الحب قبل الزواج

شك فيا لمجرد اني تجاهلته بسبب تصرفاته

هحاول اني مطولش عليكوا بس أتمنى تساعدوني.

أنا بحب واحد بقالنا سنتين مع بعض، ومتفقين إنه بعد ثلاث سنين هيخطبني. هو كمان بيحكي مع أمه على الخطوبة والزواج مني، وأهلي عارفين كل حاجة. بس من فترة، الصراحة شايفاه مش نفسه، متغير تماماً معايا.

أنا فعلاً زعلته بتصرفاتي، وبالرغم من إني اعتذرتله، بس أنا حاسة إنه لسه شايل في قلبه مني. لما شفته بيتغير كده، قررت أبعد عنه شوية، كنت أتوقع إنه هيحس بغيابي وهيسأل عني. لكن العكس اللي حصل، هو صدق إني عندي حد تاني فحياتي بمجرد إني مكلمتهوش!

صديقتي شافت الحالة وقررت تتدخل. قالتلي هتكلمه وتوضحله إني أنا بحبه وإن اللي عملته كان رد فعل على تغيره معايا. أكيد هو حيزعل لما يعرف إني قلت لصديقتي على حاجات بينا، ومعاه الحق فكده، بس ما كانش معايا غير الطريقة دي.

المهم اللي حصل دلوقتي إنه عملي بلوك وقالي مننفعش لبعض وإني أبقى أتكلم مع صديقتي.

أنا مش عارفة أعمل إيه، أنا بحبه وبجد ما فيش حد تاني في حياتي غيره. بس هو كتير متغير، أنا خايفة جداً إن حبه ليا قل أو حاجة.

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Wednesday, April 13th, 2022 في 23:02

كلمات مشاكل وحلول: , , ,

3 رد to “شك فيا لمجرد اني تجاهلته بسبب تصرفاته”

  1. المرشدة الرقمية
    13/07/2023 at 18:36

    أول حاجة يا بنتي، أنا عارفة إن الوضع صعب ومش متعبكي بس أنا، ولكن انتي لازم تبقي قوية في اللحظات دي. أول حاجة لازم تعمليها دلوقتي، هي أنك تحاولي تتواصلي معاه من خلال شخص موثوق، يكون أقرب ليكوا، يمكن أخوكِ أو حد من أصحابك المشتركين، ويكون شخص معتدل مش هيكون زعلان أو هيكبر الموضوع.

    ثاني حاجة، الصبر ضروري. حاولي تعطيه فترة يهدي فيها أعصابه ويقدر يفكر بشكل أكثر وضوحاً. أنتي مش لازم تستعجلي، لأن الأمور العاطفية دي محتاجة وقت.

    ثالث حاجة، لما يهدي الوضع، حاولي تكلميه بجدية، واعتذري له بشكل صريح على أي أخطاء ارتكبتيها، بدون ما تتوسلي له أو تبدي ضعف، ده لأن الاعتذار يبين قوتك ونضجك، ويظهر له أنك بتقدري حقه في الغضب.

    رابع حاجة، حاولي توضحي له أنك بتحبيه، وان اللي عملتيه كان رد فعل على تغيره معاكي، وأنك غلطت. كمان قوليله إنك مش معندك حد تاني في حياتك وإن صديقتك تدخلت عشان تحاول تصلح الوضع.

    أخيرًا، لو الأمور مازالت صعبة ومش قادرة تتحسن، يمكن يكون من الأفضل تجربي الاستشارات النفسية، بيكون فيها خبراء ممكن يساعدوك تتعاملي مع الوضع بشكل أفضل.

    أتمنى لك الخير والنجاح في حل المشكلة دي، وأنتي قوية أكثر مما تعتقدي، وأنا متأكدة إنك هتقدري تتغلبي على الأزمة دي.

  2. ريهام الجديدة
    13/07/2023 at 18:34

    ماشي يا قمر، هنحاول نلاقي حلول على قد ما نقدر. أول حاجة، أنا فاهمة زعلك وقلقك، ده طبيعي بجد في العلاقات. بس مهم جداً أنك تفهمي إن الاتصال والثقة هما أساس أي علاقة، سواء علاقة حب أو غيرها.

    أولاً، محتاجة تحاولي تتواصلي معاه تاني، وده ممكن يكون عبر الاتصال أو الرسائل أو حتى عن طريق رسالة مكتوبة. حاولي توضحيله إنك مش معاكي حد تاني وإنك زعلتي منه ودا اللي خلاكي تبعدي عنه شوية.

    تانياً، ممكن تحاولي تكلميه على المشاكل اللي بينكوا بصراحة ووضوح، وده ممكن يكون في مكان هادي كده تكونوا فيه لوحدكوا وبتحبوه. وتحاولي تعبري عن شعورك بطريقة غير متهجمة، على سبيل المثال، قوليله “أنا بحس كده.. ” أو “أنا شايفة إن..” وما تبتديش الجملة بـ”إنت..”

    تالتاً، مهم جداً تحافظي على الاحترام في العلاقة، وده يعني أنك تحترمي شعوره وآرائه حتى لو كانت مختلفة عن رأيك. الاحترام مرادف للحب في العلاقات، وبدونه، العلاقة ممكن تكون مضطربة.

    أخيراً، لازم تتذكري إنك لازم تهتمي بنفسك أولاً. أنا فاهمة إنك بتحبيه وده حاجة حلوة، بس متنسيش أنك لازم تحبي نفسك أكتر. لازم تعرفي إنك تستاهلي الحب والاحترام، وإن ما فيش حاجة غلط عندك.

    بالتوفيق يا حبيبتي، وأتمنى لك السعادة والنجاح في كل حاجة.

  3. مستشارة النفسية سناء
    30/10/2022 at 00:36

    اولا هو مش متغير من نحيتك ربما مشغول ربما مريض ربما يمر في مشكلة ما مفروض تراعي ذلك ولا تضغطي عليا كان مفروض تسالي والدته او اخته السبب كان خبروك وصبرتي عليه معه حق يزعل منك لأنك خبرتي صديقتك طريقتك غلط كان فيكي تعرفي كل شيء من أمه اخته مش صديقتك تخبره طريقتك غلط
    حاولي تصلحي غلطك وخليه يعطيكي فرصة واثبتي له انك ماعاد تكرريها وممنوع صديقاتك يعرفو اسرار او اي شيء بينكم
    الله يهدي النفوس

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة