مشاكل الازواج

ابتليت بزوجة متلبدة حسياً وجنسياً ماذا افعل؟

الاخوة الاعزاء السلام عليكم ورحمة الله وبركاته سانقل اليكم مااعانيه فى حياتى واشهد الله انى اصدقتكم القول فأنا ابلغ من العمر 48عام متزوج وعندى اولاد وبنات من زوجة تزوجتها وانا صغير السن زواج عائلى كانت لاتعرف ان تقول جملة مفيدة فعلمتها كيف يكون الكلام كانت لاتعرف معنى كفالة البيت فقمت بحمل العبأ عنها وتولية تربية اولادى وبناتى والتكفل بهم من متابعة صحية وملبس ومأكل وتعليم علاوة على اعباء عملى الحرج ومايتطلب من صفاء الذهن حتى اقوم به على اكمل وجه لما به من حساسية واهمية تزوجت منذ 30 عام اى منذ ان كان عمرى 18سنة لم اعرف فى حياتى كيف تقام العلاقة الرومانسية مع اى فتاة وعندما تزوجت فوجئت بزوجة متبلدة المشاعر باردة العواطف لاتعرف فى الحياة الا ان تأكل وتشرب وتخبأ النقود طبعا بالرغم من انى رومانسى جدا وحنون واملك طاقة جنسية ولله الحمد وبحكم عملى الاشرافى على مجموعة من الرجال والنساء وايضا زميلاتها بل واخواتها يروننى كثير عليها وكانوا يتمنونى لانفسهن وكنت اسمع تلميحات وارى اشارات تدل على رغبتهن فى اقامة علاقات معهن ولكنى لم اطاوع عينى او اذنى او اصغى لاحداهن وهى تعلم ذلك ولكنها لاتحرك ساكنا وتعيش معى بدون مشاعر او عواطف وان طلبت منها مايطلبه الزوج من زوجته تعللت بانها مريضة حتى وهى معى على فراش الزوجية كانها تمثال من دم ولحم ولكن بدون اى تفاعل معى فاكتفى بقضاء حاجتى واقوم عنها مكتفيا بانى قد ارتحت ولكن دون ملاطفة او مداعبة او حتى تزيين لوجهها او ملابسها غير انها صاحبة صوت عال وصراخ فى تربيتها لاولادها حتى انها تسببت فى اصابه ابنى وابنتى فى عمر الزهور بالفصام العقلى ودخلنا فى دوامات الغم والحزن من وقتها الى الآن…. منكم من يقول فلماذا صبرت هذه السنوات وتاتى الان لتشتكى ولماذا لم تطلقها وتتزوج غيرها فأقول لكم انه كان من سلو عائلتنا الا يتزوج احدنا باثنين وايضا خوفى على ان يتشرد اطفالى خاصة وانى كنت اتحدى عائلتى بأولادى على ان يصلوا الى الى اعلى الشهادات وقد كان والحمد لله فالآن ظهرت جلية رغبة فى عدم الاستمرار لانى على وشك الانفجار ومايقيدنى ويلجمنى الا علاقتى بربى وايمانى فلولا ضيق ذات اليد لكنت تزوجت بغيرها من تقدر شخصى وتعرف كيف تكون الزوجة امة عند زوجها ويكون هو عبدا لها حاشا لله فانا لا املك الا معاشى المتواضع وايضا راتب اضافى اتحصل عليه من عملى الاضافى واعلم انى لو اقدمت على الزواج باخرى لطلبت منى مالايوجد عندى فوقعت فى حيرة من امرى ماذا افعل لاادرى لانى لااستطيع الاستمرار بتلك امعيشة التى تجمعنى واياها لانها ممكن ان تصيبنى باكتئاب وانا انسان مرح ورومانسى مع وجود اتزان عقلى فماذا افعل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شكرا لكم

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Thursday, January 27th, 2011 في 03:12

كلمات مشاكل وحلول: , , , , , , , , , , ,

24 رد to “ابتليت بزوجة متلبدة حسياً وجنسياً ماذا افعل؟”

  1. زوج ملكة الصمت والنكد
    18/07/2019 at 05:25

    عجبا لربما اغلب الرجال يعانون من نفس المشكل والاغلب يسأل لما صبرك عليها طوال تلك الفترة مما يجعله في دائرة الاتهام بالكذب او باستجلاب عطف الاخرين .. نعم انا اعيش نفس المشكل في الاساسيات لاكثر من سبعة عشر عام ولا ادري ما الذي جعلني اصبر وما زلت صابر علي الحياة معها الي يومنا هذا وغدا … كثيرا ما فكرت في الطلاق ولكن يمنعني وجود الاطفال بيننا وفكرت في التعدد ولكن لا قدرة لي ماديا لزواج فهي حريصة علي ان لاتبقي ولا تذر من الدخل المالي شىء بل جعلتني مديون وعاجز عن سداد الدين ليومنا هذا … ولا قول لي الا حسبنا الله ونعم الوكيل فيها وفي كل زوجة لا تقوم بحق زوجها والله يعوضني ببنات الحور بحول الله وقدرته

  2. ابوالبتول
    01/11/2016 at 10:32

    اخي انه من العيب عليك والمخجل ان تاتي بعد 30سنة من الزواج وتقول عن زوجتك وشريكة عمرك وام اولادك كلهذا وتصفها بالبرود والاهمال لك وانها بلااحساس ولامشاعر ولاعواطف الخ—- حرام عليك يارجل اتقي الله عزوجل اولا في نفسك وثانيا في زوجتك وام ولادك كل ماذكرته لايصدرمن انسان عنده ذرة من الايمان او العقل السوي مافيش يوم ولالحظات حلوة وجميلة بينكما تناسيت كلهذا وتماديت في ظلم تلك الزوجة ونكرت افضالها عليك وعلى بيتك واولادك يكفي انها انجبت لك الابناء ودي نعمة كبرى غيرك محروم منها لاتجعل الشيطان الرجيم يفرق بينكم ويخرب حياتكم الزوجية ويفسد عليكم حياتكم ويدمر اولادك ويضيع مستقبلهم اذا كنت غير سعيد مع زوجتك وتشعربانها مقصرة في حقوقك كزوج من المعاشرة الجنسية والاهتمام بك يااخي تزوج بااخرى الاسلام اباح لك التعدد في الزوجات اذاكنت فعلا تخاف الله عزوجل وتريد اعفاف نفسك عن الوقوع في المحرمات والفواحش وعندك القدرة على فتح بيت اخر وتحمل زوجتين وابناء والانفاق عليهم والعدل بينهما لااحد يمنعك من الزواج ولكن اتقي الله في زوجتك وام اولادك لاتقل عنها كلهذا وتقلل من قدرها وكرامتها امام الناس وتهضم حقوقها وافضالها عليك وعلى اولادك وبيتك طوال 30سنة من الزواج فالله عزوجل لايرضى بالظلم لعباده وانت تظلم زوجتك بكلامك هذا وتسي لها وتنسى العشرة الطويلة بينكم ولاينسى الفضل الاقليل الاصل والله يصلحك ويهديك ويبارك لك في زوجتك واولادك ويوفقكم ويسترعليكمويسعدكم في هذى الحياة ولايحرمكم من بعض ابدا

  3. مجنون نسوان
    29/01/2016 at 09:45

    اخي الفاضل قرات قصتك بالكامل واشعربكل ماتعاني منه لكن اتسال طوال 30سنة زواج لم تفكر في الزواج عليها رغم ان هذاحق من حقوقك الشرعية والاسلام اباحهالك فلماذا تراجعت ان كنت صادقا في كل ماقلته عن زوجتك وام اولادك ايعقل يارجل انها بتلك الصفات السئية وانت بري وتتظاهر بانك ملاك طاهر وانك مظلوم معها وانك الضحية والمجنى عليه الله عزوجل يعلم الحقيقة وهو اللي يحاسب كل منكماعلى قدر عمله في هالحياة ولكنني اطلب منك ان تتقي الله عزوجل في زوجتك وام اولادك ولاتنسى الفضل بينكم والعشرة ماتهون الا على ولادالحرام تدارك نفسك قبل فوات الاوان وتزوج انت كنت تكره العيشة معها سوف تجد مطلقة اوارملة تريد العفاف والستر وترضى باحوالك وظروفك المالية وربما تجدمنهامساعدتك على اتمام الزواج واياك ان تطلق زوجتك وام اولادك من حقك الزواج والجمع بين زوجتين واتقى الله فيهما واعدل بينهما حتى تنال رضاالرحمن عنك وتلاقي كل الخيروالسعادةفي حياتك وانت اليوم بلغت من العمر 48سنة بيدك اخذالقرار في حياتك والبحث عن راحتك وسعادتك دون وصاية من احد اوتدخل من اهلك اوقرابتك لكن زواجك بالزوجةالثانية لايجعلك تظلم زوجتك الاولى وتنساها هي واولادها كمايفعل بعض الناس فهم امانة في عنقك ولحمك ودمك والله عزوجل سائلك عنهم يوم القيامة وارجوالك التوفيق والصلاح والسعادةفي حياتك

  4. ناصح
    23/10/2014 at 22:17

    طلقها ثلاث طلقات كل طلقه في مكان مثلا طلقه في الصاله وطلقه في الاستقبال وطلقه فس الغرفه حتى تنقطع علاقتك بها انقطاعا تاما ثم بعد ذلك اختار لك زوجه صح تربيه كلام ادب فراش

  5. ابوبتول
    03/06/2014 at 00:51

    اخي الكريم استوصوابالنساءخيرا هذاحديث النبي صلى الله عليه وسلم وقال ايضا-مااكرم النساءالاكريم ولااهانهن الاليم – وقال عليه الصلاةوالسلام-خيركم لاهله واناخيركم لاهلي -وقال -رفقابالقوارير- فالمراة كاين مخلوق ضعيف مهماترقت لاعلى المناصب والوظائف والجاه والمال فلاتقاس بقوة واحتمال الرجل اطلاقا ومعروف ان النساء ناقصات عقل ودين ليس خلل في العقل اوالدين لاوالله ولكن لاتتحكم بعقلهاوتفكربعواطفهافقط ومهماقدمت لهامن محاسن وافضال تقول عندالزعل لاعرف منك خيرقط وده طبع في صنف النساء وههن كالعود الطري ان حاولت تعدله كسرته فماعليك سوى الاستمتاع بها على عوج ودي عشرة30 سنة ياراجل مش يوم اويومين اوسنة وام لاودك وبناتك شاركتك الحلووالمرارة في هالحياة هل من العدل والانصاف بعدكل هالسنين تقول عنهاكلهذا اتقي الله ياراجل واحمدالله واشكرفضله عليك فغيرك محروم من الزواج ولامتزوج وليس لديه اولاد ويتمنى ان يخلف ولكن لايستطيع غير من تعاملك لزوجتك وتلطف ليها وبادلهاالمشاعروالعواطف وان لم تغيرطباعهااهجرهافي الفراش لمدةشهر حتى تحس بحاجتهالك وتشتاق اليك فلاتوجد امراة تستغنى عن الرجل ولامانع من تلميحك لهابانك سوف تتزوج عليهااوتخوفهاحتى تتحرك الغيرة في قلبها فالمراة لاتحب الشريك مع زوجها نهايا وتغارمن اي واحدةتدخل حياةزوجها وسوف تجدهاتغيرت 150درجة ومش حتصدق انهامراتك جرب كل الحيل والاساليب اللي قلت لك عليهاوتلاقي كل السعادةوراحىالبال مع زوجتك طوال الحياة

  6. ابواميرة
    03/12/2012 at 17:08

    ياخي استمعت لحكايتك مع زوجتك وحاب اذكرك بالله عزوجل اللي امر بالاحسان الى الزوجة ام ولادك ولاتنسو الفضل بينكم ودي عشرةعمر30سنة جابت لك ولاد وربتهم معك وسهرت الليالي وفرحت لافراحكم وحزنت لاحزانكم وتكن اخرتها كدامنك اتقي الله وفكرفي اولادك واناكانى في تقصير ماحدش كامل والكمال لله عزوجل هداك الله واصلح حالك

  7. المراءة القط
    08/10/2012 at 21:38

    السلام عليكم – يا اخى الكريم فى حاجة مهمة قوىىىىىىىىى مش واخد بالك منها انت وكل القراء لشكواك – زى ما الناس بتقول دايما ان الست فى ايدها تسعد جوزها وتهتم ببيتها ده صحيح جدا بس عارف فى حالة ايه؟ لو الست اتجوزت شخص ومن اول يوم فى جوازها مقدرش الراجل يحتوى مراته ولا يعرفها يعنى ايه حنية او حب او مشاعر او جنس هتفضل كدة زى مراتك طول العمر متعرفش اى حاجة عن الحجات دى عارف ليه ؟ مش عشان هيا طبيعتيها بردة ومعندهاش احساس ولا قلب (لالالا) ده عشان قبل ما تتجوز بتبقى لسة بريئة ومتعرفش اى حاجة عن المشاعر ( الجنسية ) كل اللى تعرفه وده اسمى بكثير معنى لمسة شفايفها من زوجها اللى بتحلم بيه او حضنه اللى بتحس انه هو اللى هدفيها من اى برد ويشيل عنها اى حزن ويحسسها بكل الامان لكن للاسف لما كل الاحلام دى تتدمر امام زوج صغير السن عند الزواج لا يفقه اى شىء من هذه الاشياء غير الجنس اللى هو اخر احساس ممكن تحسه المراءة عندما تقبلها او تلمسها اى لمسة فيها حنان ودفىء واول شىء بتشعر بيه هو الحب اللى نابع من القلب والمشاعر اللى ممكن تخليها اجمل انثى فى الكون امامك بسبب طريقة لمسك ليها وحنانك عليها – هى دى المشاعر اللى تحرك الحجر مش انثى من لحم ودم زى ما بتقول – لكن كل اللى بيفكر فيه معظم الرجالة انهم عندهم رغبة جنسية عاوزين يخرجوها عن طريق ممارسة الجنس مع زوجاتهم وانهم يلاقوا كل المتعة اللى محتاجينها بدون اى مراعاه لاحاسيس الست اللى بتشاركهم الاحساس ده ولا اى تعب فى مداعبة او ملاطفة- او التفكير حتى فى اى حركة او احساس يهيئوا بيه زوجاتهم عشان يقدروا يوصلوا لقمة الاحساس والمتعة اللى سببها الرئيسى ( الاحساس بالحب )فين الحب فين الاهتمام فين المغازلة فين المشاعر اللى من غيرها نبقى كالحيوانات واللى بنتميز بيها وبالعقل عن سائر المخلوقات ونرجع نشتكى ونقول مفيش مش لاقيين مش حاسين مش عايشين ايوة طبعا عشان كل حاجة فيكوا بتتحرك الا القلب

  8. سارة المصرية
    28/04/2011 at 10:15

    يا اخي بالله عليك بعد 30 سنة عشرة مفيش موقف وقفته جمبك يحسب ليها ولا انتم دائما ما تتذكروش غير السيء ما سالتش نفسك مرة انت بالنسبة ليها ايه هل انت كامل يا اخي دا الكمال لله واحده سبحانه وتعالى اتق الله في انسانة تحملتك لمدة 30 سنة انت واولادك على الحلوة والمرة واتجه الى الله بقى في السن ده وجوز ولادك واحمد ربنا .

  9. عمر
    27/04/2011 at 18:28

    الحل النهائي اشتري لها مهيج جنسي بدون ان تشعر واهجرها اسبوع هذا اخر حل نصيحة مجرب

  10. البحر من امامك والعدو من ورائك
    11/02/2011 at 22:25

    انا ماقدر افيدك في هدا الموضوع لانا فاقد الشي لايعطي للانني انا ايضا مطلقة الله يكون في عونك

  11. ناصح
    07/02/2011 at 14:27

    اوصيك خيرا باولادك اياك والاهمال …………..

  12. زائر
    01/02/2011 at 20:45

    أخى الفاضل أحييك على صراحتك المتناهيه فى سرد قصتك فقد ذكرت جميع خصال زوجتك السيئه ولم تذكر حسنه واحده لها وقلت أنك علمتها الكلام ولم تكن تعرف وقلت وقلت كثيرا فيها وبالتالى أين كان عقلك عندما اخترتها لتكون شريكة حياتك ألم تلحظ أنها لا تحسن الكلام ألم تختبر سلوكها فى التعامل والرد وحسن التصرف ألم ترى كل هذه العيوب . بالطبع ستقول لم أكن أعرف لكن هذا ليس مبرر فأنت لم تتبع أصول الاختيار ولم يكن زواجا متكافىء حسب روايتك فأنت المسئول الأول عن هذه النتيجه بسبب عدم توفيقك فى الاختيار . لذالك وجب عليك تحمل النتيجه خاصتا أن لديك أولاد واسره وأن تحاول اصلاحها واصلاح نفسك لأنك تحدثت عن نفسك وكأنك بلا خطايا. أرجوك أخى تقبل منى عتابى لك بصدر رحب ولا تهدم بيتك وتشتت اسرتك فصبرك عليها اختبار لك من الله فهذه الحياه قصيره حاول أن تأخذ بيدها لتغيرها ( بسم الله الرحمن الرحيم.. ولا تنسوا الفضل بينكم)

  13. صوت الرعد
    31/01/2011 at 08:11

    أعانك الله صراحة ..
    لن تستفيد من أي طريقة تتبعها معها .. ولا تأمل أبداً بأنها يمكن أن تتغير يوماً .. ولهذا ربنا شرع لنا تعدد الزوجات!

    تزوج بأخرى في بداية الثلاثينيات .. وعش ما تبقى لك من حياتك .. طبعاً إذا كنت قادرا على تحمل عبء ومسؤوليات بيت آخر .. وإلا فقل في نفسك : قدر الله وما شاء فعل ، وحمداً للذي على مكروه سواه!

  14. محمد الجزائر
    30/01/2011 at 23:16

    اخي العزيزساعطيك حكمة
    يقول المثل كل شيىء يبدو صغيرا ثم يكبر الا المشكلة فتبدوا كبيرة ثم تصغر.
    فعليك بالكلام ثم الكلام ثم الكلام و الحوار حتى تذيب الصخرة.سهل الله مهمتك.

  15. همسة الم
    29/01/2011 at 00:23

    الله يفرج همك اخي ويصلح الحال اخي في الله

  16. lola
    28/01/2011 at 18:23

    علي فكرة انا كذلك وبالنسبه لرد انك تهددها ليس حل لاني فعلته من قبلك ولا حياه لمن تنادي مع فرق ان زوجتي تهتم بتربيه الاطفال اكثر من الاهتمام بي كل همها الاولاد والمصاريف اما حاجتي الجنسيه لا ذكر عندها حتي وصلني شعور البرود ورغم انني قلت لها انك برده اكثر من مره ولكن لا حياه لمن تنادي فلا استطيع النصيحه لانني احتاجها لنفسي قبل ان اعطيها لاحد

  17. لله الامر من قبل ومن بعد
    28/01/2011 at 00:23

    اخى الله يسامحك ذكرتنى بالماضى القزر بتاعى اقسم لك بالله انت كأنك تحكى عنى ولكن مع فرق بسيط عندى كانت تحب الجنس وانا اراها كالحيوانه امامى لانها لاتفلح الا فى هذا الشئ لدرجه اننى كنت اترك لها جسدى واضع زراعى على وجهى وانام واحس بانها تغتصبنى وتقول هذا حقى واقسم لك بالله انها عبيطه فى كل شئ ومكاره جدا احمدك ياربببببببببببببببببب انى اخلصت من هذه الملعونه اخى الكريم الحق نفسك وشوف اى اخت ارمله تخاف الله وتريد الستر وتزوجها ولا تسأل عن اى حد بيخربط فى الردود اللى انا قريتها هنا انا اللى حاسس بيك اللى ايده فى المايه مش زى اللى ايده فى النار ولادك ماشاء الله كبروا ومفيش حد حينفعك شوف نفسك وحياتك وانت صبرت مافيه الكفايه جزاك الله كل خير على انك استحملت المده دى علشان الاولاد

  18. البنوتة الرقيقة
    27/01/2011 at 19:58

    انا رأيي تتكلم معاها وتقولها اعملي كدة وكدة وحذرها انك ممكن تتجوز عليها بسبب كدة وهى كدة هتخاف تسبها وهتعمل اللي انت عاوزة

  19. توتا
    27/01/2011 at 16:39

    انت صبرت كتير اوى اصبر بئة عشان خاطر ولادك وحاول تفاهمها انت عاوز اية غيرها مش عيب ولا حرام انت بتقول انك علمتها كتير حاجات مكنتش تعرفها علمها بئة ازاى تكون معاك فى العلاقة الحميمة اية اللى انت بتحبة قولها عاوزك تكون حلوة دايما وربنا معاك

  20. هذا من فضل ربى
    27/01/2011 at 14:42

    يااخى فى الله لااقدر ان اقول لك تزوج اولا فانا لم اعش معك بس نفسى اسالك سؤال انت عمتلها بما يرضى الله انت بتقول حتى فى موضوع الجماع لاتتم ملاطفه او مداعبه واكيد انت بتقرا مشاكل الموقع وعارف اد ايه الزوجات بيعانوا من ازوجهم انت جيت فى مره حنيت عليها كلمتها بحب انا اكاد لا اصدق ان فى زوجه بقالها 30 سنه كده وبعدين دا انت متزوجها صغيره جدا يعنى كان سهل تحببها فى فيك وتعلمها الى انت عايزه انا نفسى انك تقعد معها وتكلمها بالراحه حتى لو مردديتش حاول لاننا اكيد عندها مشاكل

  21. همسات حب
    27/01/2011 at 09:05

    أخي العزيز بصدق أشعر بمعاناتك في كل كلمة من كلاماتك ولكني سوف اقول لك نصيحة موجزة ومختصرة جداً أنت صبرت ثلاثون عاماً أصبر ما تبقي من العمر ولكن أستمر على ثاباتك هذا وان شاء الله سوف يكرمك الله تقبل نصيحتي بكل الحب والتقدير أخيك في الله

  22. shery
    27/01/2011 at 09:02

    انا مع الاخ اللى قالك اتجوز عارف اناملقتش فى كلامك انك شايلها اى صفه حلوه تقدر تخليك تعيش معاها وتكمل حياتك فعلا من حقك تنعم بحياه طيبه باقى عمرك وربنايديك طوله العمر اسوء حاجه فى الدنيا الست البارده المتبلده المشاعر ربناخلق المراه حنينه حساسه مشاعرها متدفقه لكن اللى انت بتحكيه دى مش حياه ابدا وبعدين ديناحلل الزواج لاكثر من واحده عشان لو زوجتك مش بتعطيك حقك وامنت من كلامك انها هملاك فى كل حاجه انااللوم الراجل اللى زوجتها ملبيه كل طلباته لكن بيجوز فراغه عين لكن طالماعيشت كل حياتك محروم ماتحرمش نفسك فى اللى باقى من عمرك وبعدين دالوقتى فرص الجواز عشان قليه هتلاقى ناس عايزين يستروا بنتهم باقل الامكانيات او ارمله محتاجه حد يقف جنبها ويكون سندها والولاد كده كده بيتربوامش اول حد ابوهم يتجوز على امهم ليه نحرم ماحلله الله من كلامك انت خلاص من ناحيتها يبقى شوف حياتك وربنايوفقك

  23. المعارض
    27/01/2011 at 08:17

    ياسلام عليك جى بعد 30سنة وبعد هذا العمر كل ده وتقولى عانيت وعندك اولاد وبنات
    عزيزى احمد الله بجد لا تنساق وراء اعمال الشيطان
    ايها الرومانسى والعقلانى استحملت الكتير قوى كمل وربنا هيجزيك خير انشاء الله يعنى لوكانت الست دى خاينة ولا بتسرقك ولا غير امينة علبى بيتها او لاتحسن فى تربية اولادها ماذا ستفعل
    انا اشعر بك لاننى مثلك ولكن ارضى بما قسمة الله لك تكن اغنى الناس
    يعنى هقولك اتجوز يبقى هتخرب البيت الجميل الذى عشت من اجله استغفر الله وربنا سيجازيك الخير انشاء الله

  24. Hoss
    27/01/2011 at 05:37

    يا أخي ، أعانك الله ، سمعت من أناس عددهم لا بأس به ، يعاموم ما تعانيه ، وأناس قريبين مني جدًّا ، ونصحتهم بالزواج ، لم تقتل نفسك وأنت على أبواب كبر السن ؟ فكان الرد كما قلت . من أين لي تكاليف الزواج ؟ قلت : كثير من النساء المحترمات والفتيات اللاتي لا تمانع من وجودرجل في مثل صفاتك يؤنسها وتشعر معه بالأمان والحنان ، أنت لم تأخذ الخطوة الأولى وتحكم قبل أن تقدم ، وهذا معناه التردد ، إما بسبب الخوف من خوض تجربة جديدة ، أو الخوف من كلام الناس ومن عائلتك وكلامهم ، أو الخوف على بناتك من سيقدم على الزواج من فتاة أبوها تزوج على امها . انت تختلق الأعذار ، ولكن ما أفهمه أن رجلاً في مثل عمرك وصفاتك وظروفك كما قلت ، من حقه أن يعيش له ولو لفترة ما تبقى له في راحة وإشباع عاطفي وجنسي ، الحياه حلوة فخذ منها ما يسعدك في حدود شرع الله ، وأنا أرى أنك لن تقوم بفعل شيء يغضب الله أو يجعلك تتنصل من مسئوليتك عن أبنائك وزوجتك ، هايقولولك عشرة 30 سنة تهون عليك ، ماتردش ولا تجادل لأن اللي إيده في الميه مش زي اللي إيده في النار ، ولا تجعل أحدًا يسير لك حياتك ، سير حياتك بنفسك ولا تلقي بالا لكلام الناس أو إرضائهم ، لا أحد يعلم بمعاناتك ، ولا أحد يهتم بك إلا القليل ، لماذا نسير أمورنا كما يريد غيرنا ، ولا يسير غيرنا أمورهم كما نريد ، ما الحكمة في أن أعيش حياتي محرومًا من الحنان والحب ، والتوافق العاطفي والعقلي ؟ لماذا ؟ ومن أجل من ؟ أبنائي كل يعيش حياته سواء كان ولدًا أو بنتا ، وأجلس أنا أبكي على ما ضاع من عمري دون أن أعيشه بصورة طبيعية؟ عيش حياتك . والقلق والتوتر سوف يأخذ وقته ويزول ، وسوف يتعود الباقون على الأمر الواقع . ويوفقون حياتهم على الظروف الجديدة.

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة