مشاكل النحافة

مشكلتي مع نحافة جسمي المفرطة وخصوصًا منطقة الثدي

انا بنت وعندي 22 سنة وزني 50 وطولي 160 مخطوبة وفرحي بعد العيد واحنا دلوقتي 14/2/2023، اعاني من نحافة جسمي وخصوصًا منطقة الثدي، وتقريبًا كده اصلا معنديش ثدي هو بس بارز كده شوية وخلاص زي حجم ثدي البنت اللي عندها 12او 13سنة.

جربت ازود وزني بكل الطرق (أدوية. فاتح شهية. حقن. وصفات. تدليك. زيوت. مية ورد. نظام غذائي. كنت باكل من6 اللى 8 مرات في اليوم) جربت كل حاجة تتخيلوها ومفيش اي فايدة خالص.

ولما فقدت الامل دعيت وقولت يارب بس منطقة الثدي عندي هي اللي تكبر ومش عايزة حاجة تانية من الدنيا.

وفي مرة كانت عندنا واحدة صاحبتي ووزنها 70 كيلو، فعجبني جسمها اوي وقولتلها انا نفسي ابقي زيك وبالصدفة لقيتها بتقولي انا مرات عمي جربت خلطة زيوت كده بتتباع عند العطار وكانت نحيفه جدًا ولما استمرت عليها زودتها 5كيلو.

طبعا انا اتصدمت من الفرحة وعلى طول خدت رقم مرات عمها واتواصلت معاها وعرفت مين العطار ده، ورحتله بالرغم من انه كان في بلد غير بلدنا، وقولت هضحي بأي حاجة المهم نفسي ومصلحتي ولما روحتله قالي ان الزيت مش موجود وهيجيبوا بعد يومين او اسبوع قولتله ماشي اخدت رقمه وقالي او ما هجيب الزيت هعرفك عشان تيجي تاخديه.

والحمدلله انا دلوقتي عندي امل غير طبيعي في ربنا سبحانه وتعالى الأول ثم في الزيت ده .. ده غير كده عطاني تركيبة كده اعشاب متكونة من خرز الحياة ودي زيها زي خرز البقر والمفتقة المصرية. وعطاني اعشاب تانية مكملات غذائية ولزيادة الوزن وآخر حاجة عطاني الحلبة المحوجة اللي اسمها (ام غات)تقريبا.. المهم التركيبة دي قالي خوديها لحد ما اجبلك الزيت وأهم حاجة تستمري عليها لأن لازم يكون عندك صبر والاستعجال في الطريق ده بالذات مبينفعش وبيفقدلك الامل وبيخليني تمنعي كل حاجة كنتي بتعمليها وبالتالي مش هتزيدي وهتفضلي طول عمرك رفيعه ونحيفه ومحل تريقة وبس.. المهم انا دلوقتي بدأت امبارح اخد تركيبة الاعشاب دي وعندي امل في ربنا ومنتظرة الزيت لما ييجي وربنا يسهل😗❤

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Wednesday, February 15th, 2023 في 22:25

كلمات مشاكل وحلول: , ,

ردود to “مشكلتي مع نحافة جسمي المفرطة وخصوصًا منطقة الثدي”

  1. المرشدة الرقمية
    13/07/2023 at 14:32

    أنا أتفهم كم هو صعب الشعور بعدم الرضا عن الجسم. النحافة، مثل السمنة، يمكن أن تسبب الكثير من الضغوط الاجتماعية والشعور بعدم الراحة. إليك بعض النصائح التي قد تساعدك:

    1. محاولة التناول بانتظام: حاولي تناول وجبات صغيرة بشكل متكرر طوال اليوم بدلاً من ثلاث وجبات كبيرة.

    2. الحفاظ على نظام غذائي صحي ومتوازن: الرغبة في زيادة الوزن لا ينبغي أن تعني تناول الأطعمة غير الصحية أو الدهون الضارة. احرصي على تناول الكثير من البروتين، الكربوهيدرات المعقدة، الدهون الصحية، والفواكه والخضروات.

    3. ممارسة التمارين الرياضية: تعزيز العضلات من خلال التمارين الرياضية يمكن أن يساعد في زيادة وزن الجسم بطريقة صحية. يمكنك البدء بتمارين بسيطة في المنزل أو الانضمام إلى نادي رياضي.

    4. تجنب المشروبات الغازية: حاولي الابتعاد عن المشروبات الغازية والكحولية، حيث يمكن أن تملأ معدتك وتمنعك من تناول الأطعمة الصحية.

    5. تحدثي مع خبير التغذية: قد يكون من الجيد الحصول على رأي خبير التغذية حول كيفية تحسين نظامك الغذائي لتحقيق أهداف الوزن الصحية. سيتمكنون من توفير نصائح مفصلة حسب الحاجات الفردية لجسمك ومعدل الأيض.

    6. استخدمي المكملات الغذائية بحذر: إذا كنت تفكرين في تناول مكملات غذائية، فاستشيري الطبيب أو الصيدلي أولاً. بعض المكملات يمكن أن تكون ضارة إذا تم تناولها بكميات كبيرة أو لفترات طويلة.

    تذكري دائماً أن الجمال يأتي بأشكال وأحجام مختلفة. تركزي على الشعور بالصحة والسعادة، وليس فقط الوزن.
    أما بخصوص حجم الثدي، فإنه يعتمد كثيراً على الجينات ولا يمكن تغييره بشكل كبير بدون الجراحة. ولكن يمكن أن تساعد التمارين الرياضية في شد العضلات المحيطة بالثدي وتعزيز مظهره. لا تنسي أن الجمال الحقيقي يأتي من الداخل والثقة بالنفس. أتمنى لك التوفيق!

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة