انا شاب عندى 22 سنة تبدأ قصتى منذ ان احببت ابنة عمى وسنها 19 سنة
كنت معجب بها لانها جميلة ومحترمة وكمان شيك ونظيفة جدا وانا بحب النوع دة من البنات حاولت انى اكلمها لانى لم اكن مختلط بها وعائلتها لانها قريبتى ولاكن ليست فى تلك المكان الذي اسكن فية وكلمتها وكأنى مجرد ابن عمها يطمن عليها وعلى اهلها
كنت احب فيها ضحكتها وابتسامتها لانها حقا جميلة كانت تتحدث معى بشفافية ولاكنى تعلقت بها وهى عرفت ذلك من نظراتى لها كنت اقابلها صدفة
دائما كنت أراها صدفة وعندما سألتها ان كان يوجد احد بحياتها جاوبتنى وقالت لي نعم يوجد ومن هنا ابتعدت عنها
تبدأ القصة
مر الزمان وكنت ايضا ارن على هاتفها دون ان اكلمها
وكلمتني فى فى يوم كنت سعيد وف نفس الوقت حيران ولاكنى تكلمت معها اكثر من مرة وكان هيا من تبدأ بالاتصال ولاكن قالت بأنها تكلمنى كمجرد صديق وبمجرد انى كبرت فى نظرها عندما ابتعدت عنها بعد معرفتى بأنها تحب …… بدأت اقول لها كلام لست اعرف لماذا وكيف ….
وسألتها عن حبيبها قالت
كانت تحب شخصا هو صديق اخوها عنه 26 سنة وكان دائما يأتى عنهم فى البيت لانة صديق اخوها وايضا جوز اختها قالت بأنها احبتة واحبها وتلك الحب من 7 سنوات كانوا فى البداية اصحاب ثم تحولت الصداقة الى حب وبعدها تقدم لخطبتها اكثر من مرة ولاكن اخوها رفض
كل مرة يتقدم فيها يرفض من اهلها ولست اعرف السبب ؟؟
ولاكن هيا قالت ان هذا الموضوع خلاص انتهى لانة ذهب وخطب فتاه اخرى …..
دخلت الغيرة قلببى وشعرت بها وكأنها تمزق قلبى ولاكنى ابتسمت وكأن لا يوجد بقلبى شيئا ولاكن كانت تعرف جيدا بأنى احبها
وكانت ايضا تعرف انى احب الصراحة ولا احب ان يكذب على احد
وكانت منذ البداية صريحة ولاكنى لم اعرف بأنى سأحبها لهذة الدرجة قالت بأنه الذي بينها وبينه انتهى ولاكنى احببتها وأنسيتها هذا الشاب ولاكنى عجزت انا عن نسيانة طلبت منها ان لا تقول لى شيئا لا تشعر به وان لا تقول كلمة ليست بقلبها
تكلمت كثيرا لاننى كنت احمل من الحب تجاهها الكثير كنت دائما احدثها وهيا تصمت لا تتكلم فقط تسمع وتستمتع ……
الى ان اردت ان انتهى عن هذا وبدأت اقلل من حبي فزاد حبها فصارحتني بأنها تحبنى قالت لي اروع الكلام ولاكن اخطأت بعض الاخطاء
اخطأت عندما نادتنى بأسمة اخطأت عندما احتفظت برقمة ورسائلة بالرغم من انها احبتنى وعندما رأيتهم مسحتهم امامي ولاكن حزنت
اخطئت عندما تكلمت معه وهيا معى
وبدأت الومها وأعاتبها على هذة الاخطاء وقررت ان ابتعد عنها
ولاكن زاد تعلقها بي وزاد حبها لي وقالت انها لن تفعل هذا مجددا وترجتني بأنى اسامحها واغفر لها واقسمت لى بأنها الان تحبنى وأقسمت بأنها مستعدة ان تضحى من اجلى واقسمت بأنها لن تكون زوجة لاحد غيري وصدقتها ولم اكذبها يوما كانت صادقة دائما معى ولاكن كانت غيرتى كبيرة وخوفى ون ان تكلمة كان ايضا كبير خصوصا بعدما ذهبت لعمتى وقولت لها بأنى احب ابنتها ولاكنى لا استطيع الارتباط بها الان ووعدتها بأنى سأخطبها بعد مرور سنة من سفري ووافقت وعرفت اهلى بأنى احبها لذلك زاد قلقى عليها خصوصا بعد سفري لقد تقاابلنا ا4 مرات او 5 مرات فى خلال 6 اشهر كنت اتمنى ان اري لهفتها علي فى عينها ورأيتها ولاكن بعدما سافرت بدأت اشعر بالخوف الشديد عليها بالغيرة العمياء عليها
واخطائها لم انساها قط وكانت دائما امام عينى تطاردنى اينما ذهب ولاكن كنت اتكلم معها كل يوم احبها منز 9 اشهر اكلمها كل يوم لحد الان ولا استطيع ان يفوت يوم دون ان اكلمها وبحثت كثيرا عن هل يمكن للفتاه نسيان حبها الاول بدخول حب اخر بقلبها
انا قولت لها لو تكلمت يوما معه او مع غيرة حتى ولو كان كلام عاديا سأبتعد عنها نهائيا وعدتها بأشياء كثيرة ولم اوعدها بشئ الا ووفيت بة وكانت تحب ذلك في جدا
وطلبت منها ان تصارحنى بأن هل تتكلم معة ام لا وهل يوجد بقلبها شئ له ام لا
واقسمت لى ا لا يوجد بقلبها غيري وانها تشعر بالسعادة الكاملة معى ولا تستطيع ان تعيش مع غيري …………..
كنت احب ان اسمع هذا الكلام ولاكنى لم استطيع نسيان ماضيها
قولوا لي هل تستطيع البنت نسيان من كانت تحب اولا ام لا
لقد عرفت ان الحب الاول هو اعظم حب ولا يمكن نسيانة وانا لا استطيع ان اعيش مع فاتة بقلبها غيري
اسف على اطالة موضوعى وشكرا على سعة صدوركم
الحب الاول
ماضي حبيبتى يزعجنى
اضيف بتاريخ: Thursday, January 12th, 2012 في 01:13
كلمات مشاكل وحلول: الحب الاول, حب الاقارب
طيب انا مشكلتي زي هيك تقريبا بس حبيبتي كانت تعرف شب لكن مابتحبو ودخلت في علاقة معو كمجرد فضول لا اكثر يعني علاقة حب فقط بالاسم واستمرت شهرين وكانت خالية من اي شيء يعني علاقة بدون اي ملامح لاي علاقة بالمثير كان تلفون وتلفون عادي حتى مافي كلام حب الا ماندر وانا حبيتها بالرغم من علمي لهذا الشي طبعا بعد ما تركو بعض وحبيتهة وحبنه لابعض اول حب في حياة كل واحد بس انا عانيت ماعانيت لانني لا استطيع نسيان ذلك لا استطيع نسيان علاقتهة العابرة وتدمرت حياتي ودمرت حياتهة معي حبنه صار في كتير مشاكل لكن بنقوم من كل مشكلة اقوى واقوى وكل المشاكل سببهة هل موضوع انو انا بضايق لمة افتكر الموضوع هذا وتصرفاتي كلهة تتغير وابدي احاسبهة واخوض في تفاصيل علاقتهة لدرجة عرفت كل شي كل شي عن علاقتهة ولكن لازلت اتضايق وعلى طول افتكر الموضوع هذا ومش قادر انسى ومتعبني واحنة نحب بعض حد الجنون لكن مش قادر انسى التفاهة الفديمة قلولي اعمل ايه والله تعبت
يا اخي العزيز انا مثلك تقريبا بس بدي احكيلك شغله ما في بنت الا الها ماضي لكن عفا الله عما سبق كمان يمكن انته يكون الك ماضي دام البنت بدها وصالك لا تحرمها بلعكس انته الي تقدر تنسيها ماضيها ولا تفكر ولا تفتش وراء اشياء تافهه الي في راسك اعمله وانشاء الله تتهنى
ما أروع أن تحب انسانا ويجبرك قلبك أن تشتاق اليه وتأمرك روحكأن تسأل عنه ويحتل كل زوايا قلبك وتتمنى له الخير والنجاح وتدعو له بظهر الغيب ان يكون سعيدا وحتى لو كا بعيدا أخي الكريم نحن في نفس الموقف لكن تأكد الحب الحقيقي ينسي الماضي كما الزمن كفيل بمداوات الجروح أحبها باخلاص والله يلاقي القلوب الطاهرة والله ولي التوفيق
انا واقع بنفس المشكلة تماماً
وعارف شو قصدك يا استاذ
بصراحة يا جماعة أنا في شي عم يظل يعذبني ويتعبني
أنا كل ما فكر انو قلب حبيبتة مرق عليه حب غيري بحس إحساس صعب
كل ما فكر أنو ها البنت إلا ذكريات مع حدا غيري من قبل كمااان كتيير بتعذب
مع انو هي بتحبني كتيييير وبعرف انو مش مممكن تتخلى عني أبداً
بس انا قررت ارتااااح من ها الشعور ونترك وانشالله بلااقي بنت ما تكون مرتبطة من قبل اكيييد رح يكون أفضل .
أنصحك بأن تخلص في حبك لها ولاتتركها أرجوك أخي الأنثى إذا أحبت صنعت المستحيل جرب إنك تحطها في موقف وشوف هيا هتعمل إيه عشانك..وبقدر التضحية هتعرف حبك ف قلبها..الأنثى تنسى إذا وجدت الحنان والحب والإهتمام(ربي يحفظك ليها ومايحرمك من بعض)
أخي الله يخليك لا تجرح قلبها مادامت ضارحتك فهي تحبك اللي يكدب يكدب ف كل شي لا تضيعها . و إدا مو قادر تنسى ماضيها لا تستغل حبها ليك صارحها و ابعد عنها الجرح راح يكون كتير صعب.انا ضار معي تقريبا نفس الشي حبيبي تخلى عني لأنه ما قدر ينسى ماصيا لكن نسى وعوده لي.يا ريت صارحني مالأول و ما استغل حبي ليه
الحب الحقيقي هو عندما نحب شخصا رغما من اخطاءه
انا ايضا في نفس وضعيتك وابن عمي بيغار من حبيبي الاول وبيقول لا الجميع بيقول الحب الاول ما بينتسى لكن بالعكس انا نسيتو وصرت بحب ابن عمي رغم انو بيعيش برات البلد وبنتواصل عالتلفون و بشوفو اذا عاد لكني بحبو اوي لذا اذا انت ضغط عليها كثير رح تزهق لذا انصحك كما نصحت ابن عمي حبيبي انها ماراح تتركك لان الحب المليئ بالمشاكل مافايدة منو رح يفشل لذا حاول ترضيها وبين حبك ليها وراح تشوف في الاخر انها بتحبك اوي
بتمنى لك التوفيق من كل قلبي
حبيب بلا شي انت بتحبها بدون مقابل هل شي طبعا واضح بس مو شرط كل حب ينجح ومو شرط كل اثنين يحبو بعضهم الايصلون بعضهم وانت من كثر ما اتحبها غيرتك ماسك طريقك وسادا عليك كل الابوب انا من راي اذا تاخذها راح تندم واذا ما اخذتها همين راح تندم يعني في كل الاحوال انت خسران وندمان بس الحل الافضل نحن هذا الي يهمنا انت اذا اخذتها راح تبقى على عيونك وما راح تكدر تنسى بس اذا عفتها على الاقل راح اتغيب من اعيونك
اتمسك بيها البنت الى تلاقى حد مهتم فيها بتعمل اى شى لكى ترضية لكى تنسى صدمتها الاولى وتستفيد من اخطائها
الحب قبل الزواج حكي فاضي…ابعد عنها لو بتحبها و اذا هي نصيبك ربك بيسر….واذا هي ما نصيبك هيك ربك بدو
وبالنهاية “أي شي بني على غلط…مصيره الغلط”
إنت بتحبها وهي بنت منيحة وكل شي حسب رغبتك…بس إنت بدك تتزوج لتعيش عيشة هنية..مش لتبقى موسوس وحياتك جحيم
بكرة ربك ببعتلها ابن الحلال اللي ما بعرف شي عنها و بعيشوا أحلى حياة إن شاء الله
انا مش موسوس ولا حاجة انا عمري ما شكيت فيها لاكن خايف انها تعمل غلطة تضيع الحب دة اللى مش هتلاقى زية انا عارف ومتأكد انها بتحبنى اكتر ما بحبها لاكن مش قادر انسي ومع ذلك انا مش بكلمها ف الموضوع دة لاكن الموضوع دة بيراودنى بينى وبين نفسي لما تغيب عليا ومعرفش سبب غيابها ولما تكون زهقانة ومش عارف سبب زهاقها ومن كتر ما قرأت وسمعت اخبار البنات واللى بيعملوه خوفى بيزيد عليها اكتر مش بإيدي انى بغير عليها ومش بإيدي انى بحبها
والله انا مش هحاول اخليك تهدي بس انا هقولك اني كنت بحب واحد قبل خطيبي الان بس نسيته من ساعه ماتخطبت ودلوقتي بحب خطيبي جدااا فأنا برد علي سؤالك وبقولك اطمن جدا من كلامك علي الانسانه اللي انت بتحبها فأكيد هي بتحبك واكيد نسيت حبيبها الاولاني وفي ساعات كتيره بعد الحب الاول بيجي حب اصدق منه لان الحب الاول احيانا مش بيبقي صادق
دى بجد بتحبك اوعى تضيعها من ايديك وانا بنت زيها وفى نفس سنها وان الحب الاول بيتنسى لما نلاقى حب صادق وجميل زى حبكم انت اوعى تشك فيها مش معنى انها صارحتك بكل حاجه انك تشك فيها حاول تنسى الاخطاء اللى هى عملتها لان انا حصل معايا نفس القصه دى بس كان بيسامحنى انت اهم حاجه متفكرهاش بيه كون دايما واثق فى اخلاقها وحبها ليك وربنا يحببكم فى بعض اكتر ويكرمكم بالحلال
من رايي ان مفيش مشكله انك ترتبط بيها لانك ممكن تقدر تنسيها الحب الاول ده بحبك انت ليها ويمكن بعد كده اصلا تكره الانسان ده من كتر حبها ليك بلاش الياس يسيطر عليك وخليك واثق انك هتقدر تقربها ليك وربنا يوفقك يارب وتكون من نصيبك
ايه بس براحه شويه مفيش انسان معصوم من الخطا وفي حكمة بتقول حرص ولا تخون اه منكرش ان الحب الاول لو كان من الالب صعب نسيانه بس اكبر نعمة ربنا اداها لانسان هى النسيان والبنت محتاجه غير انسان يخاف عليها ساعتها ممكن تنسي نفسها واسمها عشاااااااانه
السلام عليكم
ان شاءالله تكون من نصيبك وتكون حلالك يا أخى حضرتك بتقول ان سنها آلان 19 سنه وكانت فى قصة حب فى حياتها من 7 سنين يعنى كان عندها 12سنه يعنى كان سن اقل من المراهقه لما حبتى ولم تكن تميز الامور بدقه حتى ولو استمر مده
لكن لما حبتك انت كانت مميزه الامور كويس
وواضح انها بتحبك ومخلصه لك بدليل انك عرفت منها انها كلمته وكمان مسحت الرسائل ورقمو قدامك عشان تاكدلك حسن نيتها وبعدين هى بنفسها اللى اعترفتلك عن هذه القصه
فياريت متحسبهاش عشان حاجه حصلت ملهاش يد فيها عشان سنها ومكانش فى غيروا قدامها فى الوقت ده
وياريت متهددهاش بانها لوكلمتو او كلمت اى حد هتسبها كده لو حصل وقابلتو او كلمتو صدفه وخصوصا انك بتقول انه صديق اخوها مش هتحكيلك عشان متزعلكش
متخليش غيرتك الزائده عليها تفقدك مصدقيتها عشان متزعلكش
واللى انت فيه ده غيره زائده شويه
والغيره معناها حب وليست شك وعدم ثقه وتهديد زى محضرتك بتعمل
ودى فى الاخر بنت عمك حاول تحافظ على الحب ده
وخصوصا واضح انك بتحبها اوى اوى ومخلص ليها جدا
وربنا يوفقكم ان شاء الله وتكونو من نصيب بعض
انا معجبة بكل كلامك ويابخت قريبتك بيك وربنا يجازيك خير انت بجد انسان رائع بس تسمحلي اقولك ان الحب الاول محفور كل واحد فينا لازن نفتكرة بس من غير خيانة هي اما كلمتة خانتك واما محتفظة برسايلة يبقي برضوا خانتك هي رجعتلك لما هو سابها ابعد عنها هي مش حتصونك عشان هو لسة في حياتها
واضح جدا بأن حبك لها كبير وحبها لك كذلك وأنا لا ارى اي مشكلة في قصتكما الرائعة …المشكلة الحقيقية فيك وحدك نعم إنك انسان موسوس و ع طول تقرا افكار سليبة وهاد الشي يلي ما رح يخليك تكون سعيد بحبك صدقني لو كنت غلطت انت شي غلطة رح تتعلم منها كيف تسامح وتعفو وتنسى وبمجرد انك تذكرها باخطاءها اكيد انت عم تجرحها لان الحب اساسه الثقة والاحترام وانت لازم تثق في كلامها وتحترم حبها ولا تخلي الوسواس يلعب عليك والي فات مات هي مالها أي ذنب انها حبت شخص قبلك ما تقدر تحاسبها على ماضيها وكمان لما غلطت وحكت معو لما انت كنت بحياتها اكيد مو ذنب كبير لانو تخيل ان قصة حب 7سنين اكيد ما تقدر يتصل فيها وماترد في الفترة الاولى صعب تنسى اكيد كانت في حالة لخبطة ولازم تعذرها وهلا باين انو مشاعرها صارت واضحة ورح تخلصلك خاصة بعد ما سامحتها واحترمتها انا اتمنى تكونو لبعض بس لاتخلي الغيرة تفرق بيناتكم ولا تحكي وتقول لو حكت مع اي حدا لو اتركها لان الحب عبارة عن تضحيات في سبيل سعادة الشريك والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته