مشاكل الازواج

هل انا زوجة وأم فاشلة؟ انا تعبت حاسة انى تايهة

انا تعبت من كل حاجة حاسة انى تايهة مش عارفة اعمل ايه، اتجوزت فى سن صغير، وانا فى الكلية فى بيئة وحياة مختلفة اتعلمت كتير منها، كنت عالطول فى مشاكل مع جوزى، من قله خبرتى عالطول كان بيعيرنى ان معرفش حاجات كتير.

فضلت تسع سنين عايشه معاه فى بلده وبيت عيله، وخلصت دراستى خمس سنين بفضله منكرش كان بيسبنى، وفضل مساعدة أهلى بعد ربنا طبعا هو، طبعا كان بعدها يذلنى بس عادى اتعودت.

خلفت فى فترة الدراسة بنت وولد، كنت كتير بيتخانق وكان نفسى نسيب بعض، بس كنت بخاف من احساسى بالفشل، وهو برضه مش بيرضى بس عالطول بيحسسنى انى فاشلة فى كل حاجة، يقولى انتى زوجة وأم فاشلة، انتى مش نافعة فى حاجة.

كرهني فى كل حاجة، حتى الضحكه مش بقيت اعرف اضحكوا من قلبى، خلصت كلية وقعدت أصعب اربع سنين كنت العيال والبيت وأهله، بس والله عادى اتقلمت، ومكنش فى مشكلة وهو شوية حلو وشوية مشاكل كبيرة.

رغم ان احنا فى بيت واحد، بس طول عمرى حاسة انى لوحدى، لانه مش معتبرنى حاجه فى حياته وانى مجرد خدامه ليه وللعيال، ولو عاز حاجة غير كده انا فى الزباله مش بيشاركنى اى حاجة واجى اكلمه يقولى انتى دماغك فاضية ومش بتفهمي رغم انى نفس المؤهل بتاعه، اتعرفنا اصلا فى الكلية بس بعد الجواز اتحول، انا إلى بقول كده، بس إلى حواليا بيقوله ان طول عمره كده بس انا مكنتش شايفة.

المهم فجأة قرر ان انا والعيال مش نعيش معاه فى الشقة ودانا بلد تانية نأجر شقة ويجى لما يحب يجى براحته يعنى، المهم بقالنا سنتين على كده.

انا فكرت كده هرتاح، لكن برضه بيتصل يتخانق ويجى يتخانق ده، غير هم العيال إلى شيلاه لوحدى وعاطول يباهدلنى قدامهم مش ببحترمونى.

كتير بفكر اطلق بس اقول العيال مبقاش ليا اصحاب ولا ليا حياه اصلا حياتى العيال وهوا مليش دخل لانه مش راضى يخلينى اشتغل خايف العمر يجرى بيا وأفضل لوحدى كده والعيال شوية ويبقى ليهم حياتهم وهو ليه حياته إلى معرفش حاجة عنها كل حياته شغله والفلوس هو بيصرف علينا وكل حاجة بيجبها بس بيزلنى انا والعيال عالطول وبيخوفنا ان لو مسمعناش الكلام مش هيصرف علينا لدرجة بقيت اخبى عليه حاجات تخص العيال عشان بيبهدلنى ويقول مش هصرف عليكم انا خايفة قوى أهلى عالطول يقولولي انتى بتضيعى نفسك كده كده هيسيبك فى الآخر بس بعد ما تبقى مش نافعة فى حاجة انا ممكن دلوقتى الحق نفسى لانى لسة مش كبيرة ولا طبعا صغيرة بس مش عارفة اخذ قرار هو عالطول محسسنى انى فاشلة وانى مش ليا قيمة ونى ولا حاجة نفسى اسيبه بس خايفة اندم وابقى فاشلة ومعرفش اعمل حاجة او مش عارفة خايفة من ايه بفكر اروح لدكتور نفسى لانى تعبانه بس برضة مش عارفة انا فعلا بقيت حاسة انى فاشله مش عارفة اخذ قرار فى اى حاجة فى حياتى اعمل اية انا تعبانة قوى مخنوقة خايفة.

==================

فيما يلي مقترحات وحلول لمشكلتك يقدمها لك الذكاء الاصطناعي لموقع مشاكل وحلول:

عزيزتي، أنتِ تعانين من مشاكل عديدة في حياتك الزوجية والأسرية، ومن الطبيعي أن تشعري بالتعب والإحباط. هناك بعض الحلول والمقترحات التي يمكن أن تساعدك على التغلب على هذه المشكلات:

  1. التحدث مع شخص متخصص في الصحة النفسية: قد تساعدك جلسات العلاج النفسي في التغلب على المشاكل النفسية التي تعانين منها، وتساعدك في الحصول على الدعم اللازم لاتخاذ القرارات الصحيحة.
  2. التحدث مع شخص ثقة: من المهم أن تبحثي عن شخص تثقين به وتشعرين بالراحة عند التحدث معه، سواء كان ذلك صديق أو قريب أو مستشار.
  3. البحث عن الدعم العائلي: حاولي الحصول على الدعم العائلي، سواء كان ذلك من أفراد عائلتك أو من الأصدقاء المقربين.
  4. البحث عن الاستقلالية المالية: حاولي العمل على الحصول على الاستقلالية المالية، وتحديد الخطوات اللازمة لتحقيق هذا الهدف. وهذا سيمنحك الثقة في النفس والاستقلالية.
  5. تحديد الأولويات واتخاذ القرارات الصحيحة: قومي بتحديد الأولويات والأهداف الشخصية واتخاذ القرارات الصحيحة التي تساعدك على تحقيق هذه الأهداف.
  6. التحدث مع زوجك: من المهم التحدث مع زوجك وإخباره بالمشاعر الخاصة بك والتحدث معه عن الأمور التي تشعرين بالقلق والتوتر حيالها. وإذا كان زوجك مستعدًا للتعاون، يمكن العمل معًا على حل المشكلات.
  7. تنظيم وقتك: من المهم تنظيم وقتك بشكل مناسب وعادل لك ولمحيطك العائلي والإجتماعي

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Thursday, February 16th, 2023 في 02:37

كلمات مشاكل وحلول: , , , ,

5 رد to “هل انا زوجة وأم فاشلة؟ انا تعبت حاسة انى تايهة”

  1. خيوط الدهب
    19/07/2023 at 21:16

    يا اختي الكريمه انتي عم تقولي معك مؤهل علمي وام وعندك اطفال وقادره على تربايتهن لوحدك وفاتحه بيت واعده لحالك وكلامك فوق بقمه الرقي والفصاحه والبلاغه..وعم تقولي انك فاشله لكن شو تركتي للبنات يلي مالن دارسين ولا يفقهو شيء من الدنيا …حتى في بنات بقمه التفاهة والسخافه وفاضين من جوا وبرا يعني فاشلين بكل معنى الكلمه وبحاولوا يعملو حالهن شغله كبيره وياي وهاي..ونقطه مهمه كتير ..ليس انت من تقولي انك فاشله .بل.زوجك عم ينعتك بهالصفه….لان غيران منك ومن اخلاقك ولانك افهم واحسن منه حتى هو شايف هالاشياء فيكي طبعا ضمنياً بينه وبين نفسه لذلك بحاول دايما يقلل من شأنك وقيمتك لحتى يكسرك وزوجك ما بحبك لو كان يحبك بالعكس لكان اكبر داعم الك …انتي بس لو تقوي شخصيتك وتتركيه وتبدئي حياة جديده مع حدا يقدرك ويصونك ..بتمنى يوصل ردي الك وبتمنى يأثر فيكي ويغير شي …الله يوفقك ويسعدك يارب

  2. جمال القول
    11/06/2023 at 01:27

    كل ما عليك ان لا تكثري من طلب حديثه معك كثيرا وان استطعتي فحدثيه عند طلبه واحذري من المبالغه في طلبك للاهتمام منه بإستمرار ولومه ولا تقومي بمعاتبته ونعته بأشياء تزعج الرجل مثل كثرة التحقيق معه وصفه بأنه غير مهتم بك قولك لو انك تحبني لفعلت وووو واياك والعناد والمن عليه او انك تقارنيه بفلان وفلانه
    ولكن الرجل بطبيعته معاند ولا يحب من يجعله يشعر انه ليس المسيطر او صاحب النفوذ
    ولكن تستطيعين كسره وجعله خاتم في اصبعك ببساطه شديده وهي ان تقولي له حاضر وان تكثر من اعطائه الكلمات الرومسيه وانت تجعلي الخيار له كان تقولي الي يعجبك او يرضيك انا رح اقبل به فالرجل يكسره لطف المرأه ويجعله يحس بالقياده واياك والعناد وكثره السؤال اكثر من مره للشي
    اللطف والكلام الحلو يكسر الرجل ويجعله يعطيك حتى دمه وحاولي ان تلحقي كل كلمه تقوليها ب يا حبيبي او روحي او فارس احلامي او او وايضا حاولي ان تلحقي كل طلب تطلبينه بشيئين اساسين عند الطلب ان كنت تستطيع ي عمري وعند وبعد العطاء اشكريه على اتفة الاشياء الذي يعطيها ولا تفكري بتفكير المرأه بأن هذا واجبه او انه سيتعود او انه لن يعطي لو قلت ان استطعت فهذة طبيعه تكمن باي رجل كما تكمن حب الاهتمام عند المرأه فإن اعطيته السيطره والشكره سيعطيك الاهتمام
    ان جعلته يحس بانك ملك له تقبل تقبل كل شي حسب ارادته فستملكينه وتكونه اميره قلبه وسيعطيك كل ما حرمك منه بلا طلب وبلا تشرط بس لانك لم تتشرطي وقبلتي وجعلته يحس بالسيطره وانه القائد
    اما ان شاركت بكل شي وعادتي وكنتي هرمه وجل حديثكم عن الطلبات وليس فيك لطافه ولا كلام حلو فلن تفلح حياتك مع اي رجل في العالم

  3. OSS
    07/06/2023 at 13:33

    ممكن نتواصل يمكن نقدر نساعد بعض؟

  4. عبدالله
    15/05/2023 at 14:00

    اتعلمي من اخطائك وايه الي يريده منك
    واستشيري الاكير منك من النساء وشوفي ايه الي يرضي زوجك بتجرد وفي حدود الشرع واعمليه بدل الشكوى
    وتحتاجي تعملي ماتعلمتي من اصحاب الخبرة والصبر لفترة حتى يلاحظ التغيير وانكي اصبحت امراة اخرى
    ولا تستعجلي النتائج مثال على ذلك ان تتغيري لمدة اسبوع او شهر وتنتظري النتائج) لابد من تغيير جميع العادات وانماط السلوك المغلوط واعتباره منهج حيات من اجل ان تنصلح حياتكم
    وحتى لو لا قدر الله انفصلتم فأنتي بحاجة الى تغيير العادات والسلوك غير الصحيح اولا من اجل ان تكوني انسانة ناجحة وثانيا ان تحافظي على بيتك واسرتك
    ملاحظة اذا تطلقتي قد تتعرضين لنفس المشاكل فليس الطلاق هو الحل الامثل
    فالاولى معالجتها والتنازل من اجل ان تمضي الحياة
    ملاحظة اعتقد انتي عنيدة ولا تحاولين تغيير الواقع فقط تتمنين من غير ان تعملي او تجتهدي
    اسف على الاسلوب الخشن ولكن انا والله زي اخوك وقدمت نصيحة عن تجربة من اجل ان تعيشي سعيدة
    واتركي اغلب نصائح النساء الا الكبيرات والعاقلات منهن. لان اغبهن لا يعرفن كيف يفكر الرجل.
    ملحوظة اخيرة هل تعرفين سبب عصبيته لاتفه الاسباب هو لعدم وجود اي تغيير ملحوض تجاه الاخطاء او العادات التي تصدر منك وان نصائحه لا تجدي نفعا فينتقل الى الخطوة الثانية بديهيا
    آمل ان تتفهمي ما اقصد .
    انا لم اتطرق الى عيوب زوجك وبلا ادنى شك له عيوب وهي كذلك من اسباب المشكلة ولكن ذكرها لا ينفع لانه هو المسؤول عنها ويجب ان يعمل على حلها ولكن لانك انت صاحبة المشكلة فأشرت عليك بما اشر به على اختي وبنتي.
    اسأل الله العظيم ان يهديكي لاحسن الاقوال والاعمال ويسعدك في الدارين ويهدي لك زوجك. تحياتي

  5. تالا
    06/05/2023 at 04:14

    انا احس نفسي فاشله انا متزوجه وعمري ١٦ وانجبت ٤ اطفال وزجي دئما يحسسني بالفشل واني مبعرفش اعمل شي وتحدت معاي امور غريبه متلا ابني يوقع من علي سرير وبنتي تحرقت وكل حاجه بيرمبها براسي انا تعبانه بجد

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة