مشاكل الازواج

زوجي بيدخل ع المواقع الاباحية وحاسة اني مش مالية عينه

عمري 26 سنة متزوجة من 5 سنوات زوجي 38 سنة  عندى ولد و بنت حياتنا روتينية نفسى اغيرها مش عارفة ازاى على طول حاسة ان انا وحشة في نظرة وحاسة ان انا كبرت وعجزت بل رغم في ناس كتير بتقول لي شكلك مايديش انك زوجة وام . وزوجى كذالك شكلة اصغر من سنة  وزوجى عمرة ما غار عليا نفسى ارضيه واكون حلوة في نظره  واكتشفت  ان زوجي بيدخل علي المواقع الاباحية بل رغم من التزامة دينيا وانا حاسة ان انا مش مالية عينوا وانا السبب في دخولة المواقع دى والتفكير فيها بل رغم انة مش شاطر في تصفح النت ومش هاوى الا اخبار وكورة وثقافة عامة اعمل ايه  ؟؟؟؟

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Friday, January 7th, 2011 في 20:38

كلمات مشاكل وحلول: , , , , , ,

15 رد to “زوجي بيدخل ع المواقع الاباحية وحاسة اني مش مالية عينه”

  1. ابواميرة
    23/10/2013 at 09:27

    مسالة ان زوجك يفتح المواقع الاباحيةالمحرمةويشاهدها دا حرام شرعاولايجوز واطلبي منه تركهانهايا لكي ماتهدم حياتكم وتخرب بيتكم وانصحيه باستمرار وشغلي القران في البيت دايما واكثري من الصلاةوالدعاءله بالهدايةوالصلاح ونشاءالله ربك بيهديه ويبطل العادةالوحشة دي ولاتهملي زوجك ابدااهتمي به واعطيه حقه عليك كزوجة تزيني له وتجملي ورتبي بيتك ونظفيه واهتمي باولادك وبكل امورالبيت وربك بيوفقك وبيهدي زوجك وتكونوااسعدزوجين في الحياة

  2. عصام
    05/06/2013 at 10:47

    اختى فى الله.. انتى بدأتى كلامك بان الحياة بينكم روتينية ليه بقت روتينية عارفة لية؟ عشان بعدنا عن المعانى الجميلة الحقيقية فى الزواج وهى الحب والمودة اللى خلقها ربنا وذكرها فى القران الراجل انهاردة بيتزوج من اجل اقامة علاقة جنسية فقط ولذلك اول لما تنتهى الشهوة بينتهى احساسة معاها والمرأة بتتزوج من اجل الانجاب بالاطفال وبمجرد ما تخلف تهتم بالاولاد وتنسى الزوج ولذك انصحك بتغيير نمط الحياة اللى انتوا عايشين بية ازاى؟؟؟ ااقولك ازاى غيرى فى طريقت لبسك فى البيت وطريقة كلامك لابد ان تكون مليئة بالحنان قوليلوا بحبك فى وقت ما يكنش مستنى فية انك تقوليها جددى فى ديكور منزلك حسسيه باهتمامك الزايد لية اقعدى معاه قاعدة رومانسية على ضوء الشموع مع عشاء حلو وقوليلة انك مبسوطة اوى ان ربنا رزقك بزوج متدين يعرف ربنا ويحافظ عليا علشان انا امانة عانده والله ساعتها هايحس انه صغير اوى ومايستاهلش ضفرك وهاتغير علشان يثبتلك انوا جدير بيكى

  3. ابواميرة
    29/11/2012 at 22:06

    اختي المشكلة دي يعانومنهااغلب الستات للاسف الشديدويامادمرت بيوت عامرة وشتت اسر كثيرة والحل في تذكيرك زوجك انهذاحرام ومايرضي ربنا وعندك اولاد مش خايف عليهم يشوفو المناظرالوسخة دي اتقي الله فيهم وذالم يبطل العادة ذي من حقك طلب الطلاق والله يوفقك

  4. محب
    26/02/2012 at 17:42

    العيب عنده هو
    لاتقعدى معاه ع النت
    برقه فهميه ان دا حرام
    وممكن ينتقل الامر للاولاد
    وممكن يعملوا زى ابوهم
    ثم اهتمى باظهار مفاتنك وجمالك وجمال كلامك ليه
    عبرى عن رغباتك الجنسية وانت معاه فىى الفراش
    ولاتكونى مثل ” الطوبة او الحجارة ” مش دا الادب والاحترام
    لان دا زوجك وحلالك 0 وشوفى رغباته الجنسية منك ايه واعمليها
    طالما تقدرى عليها 0
    المشكلة ان لغته فى الحب هى ” الجنس ” فتعلمى لغته
    وانت لغتك فى الحب ” العواطف الرومانسيه ” فاعلميه بها
    تعلما انتما الاثنان لغة الحب عند كل منكما 0 بالمصارحه والكلام والتواصل
    ابدأى بنفسك اولاُ واظهرى اهتمامك وحبك ليه 0
    سلام الرب يشمل حياتكما 0

  5. أبو سعده
    09/01/2011 at 13:29

    إن كان زوجك يدخل على تلك المواقع وتقولين أنه متدين يجب عليك أن تواجيه وتذكريه بحديث فيما معناه أن الأعمال الصالحه تظهر يوم القيامة كالجبال ولكنها تصبح كالهباء المنثور لا أثر لها بسبب تلك الأفعال وذكريه بالله ولا من أن تكون الزوجه مع زوجها فى الفراش كالمرأة اللعوب وهذا ليس حراما ولا عيبا والله أعلم وربنا يصلح حالنا جميعا

  6. هشام كمال
    09/01/2011 at 07:44

    عندي حل أكيد للمواقع الاباحية ابعتي الكمبيوتر لأي فني على أساس يصلحه واجعلي الفني يحط على الكمبيوتر برامج غلق المواقع الاباحية وبمان ان جوزك غير شاطر في التصفح لم يعرف بذلك.
    اما من ناحيتك انتي فاعملي نيو لوك كل شوية.

  7. طارق
    08/01/2011 at 23:49

    أولا حاولى ان تقنعيه بألغاء النت من البيت تماما ..ثم انتى تعرفى كويس جدا مايشاهده على النت .. بأختصار اعملى معاه زى أل هو بيشوفه على النت (( بس فى حدود الحلال فقط )) .. يعنى خليكى فنانة وزكية .. طارق

  8. توتا
    08/01/2011 at 20:11

    اشغلى جوزك ادلعى علية انتى لسة صغيرة اهتمى بنفسك خليكى على طول جميلة فى نظرةالبسى حاجات دلع كدة وافتحى معاة حوارات مش فى مشاكل حورات لذيذة كدة خلية يحب قعدتك يعشق القعدة معاكى مش مع النت شوفى اية اللى بيشدة للحاجات دى واعملى دة جوزك حلالك يعنى

  9. ستامونى
    08/01/2011 at 19:51

    يا أختى .. أنا هكلمك بصراحة شديدة يمكن أفيدك ..
    انا زي زوجك .. للأسف اتعرفت على العادة السرية من أصحابى قبل الجواز وكنت بندم جدا بعد كل مرة وأتوب بس ارجع لحد ما تجوزت ن وبطلت فترة كبيرة والحمد لله .
    بعد حوالى 6 شهور ولما كنت بطلب زوجتى للفراش مكنتش بترضى بحجة ان عندها شغل الصبح والجنابة عشان تصلى وكدة، واتكرر الموضوع كتير دة بجانب انها أهملت فى شكلها كتير بعد أول طفل وانشغلت بيه جداً وللأسف لقيت نفسي برجع تانى للعادة السرية وبصورة أكبر من قبل الجواز ، وبدأت أنا اللى ما أطلبش الجماع لانى بجد مش لاقيها ولا حاسس بأنوثتها اللي كانت موجودة فى أول الجواز ..

    حاولى تغيري من نفسك وتلبسي حاجات مثيرة وتهتمي أكتر بيه وتخصصي له وقت تتكلمى معاه وترقصي له مثلاً ، وغيري من نفسك في كل حاجة .. حتى الأكل حاولي تعملى حاجات جديدة ..

    وهقولك على حاجة تانية بعدتني عن الموضوع دة بفضل الله ثم بنصاحة زوجتى …
    لما كنت بدخل للأسف على المواقع دى كنت بقفل الغرفة أو وهيه مش موجودة بقدر الأمكان ، ولما عرفت وكلمتنى وحاولت تقربلى مكنتش لاقية تجاوب كبير وشوق منى زى الأول .. بس أنا لقتها تسبنى وتعمل انها تدخل تنام وأول ما أبدأ افتح ألاقيها داخلة عليا ومتزوقة وكدة والصراحة كنت بقفل والباقى معروف ، ومرة ورا مرة فى خلال شهرين كنا رجعنا تانى والحمد لله وخلتنى اتعلق بيها هيه وبطلت بنسبة كبيرة قوى .

    ربنا يهدى زوجك وباقى الأزواج جميعاً ويوفقكم

  10. اينو
    08/01/2011 at 17:09

    انا مع الراى اللى بيقولك اجلسى معة اثناء مشاهدتة ومش كدة وبس الراجل بيحب اللى تملا فراغة اشغلية بيكى حسسية انك موجودة بالهزار والدلع وغازلية مش عيب ابدا ان الست تغازل جوزها سداينى الراجل بيحب يدلع زى الطفل بالضبط جربى مع الدلع والمكياج بس متمليش جددى باستمرار من نفسك وربنا معاكى سداينى هينفع

  11. حبيبة
    08/01/2011 at 02:08

    يا بنتى اللى فى سنك ماتجوزش البسى وادلعى عليه وخليه يحس انه ملك فى حياتك واقعدى معاه وهو بيشوف المناظر دى وهتشوووووووووووووووفى اللى هيحصللك

  12. حبيبة الرحمن
    08/01/2011 at 01:04

    هههههههههههههههههههه يالهوي اقسم بجلالة الله نفس عمري ونفس حكيتي بالظبط انا بقيت اقوله لو مت وربك هاتساله في ايه استخدمة نظرك هاتقوله ايه في ماغضبك ياربي يسكت وبارده اللي فيه فيه الحل تسبيه لانه اكده هايعاند معاكي وهايتفرج عند فيكي انتي لما يجي يشاهد الارف ده سبيه وادخلي مع الاولاد وماتتكلميش معاه خالص لانه هايزعق وهايخرب الدنيا وادعي ليه

  13. الطائر الحزين
    08/01/2011 at 00:08

    من أخطاء بعض الزوجات في غرفة النوم ، الكتمان كتمان مشاعرها لزوجها ورغباتها وملاحظاتها وأحاسيسها واقتراحاتها ، وسأعرض بالتفصيل لكل كتمان منها :
    كتمان المشاعر
    وفي مقدمتها مشاعر الحب ، الحب الذي قد لا تستطيع الزوجة أن تعبر عنه لزوجها في ساعات النهار ، وأمام الأبناء ، ووسط زحمة العمل ..

    فتكون غرفة النوم هي المكان الأنسب للبوح بهذه المشاعر والكشف عنها حتي ولو كان هذا الحب قليلاً ، أو ضعيفاً ، فإن إظهاره ومحاولة تكبيره في عين الزوج ، أمر مهم ونافع ، مهم في كونه يزيد في ارتباط الزوجين ، ونافع في إشاعة أجواء تحتاجها المعاشرة الجنسية لتكون ناجحة ومتناغمة .

    كتمان الرغبات
    ما زالت كثيرات من الزوجات يكتمن رغباتهن في المعاشرة ويتحرجن من الإفصاح عنها ، ويتركن ذلك للزوج وحده ، وهن بذلك ينسين أو يتناسين أن المعاشرة والاستمتاع بها لهن كما أن فيها حق للزوج ، ومن ثم فلا مبرر من إبداء رغبتها لزوجها الذي يفرح لذلك ويسعد حين يعلم أن زوجته راغبة فيه .
    كتمان الأحاسيس
    الإحساس بالمتعة في أثناء المعاشرة من الأمور التي تكتمها زوجات قليلات ، وكتمان هذا الإحساس يدفع إليه الحياء أحياناً ، والمكابرة أحياناً أخري ، مع ان الإفصاح عنه وإظهاره مما يزيد في رغبة الزوجين واستمتاعهما وتحقيق أقصي ما يمكن من اللذة الجسدية والنفسية .

    ولهذا ننصح الزوجة بعدم كتمان الإحساس بالمتعة واللذة ، بل حتي المبالغة في إظهار هذه الأحاسيس وعدم التحرج من ذلك .

    كتمان الملاحظات
    قد تضيق الزوجة من أمر معين في أثناء معاشرة زوجها لها ، وتكتم ضيقها هذا في نفسها ، ولا تبديه لزوجها ، علي الرغم من تكراره عدة مرات ، إن لم يكن في كل معاشرة بينها وبين زوجها .

    وهذا الكتمان خطأ بالغ ، وذلك لأن الضيق من ذاك الأمر يرتبط بالمعاشرة فتضيق الزوجة منها دون أن تشعر ، بينما كان يمكنها أن تبوح لزوجها بما يضايقها فيعملا معاً علي معالجته.

    ومن ذلك علي سبيل المثال ، ضيق الزوجة من وزن زوجها الزائد ، حيث يكاد يكتم أنفاسها ويخنقها أثناء المعاشرة ، فيحسن هنا أن تخبر الزوجة زوجها بهذا ليحرص علي أن يتبع طرقاً أخري تخفف من وطأة ثقلة فوق أنفاسها .
    كتمان الاقتراحات
    قد ترغب الزوجة في أن يقوم زوجها بتقبيلها خلف أذنها مثلاً ، وقد تجد متعتها في عمل قام به في إحدي المعاشرات ولم يفعله ثانية ، وتتحرج من أن تقترح علي زوجها فعل ذلك ثانية ، وذلك إما حياء ً أو حرجاً أو خشية من صد زوجها ، والنصيحة أن لا تتردد الزوجة في طلب ما ترغب وتحب ، واقتراح ما يسعدها ويمتعها ، فزوجها كما وصفه القرآن ، لباس لها ، وما دامت تختار تفصيل اللباس الذي يسعدها ويريحها فعليها أن لا تتردد في إخبار زوجها برغباتها في غرفة نومهما .

    كتمان الآثار
    تبخل زوجات بالحديث عن معاشرات سابقة تركت في نفوسهن آثاراً إيجابية طيبة ، فهن صامتات كاتمات لا يبحن بتلك الآثار ، وتختلف دوافعهن إلي هذا الكتمان ، فمنهن من تري الحديث عنها شيئاً معيباً لا يجوز ، ومنهن من لا تفطن إلي أهمية ذلك الحديث ، ومنهن من تحذر من أن تظهر أمام زوجها ضعيفة ..

    وهكذا .

    إن الحديث عن الآثار الحسنة التي خلقتها معاشرة سابقة يشوق إلي معاشرات جديدة ناجحة أيضاً ، ويزيد في أواصر المحبة بين الزوجين ويمنح كلاً منهما شعوراً بالثقة .

    مشاعر ينبغي كتمانها
    في مقابل ما دعونا إلي عدم كتمانه مما سبق ، فإن هناك مشاعر ندعو إلي كتمانها داخل غرفة النوم ، وهي مشاعر الغضب القديمة ، والمعاتبات المختلفة ، والاتهامات بالتقصير ..

    وغيرها من المشاعر السلبية التي ينبغي كتمانها داخل غرفة النوم وعدم البوح بها .

    فليحرص كل من الزوجين علي عدم نقل الخلافات والمحاسبات والمعاتبات إلي غرفة النوم ، وتأجيل البحث فيها إلي وقت أخر .

    ما يباح داخلها يكتم خارجها
    وإذا كنا قد دعونا إلي البوح والتصريح بالأحاسيس والمشاعر والملاحظات والاقتراحات داخل غرفة النوم ..

    فإننا ندعو إلي كتمانها خارج هذه الغرفة ، فلا يجوز أن تحدث الزوجة أو يحدث الزوج أحداً ، أياً كان ، بما يحدث بينهما ، وذلك امتثالاً لأمر النبي صلي الله عليه وسلم : إن من أشر الناس عند الله منزلة يوم القيامة الرجل يفضي إلي امرأة وتفضي إليه ثم ينشر سترها .

    صحيح مسلم .

    وعن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلي الله عليه وسلم ، أقبل عليهم بوجهه فقال : مجالسكم ، هل منكم الرجل إذا أتي أهله أغلق بابه وأرخي ستره ثم يخرج فيحدث فيقول :
    فعلت بأهلي كذا وفعلت بأهلي كذا ؟! فسكتوا ، فأقبل علي النساء فقال : هل منكن من تحدث؟ فجثت فتاة كعب علي إحدي ركبتيها وتطاولت ليراها الرسول صلي الله عليه وسلم وليسمع كلامها ، فقالت : أي والله ، إنهم يتحدثون وإنهن ليتحدثن ، فقال : هل تدرون ما مثل من فعل ذلك ؟ إن مثل من فعل ذلك مثل شيطان وشيطانه .

    لقي أحدهما صاحبة بالسكة فقضي حاجته منها والناس ينظرون إليه .

    أخرجه أحمد وأبو داود .

    وبعد ، فإذا كنت قد جعلت حديثي موجهاً إلي الزوجات فإنه لا يعفي الأزواج أيضاً مما جاء فيه ، فهو موجه إليهم أيضاً .

  14. زيزو
    07/01/2011 at 21:37

    بسم الله اما بعد اختى ممكن تعرفى الاى بيحبو زواجك واعملية بس فى حدود ما شرع الله يعن اعرفى بيحب الكياج اعمالى مكياج بيحب تلبسى بنطلون البسى فى البيت بيحب الملابس القصيرة الابسى يعنى اعرفى هو عاوز اية علشان تكسبية ولا ينفر منكى انتى فى ايديكى الحل لاتهملى فى نفسك كونى جميلة دائماوربنا يوفئك لما هو خير

  15. h-sudo
    07/01/2011 at 21:09

    على العموم المواقع او افلام اواي شي بدل على الكلام الي قلتي عنه اباحية مش مهم المهم شوعنك
    انتي كيف علاقتك معه في حياته الطبعية والجنسية صدقا اختي انا من الناس اولا أحب زوجتي عن كل البنات اولا لانها زوجتي وثانيا لاني لما ارغب في المتعه معها لا اتفنن في كلمات في التعب لاجل كلمة منها برغم اني بجد بعاني في موضوع ده بس المهم ماشي الحال اسمعي
    لما تشوفي عم يتفرج على المواقع او افلام عليكي فقط المتابعة معه ومجالسته في الخلوة والله ولي التوفيق

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة