اوحش حاجه فى الدنيا الحب………؟اقلك ازاى يعنى انا كنت بحب بنت كانت معايه فى الثانويه العامه وسبتنى بعد عشر شهور وانا دلوقت حزين جدا جدا جدا يعنى دى موضيع فاشله ووعدتنى انها متسبنيش ابدا بس البنات غداره بذات البرج بتاعها

  33. اسأل مجرب ولا تسأل حكيم
    05/10/2011 at 15:33

    انا تقريبا قصتي متل قصتك وقت طلب مني بوسة رفضت وكتير لح عليي وانا ارفض لحد ماقلي يعني لئيمتا قلتلو بعدين وانا مخي مو بهيك شغلات وبعدين اكتشفت انو كان عم يختبرني ونجحت بالاختبار ….واما بالنسبة للصورة قلتلو انو بخاف كتير من شغلات الصور ووقتها عجبتوا كتير وهلئ متفقين على كل شي وبعد كم يوم جاي لعند بابا يخطبني

  34. قلم الرحيل
    10/09/2011 at 14:11

    السلام عليكم ياشباب الموضوع اللي طرحته الاخت بيتكلم عن ارسال الصوره لابن عمها والحاحه في طلب انها تبوسه
    بالنسبه لموضوع الصوره:: الانسان ده ابن عمك وكمان بتقولي انه بيحبك انتي ممكن تستشيري والدك في كدا وهو اكيد هيدلك علي الصواب بس انا من رايي ترسلي الصوره اليه وتطلبي منه ايضا ان يرسل اليكي صورته حتي تتعرفوا علي بعض قبل الارتباط بشكل رسمي نظرا لقوله صلي الله عليه وسلم (( انظر اليها فانه احري ان يؤدم بينكما )) فيما معناه انظر الي من ستتزوج فان ذلك يؤدي الي الحب بينكما ويؤدم بمعني يستمر الحب والعلاقه بينكما واذا كان انسان يحبك فقط وليس ابن عمك او قريبك فهو اكيد شايفك ومش محتاج صوره علشان يشوفك ولما يبقا يخطبك بشكل رسمي يبقا ياخد الالبوم بتاعك كله من يوم ما اتولدتي والله تعالي الموفق

    اما بالنسبه لموضوع البوسه فانا لا ارجحها بل ارفضها رفضا تاما ومن الممكن ان ترفضي باسلوب لائق وباحترام ومهما الح عليكي فلا تستجيبي لانك بذلك تكبرين في نظره ومهما يبين ليكي انه حزين لكن هو بيكون سعيد جدا من جواه ده لو بيحبك فعلا!!! خلي العلاقه بينكم قائمه علي رضا الله حتي يرضي الله عنكم ويوفقكم ويكون عونا لكم لا عليكم والله تعالي الموفق

  35. مساعده
    10/08/2011 at 17:25

    ربنا يوفقكم وقوليله اما تيجي تشوفني براحتك ويجي عندكم البيت ان شاء الله واما البوسه لا طبعا قوليله ما ينفعش

  36. دعاء
    23/07/2011 at 02:55

    الكلام اللى تقال صح انا خطيبى دايما بيطلب مى كدة بس انا برفض لما لاقانى بدايق مباقاش يطلب حاجة وانا مخطوبة مش بقالى كتير

  37. رنوش
    05/07/2011 at 07:50

    بصراحة انا مش عرفة غير ان الصح صح والغلط غلط الراجل عموما انواع نوع جد وبيبقا بنسبالة كل حاجة جد وراجل لعبى الست الشطرة الى تحافظ على نفسها لان طول منتى بعيد عنة هيعمل اى حاجة عشان يجوزك

  38. القلب الحزين
    14/05/2011 at 14:27

    اول اشي السلام عليكم
    تاني اشي انا برأي انو بما انو ابن عمك فما فيها شي لو احتفظ بصورة الك
    لانك بتضلك بنت عمو وشرفو فما راح يعمل اشي بصورة لانك بتعني
    أما بخصوص البوسه فأنا ما بفضل انك تعطي بوسه لانو دائماً بتبدى هيك اول اشي بوسه تاني اشي مسكة ايد وبعدين بعوض الله بالبنت
    وافرضي انو هادا يلي بحبك ما جمعكم النصيب مع بعض واجا واحد بدو يخطبك وصدفة سال الشب يلي بحبك فشو راح يقلو يمكن يقول والله هاي البنت انا بحبها كنت وكانت تعطيني بوسه على النلفون وهيك بتصير سيرتك على لسان الكل وبسوئو سمعتك فنصيحتي لكل بنت بتحب تحط هل فكرة حلقة في ادنها وتحط كمان شي حلقة بادنها
    انو شرف البنت متل الكرستاله ازا نكسر عمو ما بتصلح ومش شرط ينكسر شرف البنت انو حدى يمسها يمكن ينكسر بكلمة وشكراً الكم
    والله يوفقك ويقربكم لبعضكم انتي وكل تنين بحبو بعض ويجعلكم من نصيب بعض

  39. angel
    27/04/2011 at 23:54

    شوفي اجت الفرصه لعندك تكتشفي قيمتك عندو يعني ازا بحبك بجد وغاليه خلي يجي ويشوفك طالما قرايب هي بالنسبه للصوره اما البوسه واللهي يا اختي لتفتحي عليكي بواب مانك قدها خلي الشي يلي بينكون مايوصل للغلط حتى لو صغير لانو حيجر ورا شغلات كبيره فوقفي الشغله عند حدا وهيي صغيره مشان ما تتعبي كتير لتوقفيها وقت تكبر وتصير طلباته اكتر من بوسه انا هاد رايي وبالاخير اكيد انتي واعيه وحتعرفي تميزي الصح من الغلط موفقاااا

  40. ميدو
    11/03/2011 at 22:08

    انا صاير معي نفس قصتك عم خاف كتير من هالشي بس المشكلة انو انسان كتير منيح فيو كلشي بتمناه وما بتوقع لاقي متلو يفهمني ويحبني بهل طريقة هي عرفني على اهلو مو كلن بس ابعض ومتل ما قلت انو مستحيل لاقي متلو بالدنيا كلا وطلب مني الزواج يعني يجي ويطلبني من اهلي بس انا رفضت لانو لسا صغيرة وبدي كمل دراسة كل الي حولي عم يطمنوني ويقلولي انو بحبني جد من تصرفاتو وكل شي بيعملو كرمالي مشان الله قولولي شو ساوي بخاف ازا تركتو يكون منيح واخسرو وبخاف نضل مع بعض بس ما يكون بحبني قولولي شو اعمل

  41. عبدالله
    03/03/2011 at 22:13

    اللهم زوج شباب المسلمين وحصن فروجهم
    يا أختي لو بيحبك بجد يبقي يتقدملك
    مفيش حل غير كده
    واحفظي عرضك ومتدهوش ولاصورة ولابوسة

  42. fouad
    22/01/2011 at 19:45

    انا مع الكل اللي بيأولو تقريبا إجباتهم متشابهة و انا بأولك حكممي ضميرك بعد كل شيء آلو و كللهم صح بس انا لفت نظري تعلي اننو في أخت بننا عمرها 15 سنة و مخطوبة ؟؟؟؟؟ الله هم صللي على نبي الله يحميكي يا رب و يكون معاكي بس مش عارف مش صغيرة شوية اختي مش بدخل بس حاسس كده المهم رببنا يوفقك و يمكن تكوني حضرتك ناضجة بما فيه الكفاية على الزواج

  43. ميرا
    20/01/2011 at 15:55

    مررحبا كيفك شو اخبارك
    بصراحة انا معك انا حبيبي علي طول بيطلب مني بوسة وما بعطيه برفض لانو ازا عطيته رح يفتح معك مواضيع اكتر من هيك لو عطيته بجد بجد رح حبو لالك يئل وموضوع الصورة بس لانو ئريبك وابن عمك ممكن تعتيهالو وبتمنالك التوفيق حبيبتي وديري بالك ع حالك والله يجمعكون ببيت واحد علي خير يااارب

  44. قريبة الى الله
    06/01/2011 at 02:02

    لا طبعا تمسكى برايك وموقفك واكيد هيحترمك اكتر وهيبقى هيموت عشان يجى يتقدم للك عشان تبقى معاة فى الحلال وهيتمسك بيكى اكتر وعمرة ماهيشك فيكى واتمنالك التوفيق وربنا ييسرلكم طريقكم مع بعض يارب اللهم امين

  45. القلب الباكى
    05/01/2011 at 18:17

    ممش مش موضوع بوسة فى التلفون او الواقع الخوف مش من البوسة الخوف من الى بيجى بعد البوسة كتير بتبتدى ببوسة وتنهى بزواج عرفى خليكى بمبدأك لانة هيحترمك اكتر لو قلتى لا ومش لا علشان مش بتحبية لكن لا لان تربيتك كدة الى ناوى على زواج ممكن يحسس الى بيحبها انة زعلان لكن والله من جواة بيبقى سعيد جداااااااااا لانك مش زى باقى البنات او مش زى الى بيسمع عنة وقولى لة انة هيشبع بوس وربنا يقرب البعيد

  46. ronaldo7
    05/01/2011 at 13:10

    و ايه يعنى لما تبقى بوسة فى التليفون ما لو حا نتكلم على الحرام يبقى العلاقة كلها اصلا حرام بس مجتش على البوسة بس مش تديهالو مرة واحدة خليه يتحايل شوية و ايه المشكلة لما تبعتيله صورة ده ابن عمك و من كلامك كدا فى حكم خطيبك تقريبا …. و ان شاء الله انتو لبعض

  47. نفس المشكلة
    05/01/2011 at 09:56

    نفس مشكلتى عمرى15 سنة وعريسى عاوزنى ابوسه وانا برفض واقوله حرام و انا بحس ان انا بخون ابى و امى و بيقولى اجبارى انك توقيلى لى كلام حلو وانا عندك اجبارى مش اختيارى اولتله انا بتحرج وانت مش بتحس بيا وانا يا جماعة ادايقت يا جماعة

  48. حبيبة الرحمن
    05/01/2011 at 00:31

    اختي العزيزه اوعي ترسلي صورتك لحد حتي لاخوكي ابن امك وابوكي ولو طلب بوسه قوليله حد الله بيبني وبينك لحد مابقه مراتك علي سنه الله ورسوله ونصيحه اتقالي عليه حبتين هاتلاقيه جاءواتقدم

  49. wa3d
    04/01/2011 at 20:18

    انا احيي الاخت حبيبه وانا من رايهها والله ولى التوفيق

  50. أحمد علي
    04/01/2011 at 19:54

    ألسلام عليكم انا بضم صوتي للاخ فارس وبقول لو زي منتي بتقولي من قريبك اكيد هو لو سأل اي حد من العائلة اكيد حيوصف شكلك واكيد انتي كمان لو عايز تعرفية شكلآ بردو اسألي حد من العائلة وربنا معكي وشكرآ

  51. سوسو
    04/01/2011 at 19:53

    انا شايفه انه ما دام ابن عمك اكيد بيحبك بجد وواثق فيكى ولو عملتى حاجه زى دى عمره ما يشك ف اخلاقك لانه ابن عمك واكيد هيحافظ عليكى

  52. الحب والوفاء
    04/01/2011 at 19:11

    وانا واعواد بالله من كلامت انا عندى خبرة شويه علشان انا عندى مشروع اكسسوارت حريمى

  53. الحب والوفاء
    04/01/2011 at 19:09

    والله يا ست البنات كلامك حلو لو هو بيحبك اكييد هى حافط عليكى

  54. فى اولها بوسه ....
    04/01/2011 at 18:34

    ولا تبوسيه ولا تبعتى صورتك ولا هو ماشيى ورا المثل اللى بيقول حب من غير بوسه تبقى الجوازه منحوسه هههههههههه
    والمفروض انها حاجه ماتزعلش وبتكبرى فى نظره اكتر لكن لو زعل قوليله بالحلال
    وانا راجل خاطب ومابطلبش الحاجات دى من خطيبتي
    وعلى فكره حاجه بتجر حاجه يعنى مره بوسه وبعد كده ايه بقى
    حاولى تسيطرى على مشاعرك midooo

  55. نادو
    04/01/2011 at 18:30

    بصي هو قريبك معتقدش يعني انة هو هيأذكي لانك تخصي ومفهاش حاجة لو بعتيلو صورة يعني بس لو فعلاا قريبك وموضوع البوسة دي لو انتي حاسة انك عايزة تبعتيها وهو اكيد عارفك ومش هيفهمك غلط ما عادي لانها مش هتلزق يعني هو بيكون نفسة يحس بحبك لي مش اكتر علشان كدا بيطلب منك بس برضو خلي بالك لان ممكن بوسة تجر كلام كتير ما خلي بالك وربنا يسعدك ويسعد قالبك ويكون من نصيبك لو لي خير ليكي يا قمر

  56. yoyo
    04/01/2011 at 18:29

    وعليكم السلام ورحمه الله

    اولا ياحبيبتى ربنا يتمم ليكى على خير ويرزقك باللى فيه خير ليكى

    وحبيك ده مهما كان درجه حبكم فهو مش زوجك عشان ينفع تعملى اى حاجه

    والبوسه حتى لو فى التليفون فا ديه حاجه تثيره وده طبعا غلط
    وكل ما يطلب منك الطلب ده وتعمليه عشان يخاف على خاطره

    خافى على زعل ربنا وافتكرى ان ربنا هو اللى اداكى الانسان اللى بتحبيه ده
    واللى اداكى كل حاجه حلوه فى حياتك يبقى بلاش تزعليه

    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ” من اسخط الله فى رضا الناس اسخط الله عليه واسخط عليه من ارضاه فى سخطه
    ومن اسخط الناس فى رضا الله رضا الله عنه ورضا عليه من اسخطه فى رضاه””صدرق رسول الله صلى الله عليه وسلم”

    فكلميه عادى وسلموا على بعض بس من غير ما حاجه تزعل ربنا عشان تبدوؤ حياتكم برضا الله

  57. محمود
    04/01/2011 at 18:00

    هو من ناحية الصورة مش عارف صح ولا غلط لانة ابن عمك ياعنى انتو قرايب ممكن تبعتيلة صورتك !!!
    ومن ناحية البوسة فاى واحد بيحب بيطلب من حبيبتة بوسة حتى لو فى التليفون ولكن بتفرق من شخص لاخر . انا عن نفسى بقول لحبيبتى فى التليفون هاتى بوسة لكن فى نيتى مستنى انها تقولى لا او ترد عليا رد فية اعتراض بهزار زى مثلا ممكن تقولى بطل قلة ادب او خليك مؤدب وانا ببقى مستنى الرد دة الصراحة لكن مش بلح عليها انها لازم تبعتلى بوسة فى التليفون …. لكن هو بيلح عليكى لكن انتى لازم تقوليلة لا او تكلمية بهزار زى مقولتلك تقوليلو مثلا بعد الجواز كدة عيب تقوليلو بهزار انت داخل على طمع بهزار بضحكة بس وربنا يوفقكم ياااااااااااارب يااااااااارب وفقهم يارب . وشكرا .

  58. حبيبه
    04/01/2011 at 17:54

    ازيك الاول ؟عامله ايه ؟
    الاول احب ادعيلك واقولك ربنا يسهلكو الطريق ويجعلكو من نصيب بعض في الحلال باذن الله
    ثانيا انا بحييكي عن موقفك من ناحيه موضوع الصوره وخليكي كده برضو ,,كده ولا كده مفيش حوار رسمي وحتي لو في مش مستحب برضو
    ثالثا بقي ,,بلاش موضوع بوسه التليفون ده ..انا عارفه انه مش قصده حاجه وان ممكن يكون شايفها نوع من الرومانسيه والحب بس ,,بس صدقيني الكلام بيجيب بعضه غصب عنك وعنه هتلاقي الحوارات بدات تتفتح ومش هتعرفي تسكتيه بعد كده
    قولي انك مكسوفه ,,ميصحش ,,عيب لو حد سمعني اقوله ايه ,,بعد الخطوبه الرسمي هبقي اديك(كلام وبس ) بس اسمعي كلامي بلاش منها احسن
    عجلو بالخطوبه والجواز وعاوزين نسمع اخبار حلوه باذن الله 🙂

  59. شهريار
    04/01/2011 at 17:02

    انتى صح
    انا شاب وبقولك الواحد مننا لو خد ايلى عاوزه فى الفتره دى
    صدقينى حاجتين حبه هيقل او هيشك فيكى اويبعد عنك
    اما طول مهوه مش عارف ياخد منك حاجه
    كدا بتجنينيه اكتر ويتمسك بيكى اكتر
    كل مكنتى صعبه المنال كنتى احب عنده
    اما لو كنتى سهله هفرط فيكى بسهوله
    تمسكى بدينك وباخلاقك

    واوعى تفرطى فى نفسك مهما كان هوه مين
    وربنا يحفظك

  60. فارس
    04/01/2011 at 16:21

    تمسكي برفضك لانك صح وهو خطأ مفيش حاجة اسمها بوسة في التليفون ده اسمه دلع فارغ ورجل عاوز يثيرك ويثير نفسه على الفاضي ده الراجل بيكون مسافر بره بلده ويخجل يبوس زوجته على التليفون ذكريه بالله وعذابه وعرفيه انه لو كان له اخت يرضى لها كدة ولو وافقتي ممكن يتطور الموضوع لأكبر من البوس الله يهديه ويجمعكم في بيت الزوجية بالحلال آمين

  61. ahlam
    04/01/2011 at 15:44

    اد كنتي بتوتقي في حبو ليكي ارسلي لو صورتك واد ما توتقيش فيه ما ترسليش لو ولا حاجة

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة