مشاكل العيون

مرعوبة من عملية الليزك للعيون

انا فتاة ابلغ من العمر 22 عاما و اعانى من ضعف نظر شديد مما يجعلنى ارتدى النظارة او ارتدى العدسات اللاصقة و لكننى اصبحت اكره ارتداؤهما و قررت اننى اريد ان افعل عملية الليزك للعيون و لكنننى خائفة جدا منها على الرغم من اننى علمت انها سهلة جدا و لا تستغرق العملية اكثر من ربع ساعة و رايت فيديو لها على اليوتيوب و لكننى مازلت خائفة جدا و خاصة من الادوات و الاجهزة المستخدمة و خاصة اول اداة التى تشبه المشبك فانا خائفة جدا و لا اعرف ماذا افعل فمجرد التفكير فى هذا الموضوع يقلقنى جدا فانا بطبعى من النوع الخواف جدا حتى اننى اخاف من وضع قطرات العين فكيف لى ان ان افعل العملية ارجوكم اخبرونى ماذا افعل

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Thursday, June 9th, 2011 في 14:03

كلمات مشاكل وحلول: ,

7 رد to “مرعوبة من عملية الليزك للعيون”

  1. ahmed
    10/08/2013 at 14:29

    عمليه الليزك خطر على كل من له حجم بؤبؤ كبير ارجوكم قياس حجم البؤبؤ بدقه والا لان تستطيعوا رؤية الضوء بالليل

  2. فرح الرسامه
    23/09/2012 at 17:10

    السلام عليكم انا كمان خايفة جدا من هذه العملية ونفسي اشوف اطفالي من غير نظارة وشفت افلام كثيرة عن هذه العملية بس مرعوبة من كلمة الدكتور ( ركز نظرك على الضوء الاحمر ) اخاف ماأقدر أركز ويروح اليزر بمكان غير صحيح

  3. noura
    17/06/2011 at 19:39

    تجربتى الفريدة معى تصحيح الأبصار بالليزك
    __________________________

    صديقتى الخائفة…. أنا فتاة عمرى 24 عاما على قدر من الجمال ولكن مشكلتى الوحيدة هى هى قص النظر الذى ورثته عن والدى . وكانت عقدتى هى النظارة . ولم أعد استطيع استعمال العدسات اللاصقة بسبب الحساسية. وكان نفسى أعمل الليزك من زمان لكن بابا وماما كانوا غير موافقين بسبب خوفهم وقلقهم عليا من إجراء العملية.
    ولكن هذا الخوف زال بعد تعرفناعلى الدكتور طارق مأمون فقد أصيب أخى الذى يكبرنى بستة أعوام بانفصال فى الشبكية وتوجهنا إلى أحد الأطباء المشهورين الذى نصحنا بالتوجه فوراً إلى الدكتور طارق مأمون الذى أجرى له عملية عاجلة فأستعاد البصر، فتشجعت وسألت الدكتور عن عملية الليزك فقام بعمل فحص كامل للأبصار وقاع العين وقال لى أنه يمكننى عمل عملية الليزك بدون أى خوف.
    بالطبع ماما وبابا رفضوا ولكن بعد إلحاح منى وبعد أن طمأنهم الدكتور طارق مأمون وافقوا.
    طبعا يوم العملية أنا كنت خايفة جداً، ولكن زال خوفى بعد استقبال الممرضة لى فى مركز الليزك الخاص به لأنها أخبرتنى بأن الدكتور طارق مأمون يستخدم وسيلة حديثة جدا لا تستغرق أكثر من خمس دقائق ولا تسبب أى ألم. وبالفعل تم إجراء العملية ولم أشعر بأى ألم أو ضغط على العين وفوجئت بأنتهاء العملية فى وقت قصير.
    خرجت من غرفة الليزك لأرى الدنيا بنظرة مختلفة تماما غير التى كنت أراها بها من وراء النظارة ولم اصدق نفسى من شدة الفرحة ومن سعادتى من التخلص من النظارة.
    وبابا ماما قالولى يا ريتنا كنا عملناها من زمان وأنا بنصحك وبانصح كل واحدة لابسة النظارة أو بتأذى عينها بالعدسات اللتصقة انها تسرع وتعمل الليزك بدون ترددوتعيش الفرحة اللى عشتها.

  4. حبيبة الرحمن
    16/06/2011 at 20:18

    علي فكره سهله جدا وكمان ربنا ينور عيونك انا اعرف ناس كتير عملوها في مستشفي المغربي في مصر وتبارك الله عليهم

  5. محمود
    10/06/2011 at 07:42

    يا أختي أنا شاب زيك وعندي ضعف نظر برضه وإن شاء الرحمن هعمل عملية الليزك في شهر 8/2011 . أنا كنت في الأول خايف منها بعد ما شفت فيديو مع دكتور خالد منتصر فيه دكتور أحمد المصري بيعمل عمليه على الهواء مباشرة لكن هو بيبنج العين والمنطقة المحيطة بها يعني مش هتحسي بأي حاجة وكل عين هتاخد 3:2 دقائق يعني مش هتغيب .
    توكلي على الله فهو حسبك وماتخافيش من أي حاجة … وابقي طمنينا بعد العملية

  6. سالي
    10/06/2011 at 05:54

    متخافيش دية عملية سهلة اوي ومية مية قريبي عملها وبقي كويس جدا وانا قريب حعملها

  7. صلوا على نبينا محمد(مسلمه
    10/06/2011 at 03:03

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ردوا تحيه الاسلام اختى فى الله اولا وقبل كل شىء استخيرى ربنا قبل اى حاجه ثانيا انا اخو زوجى كان نظرة ضعيف وعملها واستغنى عن النظارة وبقى يشوف كويس جدا جدا وكمان حمايا عملها ونظرة بقى كويس جدا جدا اهم شىء استخيرى واختارى طبيب كويس مش اى طبيب وربنا معاكى ويباركلك فى نظرك ويقويه امين يا رب

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة