مشاكل الازواج

كيف اتفاهم مع زوجي واتقرب له

انا متزوجة وعمرى22سنه وعندى بنت مشكلتى بحاول اعمل طرق انو جوزي يلتفت الي بس انا بحس مش  كتير بتقرب الى نفسى فى طرق اخلى جوزى فيها دائما مهتم فينى كتير غير كدا نفسى يسمع كلامى ومايضل الجو بينا مشحون كتير وعلى اقل كلمه يزعل منى او انو دائما عصبى لا انكر انو هو طيب ومابيقصر عليا بشى بس الزوجه تحب الراجل الى قريب من زوجته كتيييير ويفضل مهتم بواجباتها الى تكون ناقصه عليها هذه مشكلتى الصراحه احس بعدم التقرب الكافى لدى من زوجى

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Monday, December 20th, 2010 في 18:13

كلمات مشاكل وحلول: , , , , , ,

13 رد to “كيف اتفاهم مع زوجي واتقرب له”

  1. ابوالبتول
    23/10/2017 at 22:24

    بصراحة اعجبني رد – العم دهب- واتفق معه في كل ماقال للاخت صاحبة المشكلة ولاازيد على ماذكره اتمنى انها تستفيد من كل ماذكره لها طوال حياتها الزوجية

  2. ساحرالنساء
    16/10/2014 at 22:15

    الراجل يكون عصبي ومتعب من ضغط العمل اوالظروف المرتبطة بمشاكله مع اهله ويحتاج الصدرالحنين من مراته والكلام الرومنسي العاطفي كوني لبقةوذكية خليك متزينةوكاشخة على سنقة عشرة وباثارتك وانوثتك الطاغية تتسيه كل همومه واوجاعه وتخليه كالقط الوديع الهادي وتاخذي منه كل ماتريدين بالابتسامةوالقبلات الحارةوالتغنج والدلع والكلام العاطفي الرومنسي يحصل الانسجام والتقارب بينكما وتنتهي كل المشاكل والخلافات للابد

  3. ابوبتول
    23/09/2014 at 00:23

    اتفق مع كلام العم دهب المصري واويده في كل ماقاله من نصائح للاخت صاحبةالمشكلة فيهاالكثير من الحلول المفيدة لحياتك الزوجية

  4. ابواميرة
    27/12/2012 at 22:13

    شوفي ياختي المثل الشعبي بيقول اقرب طريق لقلب الرجل معدته حاولي تفنني في اعدادانواع الاكلات اللي بيحبهازوجك واهتمي بنفسك واناقتك وزينتك وكوني مرتبة في بيتك وفي لبسك وفي كل حاجة يرغبها الزوج وحتشوفيه يبقى زي الخاتم في اصبعك وفقك الله واتم عليكم السعادةوالهناء

  5. fathysafa
    10/10/2011 at 14:17

    السلام عليكم
    سيدتى مشكلتك بسيطه وأنتى أكيد تعرفى أيه بيحبه زوجك وأيه بيكرهه حاولى أنك تقربيه منك بالشىء اللى بيحبه واللى بيكرهه ابعدى عنه حاولى دائما أن تكونى متجدده حاولى تغيرى من لبسك ومن مكياجك ومن حوارك حاولى تغير من جو البيت بحجات بسيطه حاولى أن تكونى قريبه من مجلسه وتكونى قريبه من قلبه بكلمه حلوه بدعابه جميله ادخلى البهجه عليه سنجذب لكى بكل ما يملك ازرعى معهبكل الطرق ستحصدى معه كما يحب ازرعى معه فستحصده معه ما زرعتيه اتمنى لكى سيدتى بحياه كريمه وشكرا لرسالتك التى اسعدتنى كثيرا تحياتى

  6. اليويو
    22/01/2011 at 20:40

    أولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا احب ان اقولك ان الرجال كلهم متساويون فى عقولهم فهم كالاطفال تحتاج للحب والحنان والرعايه عامليه برفق ودلليه وتجنبى ازعاجه وعندما تحسى انه عصبى اهدى انتى وحاولى الا تتكلمى فى وقتها واتركى الكلام له وهو حتما سيهدى ويعترف بغلطه ويأتى لحد عندك وانتى عليكى الباقى

  7. نسيت عذابى
    26/12/2010 at 19:28

    فكرى بس انك ازاى ترضيه وما تفكرى انو ازاى ير ضيكى وهو لو تعامل معك بالمثل بتكون حياه زوجيه نا جحه يكفى ان كل واحد بيفكر ازاى ير ضى التانى

  8. مدمنه نت
    22/12/2010 at 15:07

    بصى يا ستى انتى عارفه جوزى ده تلائيه تسجيل واشتغل فى الكلام على شغله او شئ يخصه بستمع له فى اى حاجه ائول اى حاجه يئولها ئولى حاضر ونعم وبس الرجاله ما بتحب الا يشد ئصادهم وبس وانتى كلمه حلوه منك يا حبيبى الكلام ده اصل الراجلهوالله عئلهم بيبى خالص بس اهم من ده كله الكلام الا هتئوليه لجوزك يبئى طالع من ئلبك مش كلام تثبتيه بيه وخلاص فهمتى

  9. wa3d
    21/12/2010 at 16:43

    انتى من الاخر مكسوفه ومش عارفه تقولى اللى انتى عاوزاة انتى بتقصدى انه مقصر معك من الناحيه الجنسيه بس مش قادره تتكلمى ومع ذالك حاولى انتى انك تخليه ديمه عاوزك يعنى حاولى تغريه وتظهريله ما يثيره انه زوجك في النهايه

  10. النبيل شارل
    21/12/2010 at 12:05

    اختي انتي من تستطيع التحكم في زوجك فهو كما قلتي يحبك وانتي تحبيه استحمليه وحاولي معاه ففي الاخير انتي له وهو لك فلا تفرطي فيما هو لكي

  11. العم دهب المصرى
    21/12/2010 at 09:36

    روشـــــتة لامتلاك قلـــب الزوج

    الاخت الفاضلة
    ============
    عندنا فى مصر مثل شعبى يقـول (( ان اردت ان تطـاع فأمر بالمســتطاع ))
    1-تقربى الى زوجك بالمودة والمحبة والتراحم مع الابتسامة الصافية الغير مصتنعه
    2-قابلى زوجك وودعية بأبتســامة وقبلـة
    3-اعملى الاشـياء المحببـة الى زوجيك
    4-قابلى اهل الزوج بحب وسـعادة ولاتنقضى تصرفات اهلة ابدا امامة ( فهم فى الاول والاخر ) اهلة
    5-تزينى بصفة مستمرة لزوجيك واتركى كل شىءفى المنزل عند حضور الزوج واجعلية يحس ان غيابة
    عن المنزل شىء صعب جدا عليكى ولاتقومى بأى اعمال منزلية فى حضورة
    6-الزوج كالطفـل الصغير بين احضــان زوجتة فدليليةواجعلية دائمـا يضـع رأســة على صدرك مع اللعب فى شـعرة باصابعك
    7-اختارى الوقت المناسب فى اى حديث مع الزوج لانة بيكون راجع من عملة مرهق او مضايق او عنده مشاكل فى العمل وكثير من الازواج لايريد ان يقحم زوجتة فى مشاكل عملة والاغلبية لايستطيع ان يفصل بين مشاكل العمل والمنزل فعندما تجدى الزوج مبسوط وسعيد تحدثى معاه فى اى شىء
    وان رئيتة عكس ذلك انصحك بعدم الحديث فى اى موضوع ولكن اظهرى حبيك له ودليكى جسدة او ضعى اصابعيك على شعر رأسة او ضعى رأسيك على صـدرة وهىء الجو الجميل فى المنزل لان اللزوج يرجع المنزل من اجل الراحة من اجل ان يجد من يهتم به من اجل ان يجد ابتسامة او قبلة رقيقة
    حاولى بعد ذلك ان تشاركى الزوج فى حياتيك اكثر اسئلية بالمودة وصوت المرأة اية اخبار الشغل
    هل عندك مشاكل وحاولى ان تشاركية فى الرأى ان كان عنده مشكلة وبهدوء
    واخيرا اختنا الغالية اتمنى ان اكون قدمت لحضرتيك روشتة بسيطة للوصول الى قلب زوجك وفقك الله
    الى مافية الخير

  12. طارق
    20/12/2010 at 21:27

    يا اختي الكريمة حاولي ان تتقربي من زوجك بان تجعليه يحس بحبك و حنانك ولاكن اختاري الوقت المناسب كاخر الليل مثلا و انصحك بان تقابليه دائما ب الابتسامة النابعة من القلب اما عن عصبيته فانا كرجل اعتقد ان الكلمة الطيبة منك كفيلة بامتصاص غضب زوجك و ارجو ان يوفقك الله

  13. toty boty
    20/12/2010 at 19:20

    يا اختى الفاضلة اهم حاجة ان جوزك كويس وطيب زى مبتقولى و دة يخليكى تعملى اى حاجة علشانة ومعلش حتى لو مش جابت نتيجة من اول مارة لازم تحاولى كتير و تكونى هادية معاة و لما يكون متعصب حاولى تهدية علشان ممكن يكون فى مشاكل عندو فى الشغل و خليكى علطول مظهرك حلو و تعرفى الوقت اللى ينفع تتكلمى فى معاة لما يكون رايق كدة يعنى و عديلو انتى و بعد كدة لما يلقيقى كدة معاة هيتكسف يعملك وحش بس معلش هى الست بيكون عليها حمل كبير بس ربنا هيكرمك ويعوض صبرك خير انشاء اللة و جوزك هيبقى كويس معاكى.

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة