مشاكل الادمان

اخويا المدمن سبب في دمار حياتنا

اخويا مدمن من اكتر من ١٥ سنة عالجناه بدل المرة مليون مرة، مليون مرة بالمعني الحرفي اخويا كان سبب في دمار حياتنا.

كلنا وقفنا جمبه بدل المرة مليون، فضل ورا ابويا لحد ما دمره كان بيضربه وبيشتمه وبيهينه كسر ابويا ودمروا لحد ما ابويا جاله كانسر والحمدلله كان هو مسافر وابويا لاخر نفس فيه بيقول مش عايز اشوفه ومتقولوش اني تعبان، تعب ١٤ يوم بالظبط وتوفاة الله.

بعد ابويا اخويا عالجناه اكتر من عشر مرات وابويا متوفي من ٩ شهور بس ، وصرفنا على علاج الادمان الي معانا وزياده ومفبش فايده بيقول انا بحب البودره انا مش عايز اتعالج، ابويا كان لي فلوس ورث من شغله هو خد اكبر نصيب وصرفهم في شهرين زي ١١ الف ، وابويا شريك في محل وهو لي نصيب فيه ٢٢ الف مصمم ياخدهم وعايز يرميني انا وامي ، قررت انا وامي ننقل في شقه ايجار ونسيبله الشقه وخلاص نبعد عنه وناخد حاجتنا ونسيبله الي يلزمه وهو ياخد فلوسه واحنا ربنا يقف جمبنا ولينا ربنا بقي وهو هيعيش لوحده مع العلم انا سايبه البيت انا وامي من قبل رمضان ب اسبوع وقاعدين عند قرايبي لان اخر مره رفع علينا سكاكين وكان بيموتنا من الخوف 😭😭 اخر حاجه وصلتلها انا وامي اننا نفصل عنه حد عنده حل تاني؟؟

===========

فيما يأتي حل هذه المشكلة بعد تحليلها من قبل الذكاء الاصطناعي لموقع مشاكل وحلول:

تلك هي مشكلة صعبة جداً ومؤلمة للغاية، ولكن هناك حلول ممكنة:

1- يمكن للأخت ووالدتها البحث عن دعم علاجي ونفسي لأخيهما المدمن، ويمكنهما الحصول على المساعدة من الجهات الحكومية والمنظمات غير الحكومية والمؤسسات الخاصة.

2- يمكن للأخت ووالدتها التحدث إلى أخيهما المدمن وتوضيح مدى قلقهما وحبهما له، وتشجيعه على البحث عن العلاج اللازم ودعمه في هذه العملية.

3- يمكن للأخت ووالدتها الحصول على المساعدة القانونية لحماية أموالهما وملكيتهما للمحل، والحصول على الدعم اللازم للانتقال إلى منزل آخر.

4- يمكن للأخت ووالدتها البحث عن دعم من الأصدقاء والأقارب والمجتمع المحلي، والعمل على بناء شبكة دعم اجتماعية وعاطفية قوية.

5- يجب على الأخت ووالدتها أن تحافظا على سلامتهما وسلامة من حولهما، والتواصل مع السلطات الأمنية في حالة وجود تهديدات خطيرة.

تلك هي بعض الحلول الممكنة، ويجب على الأخت ووالدتها اختيار الحل الذي يناسبهما والعمل عليه بشكل حاسم.

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Sunday, April 10th, 2022 في 20:00

كلمات مشاكل وحلول: , , , ,

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة