مشاكل الخيانة الزوجية

زوجي مشغول عني دائما ولا اريد خيانته

احببتة جدااا وحاربنا جميع من حولنا لنتزوج وتزوجنا عن حب واقتناع تام منا ورزقتا اللة بطفلين واعلم انة يحبن لكنة بداء ان يشغل بالعمل اكثر منى واصبح لايشعر بى ابداا فيتركنى ليلا نهارا حتى مللت الوحدة لااراة الا نائما او يتشاجر مع الاولاد اصبح كاة لا يرانى امامة حت وانا ف افضل حال واجلس استعد لمقابلتة حينما ياتى من العمل فيدخل من الباب كانى ليست امامة ولا يبدى اى شئ ولا حتى كلمة حلوة اسمعة منة منذ سنوات فاصبحت اجلس عل النت كثيراااا واذا بى احببت صديق لى وهو ايضا احببن فهو يعان نفس حالى ولا يحب زوجتة فاصبح لو غبت عنة يحزن لاجلى ويقول لى مالا اسمعة من زوجى وعندما نتحدث بالتليفون يقول وحشتينى واجمل الكلمات يقولها لى فاخشى ان انجرف وراى مشاعرى وارتكب الخيانة فماذا افعل ؟؟؟؟؟؟

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Friday, June 22nd, 2012 في 22:58

كلمات مشاكل وحلول: , , ,

23 رد to “زوجي مشغول عني دائما ولا اريد خيانته”

  1. عديل الروح
    28/01/2015 at 16:22

    Uمنك لله اتقي ربك تخيلي انه هو الي يخونك ايش موقفك وكمان مصاحبه واحد يخون زوجته معاكي امرك للاه

  2. الكابتن نانق
    23/01/2013 at 03:27

    انتى اصلا ارتكبتى تلك الخيانه بس ه فى بدايه مشوارها اقطعى علاقتك بهذا الرجل لانه كذلك خائن لزوجته فكيف يأمن لحى كل الحب اقطعى علاقتك فورا قبل ماتطور علاقتك معه مما تصل بيكى الخيانه الى فراش الزنا وش ذنبه زوجك المسكين الذى هو انشغل عنك بسبب ضروف العمل لتوفير لقمه العيس لكى تسدى بيه رمقك و رمق اولادك وانتى تتكافئيه بالخيانه يا خائنه والله مثلك لا يتأسف على حالك لا تقولى زوجى مشغول .كثيرا من الزوجات يشكين من انشغال ازواجهن عنهن و رغم ذلك ما فكرت وحده منهن حتى بمجرد التفكير ان تخون زوجها لان هذا زواج ميثاق غليظا فليس من السهل اختراق هذا الميثاق وكذلك هناك رب يراه ويحاسب اصحى نفسك انى ترتكبى اقذر فعله فى حق زوجك و اولادك والله لا قدر لو وقعت فى الخيانه العظمى ( الزنا )
    والله ستبكين دما بدلع الدمع وستطلبى من ربك ان يغفر لكى …فوق نفسك قبل ما المركب يغرق وتنغرقى انتى وحبيبك معه

  3. ام ريموو
    12/11/2012 at 02:11

    ماانتى كدا خونتيه كان اولى تتكلمى معاه وتحلوا مشكلتكم سوا والصديق اللى بتكلميه ده اكيد بيشتغلك لان اى واحد مش هيشوف واحده متزوجه وبتتعرف على راجل ومش هيظن فيها السوء واكيد هيقولك مراته معياشاه فى نكد وعذاب وفالاخر بيكون بيشتغلك وعايز منك حاجه واتاكدى ان مصيره هيطلب منك شئ تندمى عليه طول عمرك فبجد لازم تسبيه وتتوبى لربنا وتتكلمى مع زوجكك وتعرفيه انك محتاجاه لو مش هيتغير سبيه وترتبطى بالتانى لو كان انسان جاد

  4. الهادئه
    03/10/2012 at 02:20

    اتقي الله انتي عندك اولاد كله سلف ودين مش معقول مشلاقيه حاجه تشغلك كفايه الاولاد وطلباتهم والبيت ولا انتي كل همك النت ،انتي بمزاجك عاوزه تعرفي حد وتلاقي مبرر للخيانه ،ولا الحياه بقيت رتيبه مع زوجك،اكلمي معه في حياتكم والحال اللي وصلكم للفتور لعلك ترجعي لعقلك

  5. nader
    24/08/2012 at 00:53

    طبعا هو مخطئ لكن انتي اكتر خطأ منه لانك كلمتي غيره يا اختي مجرد الكلام مع شخص غريب دا اولا حرام وثانيا خيانه لزوجك انتي عملتي اكتر من كدا حبتيه واتكلمتي معاه طبعا حرااااام وغلط وهيوصلك لطريق مسدود وانا اخشي عليكي من الفضيحه والله العظيم انا حصل امامي موقف ان ست كبيرة في منتصف الاربعينات حبت ولد شغال مع زوجها والولد اخدها وهرب بيها والست دي عنها بنت ممرضه وحترمه جدا وكانت مخطوبه خطيبها سابها عشان امها ولها ابن كذلك كان خاطب والبنت وخطيبته سيبت والبيت ادمر والولد نفسه اللي هربت معاه اخذ اللي هوا عاوزة وسابها ورجعت البلد زوجها طلقها واتفضح امرها وولدها سابوها طبعا انا مش بقولك دا هيحصل معاكي لكن انا بس عايز اقولك اخرت لحرام مش تمام المهم موضوعك انتي بقي لازم تكلمي جوزك بالراحه وتتزيني له وتحاوالي تثريه باي شكل واهم شئ ابعدي عن الاخ بتاع النت ده ودا مش عذر ليكي انتي مطالبه بعدم خيانه جوزك حتي لو هو ايه واتمني لكي حياة سعيده ومزيد من الاهتمام من زوجك وشكرااا

  6. اخيل
    20/07/2012 at 23:30

    بصى من حئك تفكرى فى متعتك بس من رائى تنفصلى عن جوزك لو حاسة انك مش قادرة تمسكى نفك لكن تخونى جوزك لا دة غلط وحرااام لكن لما تكونى مطلقة كلمى صاحبك براحتك ولو اتجوزتو يكون افضل

  7. ustazi
    07/07/2012 at 14:05

    بسم الله الرحمن الرحيم :
    * ( ويقول لى مالا اسمعة من زوجى وعندما نتحدث بالتليفون يقول وحشتينى واجمل الكلمات يقولها لى فاخشى ان انجرف وراى مشاعرى وارتكب الخيانة فماذا افعل ؟؟؟؟؟؟ ) ، انتي فعلا انجرفتي ورا مشاعرك و ارتكبتي الخيانة .
    * أمال بقى لو جوزك سافر سنة و لا اتنين ، هتزني و تمشي على حل شعرك ؟!
    * من أخطاء الزوجة عندنا إنها يتطلب مشاعر الحب و الرومانسية من جوزها في وقت إحهاده البدني و النفسي : وهوه راجع من شغله أو من سفره . سيبيه شوية و ما تتسربعيش على حاجة ، و بحكم غريزة الرجولة هيقول أحلى كلام و هيتغزل فيكي . ما فيش راجل ما يحبش يتغزل في الست ، فما بالك بقى وانتي مراته و حبيبته . اديله مساحة بس يشتاقلك فيها .
    * اوعي تخوني عهد الله إنك تكوني زوجة وفية ، حرة ما ترتكبش الفواحش . و صوني نفسك و جوزك ، و اسم و شرف عيلتك و أولادك . ما حدش يستاهل منك العار و الخزي و الهوان اللي هيحصل بسسبك لو خنتي جوزك .
    * قربي من جوزك أكتر ؛ بس من غير ما تخنقيه ، و افهمي طبيعة شغله وظروفه ، و قدريها طالما بتحبيه :الحب تضحيات .
    * استعيذي بالله من شياطين الإنس و الجن ، في النت و في الواقع ، لأن من مصلحتهم إفساد البلاد و العباد ، و بعدين يرموهم زي الكلاب ، و يقولوا : ما لناش دعوة ، ما حدش ضربكوا على إيديكوا .
    * ربنا يسعدك بالحلال الطيب .
    *** و الله أعلم ***

  8. ะﻣﺒﻘﺎﺵﻋﻨﺪﻱﺛﻘﻪﻓﻲﺣﺪ
    06/07/2012 at 19:44

    السلام عليكم
    اختى الفاضله حاولي تتكلمى مع زوجك وتعرفيه انك محتاجة للحب والحنان والكلمة الطيبه وحاولي انتى تقربي منه بانك تفتحى معاه مجال للكلام والمواضيع وبعدين لازم تقطعى علاقتك بالشاب اللي في النت لانك متجوزة وحرام انك تعرفي غير جوزك وربنا قال ولا تتبعوا خطوات الشيطان والنت والشات دة خطوة من خطوات الشيطان اللي هتجرك لمعصيه كبيرة وهى الزنا وربنا قال ولا تقربوا الزنا وغير كدة كمان انتى ازاى واثقه كل الثقه من شاب النت دة انه بيحبك ازاى اصلا تحكمى علي واحد من ورا شاشه كمبيوتر ومش بس كدة دة اكيد عرف انك محتاجة تسمعى كلام حلو فبدأ هو يقولهولك عشان يقربك منه ويجرك للمعصيه اعوذ بالله , استغفري ربنا وارجعى عن الطريق دة وقربي من ربنا ومن جوزك وحافظى علي بيتك وعلي اولادك وعلي نفسك اللي هما امانه هتتسألي عنها ادام ربنا يوم الدين واتاكدى ان مفيش حاجة ابدا هتبرر الحرام وتخليه حلال ربنا يحفظك ويحفظ جميع الاخوات من المعصيه

  9. مواطن
    27/06/2012 at 02:32

    إسمعى يا ابنتى خلاصة الكلام ..
    من أسوأ الأمور أن تنتظر الزوجة كلمات الغزل من زوجها فلا تجدها وتجدها عند آخر .. ومن أسوأ الأمور أيضا ألا تتفهم النساء طبيعة الرجال .. فالرجال كل الرجال ملولين جدا ( كثيري الملل ) .. لضغوط الحياة ربما .. وكل الرجال يتقنون كلام الغزل لكنهم يجدون خروج الكلمات من أصعب مايمكن بعد عِشرة طالت أو قصرت .. فبعد شهر العسل يكون الزوج قد قال كل عبارات الغزل المعروفة والغير معروفة ثم تصبح بعدها الزوجة جزء من حياته ويتحول الكلام إلى أفعال .. فحِرص الزوج على الأكل في بيته هو نوع من الحب .. الإسراع إلى البيت بعد العمل هو نوع من الحب .. الإنفاق على البيت .. وعلامات كثيرة يمكن أن تتعرف المرأة من خلالها على علاقتها مع زوجها ..
    يجب أن تعلمى أن هذا الإنسان الذى دخل حياتِك هو أيضا رجل , يقول لك كل ماعنده ثم إذا تطورت العلاقة إلى علاقة محرمة أو حتى محلله بانفصالِك مثلا عن زوجك الحالى ــ لا قدر الله ــ ستفتر العلاقة وتنتهى عبارات الغزل ليتحول الرجل إلى صورة مكررة من الزوج القديم . وتذكري أن زوجك لو تعرف على امرأة جديدة سيسمعها أجمل كلمات الغزل ..
    بالإضافة إلى أن بعض الرجال يرضيهم ويرضى غرورهم أن تبادله امرأة جديدة حوارات الحب كنوع من شهوة امتلاك ما بيد الآخرين حتى ولو كانت زوجاتهم دون مبالاه بالحرام والحلال .. وهذا الصديق هو واحد من هؤلاء الرجال .
    هذه هى طبيعة الرجل الذى يجب أن تتفهمها المرأة
    فعليك يا ابنتى أن تبحثى داخل علاقتك بزوجك عن تصرفات يعبر بها لكِ عن حبه بعيدا عن الكلام .. وتذكرى أيضا أن الرجل يمكن أن يدارى على كثير من الأفعال المشينة ( السيئة) بالتودد إلى الزوجة .. وأغلب الظن أن زوجك ليس من هذا النوع .. فضغوط الحياة كفيلة أن تنسي الإنسان اسمه .
    وشكرا

  10. وفقنا الله
    26/06/2012 at 16:28

    أختى الكريمة اتقى الله فى زوجك وفى اولادك واستعينى بالصبر والصلاة واجلسى مع زوجك وتحدثى معه فيما انتم عليه الأن واطلبى من انا يتفرغ قليلا من الوقت لكى ولاولادك متى سمحت ظروف عمله لذلكك ووفقكم الله

  11. ليلى
    26/06/2012 at 01:42

    اخني العزيزة
    لاتفقدي احترامك لنفسك فما تفعلينه اهانة بحق نفسك قبل كل شي ولن يصيبك من ذلك سوى الندم وعض الاصابع فالرجل الذي يرضى على نفسه ان يقيم علاقة مع امراة متزوجة هو بلاشك رجل دنئ ولاامان له فاتقي غضب الله وسيجعل لك مخرجا مما انت فيه

  12. هندي
    24/06/2012 at 23:20

    كدة غلط وبعدين هو بيشتغل لمين مش ليكي ولاولادك حححححححررررررام اسمعي من وحدة زيك تمام

  13. ابو مريم
    24/06/2012 at 14:11

    اين انتى من وجود الله عز و جل انا لا اشق عليك القول ولكن انا لا اعرف هل انت مسلمه ام قبطيه حتى اجد لكى حل واسئل الله ان يريكى الحق حقا و يرزقكى اتباعه وان يئخذ بناصيتكى الى الحق

  14. ناصح
    24/06/2012 at 13:43

    ان ماتقومين فيه هي خيانة لميثاق غليض قد اشهدتم الله علي, وهي الطريق الممهد الذي يعده الشيطان لكي لممارسة المحرم..( فأن اول السيل قطره)…واعلمي ان من يدعي حبك..! يعمل لكي يحصل منك على مايريد, صدقيني هذا هو حال جميع الرجال الذين لايخافون الله ..فالكلام الحلو والغزل الذي يذيب الجبال مستمر للحصول عليك.. ولا استبعد ان يبتزك في اشياء كثيره..فعنده ستخسرين نفسك وزوجك واطفالك واسرتك.
    ماتحتاجينه يا اوخيتي المصارحة مع زوجك والتودد له..وما المانع ان تأخذي على نفسك وتكون المبادره من طرفك…لماذا تنتظرين ان يضمك..! اتعرفين قد يكون في مبادرتك بضمه وابداء كل المشاعر نحوه قد توقض المشاعر النائمه والتي تأثرة بمطالب الحياة والضغوطات في العمل التي تجهلها كثير من الزوجات..
    والله ما انصحك به قد كانت من ضمن الحلات التي كنت اتابعها منذ سنتين.. وان صاحبة الشأن ترسل رسالة لي كل شهر تدعوا الله ان يوفقني بعد ان استقرت الامور في بيتها والسبب وسيلة الاتصال الفعاله بين الشريكين واختيار الوقت المناسب قي الطرح.

  15. امل
    24/06/2012 at 09:05

    السلام عليكم
    طبعا اياكى واياكى تتمادى مع الشخص اللى انتى بتكلميه على النت
    مش عشان جوزك بس لا
    عشان ربنا فى الاول اتقى الله واخشيه وتذكرى انه يراكى وانكى ستقفى امامه يوما
    لا مبررات لما تفعليه
    وتذكرى اولادك ماذا يجنون من وراء افعالك
    اتقى الله فى جوزك وفى ولادك وفى نفسك
    ثانيا
    صدقينى مهما قالك الشخص دا استحاله هيحبك
    لو كان عنده قلب ومشاعر كانت اولى بيها مراته ومتصدقيش نفسك وتصدقيه ان مراته ماصره معاه
    حطى نفسك مكانها
    دا بيضيع وقت معاكى اتقى الله ياختاه
    ثالثا لو كنتى فكرتى فى ربنا شويه واللى هتجنيه من صبرك عليه جنه عرضها
    السموات والارض
    ويعوضك الله فى نفسك وفى اولادك وفى مكانتك عند رب العالمين
    الا تشتاقين الى رضا الرحمن
    رابعا لو جوزك مشغول عنك بشغله فهو مشغول عشانك انتى وولادك ومستقبلكم
    اتقى الله ياختى
    وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم وعسى ان تحبوا شيئا وهو شر لكم
    ارجعى الى الله
    وارجعى الى زوجك تفقدى حاله
    عندما يهملك بكلماته ونظراته فعليك انت تقومين بهذه المهمه
    اغرقيه انتى بكلمات الحب التى تريدن سمعاها
    تقولين انه دائما نائم عليكى باجما كوب عصير
    وقدميه له سيصحو لك وعليك البقيه
    اذا اغضبك مره واثنان فلن يفعلها ثالثا
    عليكى انت من تقدمى كل الحب لانه يقدم نفسه ووقته فى عمله من اجلك
    احبيه هو فقط واحبيه فى الله وتذكرى دائما ان صبرك عليه سيدخلك جنات النعيم
    ستدركين وتلمسين اجمل شعور وهو رضا الله

  16. ابو عمار
    24/06/2012 at 00:44

    بسم الله والصلاة والسلام علي رسول الله
    اولا حضرتك بدأتي فعلا اول خطوات الخيانة وهي درجات اولا التفكير مرورا
    بالتليفون الي ان تكون موعد فلقاء وتنتهي بالعلاقة الكاملة والعياذ بالله
    حاولي تصلحي علاقتك بجوزك وقبل ده طبعا تنهي علاقتك بالصديق المزعوم
    لو منفعش جوزك يتصلح هتبلغيه انك هتطلبي الطلاق حتي لو من باب التهديد
    من واقع خبرتي كراجل ويريت تسمعي كلامي كويس مفيش راجل بيحترم ست خانت جوزها باي شكل هو بس بيكون طمعان فيها كعشيقة لكن هيفكر مليار مرة قبل ميجتوزها وغالبا مش هيجوزك
    ربنا يحفظك ويهديكي ويرت تفكري فكلامي كويس
    ( يأيها الذين امنوا لاتتبعوا خطوات الشيطان )
    يريت تطمنينا وتقولي عملتي ايه

  17. بحب ربنا
    23/06/2012 at 17:11

    انتى اصلا كده بتخونيه بالفعل …… ربنا يهديكى

  18. متابع
    23/06/2012 at 16:40

    ليس بغريب أن نجد مبررات كافية للخيانة نحاول أقناع أنفسنا ومن حولنا بها لكن هل هذه المبررات كافية للاعتذار أمام الله عز وجل

  19. monster
    23/06/2012 at 12:43

    هو بس سؤال واحد هو انتى كده لسه مرتكبتيش الخيانه هى الخيانه بالفعل وبس او بمعنى اصح بالنوم الخيانه ممكن ان تكون بكل شىء بالنظر بالتفكير بالكلام والزنا درجات فالعين تزنى واليد تزنى وهكذا ولكن ما اود ان اقوله لكى وهذه مقوله مجربه اذا انشغل الرجل عن زوجته ثقى تمام الثقه انه يوجد امراه اخرى فى حياته اما اذا كان كل ما يشغله العمل فقط فهذا ولابد انك اصبحتى غير مثيره بالنسبه له وهذا الكلام خذيه من رجل مجرب كل شىء ووالله الذى لا اله الا هو فقد جربت كل شىء وفى النهايه لم اجنى سوى الندم وصديقك هذا غاية المنتهى لديه هو ان يحصل عليكى الحصول الكامل وبعد ذلك سوف تزهدين عنده وترخصين وسوف لا يتبقى لكى سوى الندم الكامل والمتعه مجرد لحظات ولكن الذنب سوف يبقى ابد الابدين وينزل معكى هذا العمل المشين وهذا الذنب معكى الى قبرك ..فلا تبيعى اخرتك لاجل بعض لحظات من المتعه الوهميه وصدقينى والله العظيم سوف لا يتبقى لكى سوى الحسره والندم ومن الممكن ان تخسرى بيتك واولادك وزوجك ..ارجعى الى الله فكل مشاكلنا هى الفراغ القاتل الذى يجعلنا نفكر فى انفسنا زياده عن اللزوم حالو ان تشغلى وقت فراغك وافراغ طاقتك السلبيه فى ما هو مفيد لكى لا تندمين فى وقت لا ينفع فيه الندم …

    وللعلم جميعنا نحن الرجال عندما نحاول ان نتقرب من امراه تكون عن طريق اننا نقول اننا غير سعداء مع زوجاتنا وتعساء فتنجذب المراه لذلك لانها تعتقد واهمه انه اصبح هناك نوع من المشاركه بين الطرفين

    وللعلم انا لا ارد كثيرا على المشاكل ولا ارد الا على المشاكل التى تتعلق ببنيان بيت من الممكن ان ينهدم

    وان اقول لكى بناء على تجارب شخصيه حدثت لى وليس لمجرد كلام فقط لا غير

    اللهم الهمك سواء السبيل ووقانا جميعا طريق الشيطان وطريق الرذيله

  20. لحن العذاب
    23/06/2012 at 09:51

    مرحباً أختي، أتركي أصدقاء النت فأنتي متزوجة ولاتزيدي الطين بلة وتخوني زوجك..
    أما بالنسبة لزوجك، أنصحك بأن تواجيهه وتخبريه بنقصك لحبه وحنانه
    فإن لم يتغير ويكون كما كان،،
    أنصحك بتركه مع أبنائه في المنزل والذهاب لبيت أهلك
    وسيعرف قيمتك و يعود لك ويراضيك لتعودي معه 🙂
    أتمنى لكي التوفيق أختي العزيزة

  21. اخوك في الله
    23/06/2012 at 08:25

    وهل ما تفعليه الان ليس خيانه ؟ يا اختي الكريمه عليكي ان تتحدثي الى زوجك اولا بالحسنه واشرحي له كل ما في داخلك وحاولي ان تغيريه واذا لم يفعل هناك طرق شرعيه بعيده عن الخيانه في اسوء الاحوال لكي الحق ان تطلبي الطلاق اذا كنتي غير سعيده مع زوجك وبعدها تزوجي من تحبين بشرع الله ،،، تحياتي

  22. DR-AMr
    23/06/2012 at 04:36

    ببساطة .. اقطعي كل علاقتك نهائيا مه هذا الشخص ولاتسمح له ان يقولك اي كلام حلو ..

    واهتمي بزوجك واخبريه انك تحتاجين له

  23. حماده
    23/06/2012 at 04:25

    اتقى الله فى زوجك يااختى و اتكلمى معا زوجك على فكره اوعلا تفتكرى ان الشخص اللى بيكلمك ده بيكلمك لى سواد عيونك ده اكيد عيز حاجه منك وبعدين يتعود عليها مش هيعرفك اصلن واعرفى ان لو حفظتى على نفسك ده من الدين مش عشان زوجك واللى انتى بتعملى ده غلط ان ربنا قال ولا تقربو الزنا قال لا تقربو يعنى الفعله خطيره اكيد انتى عرفه ان ده غلط عشان كده بعتى مشكلتك كلمى جوزك مره وعشره ومليون انما الشخص اللى يريد يهدم بيتك ده انسى بجد ده حب جنس مش اكتر انا اسف على الفظ

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة