مشاكل الخطوبة

حاسة ان فلوس خطيبي حرام وبفكر اسيبه

تقدم لى شاب يعمل ببنك عادى مش اسلامى وكنت بشك فى موضوع ان ماله حرام لكن والدى سال ناس من الازهر وانا بعت فتوى لدار الافتاء من موقعهم وردوا بانها حلال وبناءا عليه تمت الخطوبة لمدة شهرين حتى الان ولكنى عاودت التفكير فى هذا الموضوع لانه قالى انه بينزل ايام الاجازة تسويق للقروض تكليفا من البنك مع العلم انى ماشية فى خطوات التجهيز وسالت تانى خطباء مساجد وردو عليا انه حلال وانى مسالش تانى واتوكل على الله لكن الموضوع ده عليه اختلاف من العلماء ومبقتش عارفة اعمل ايه لكن طول الوقت بفكر انه ممكن يكون اختبار من ربنا ليا بس انا توهت هو شاب كويس بيصلى لكن مقتنع تماما بشغله وكان خاطب قبلى بنت اهلها بعد فترة الخطوبة اربع شهور طلبوا منه تغيير عمله ولكنه رفض بشدة انا اللى خايفة منه حاليا انى لو اتجوزت وممكن افكر فى الحكاية دى وبكده هتبقى حياة صعبة لانى خايفة اوى ومش عارفة اعمل ايه بجد افيدونى هل افاتحوة وزى ما تيجى ولا اعمل ايه انا محتااااااااارة جدا وتعبانة جدا لدرجة انى مش عارفة احكم وكل تفكيرى مركز فى كده كل اللى حواليا بيقولولى الولد محترم وشغله مش حرام اقترحوا عليا ودعواتكم ليا ان ربنا يهدينى لما يحبه ويرضاه

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Sunday, January 9th, 2011 في 00:03

كلمات مشاكل وحلول: , , , , , , ,

13 رد to “حاسة ان فلوس خطيبي حرام وبفكر اسيبه”

  1. ابواميرة
    15/02/2014 at 10:00

    يااختي الفاضلة مسالةالتعامل مع البنوك ومافيهامن تعاملات ربوية اختلف العلماءفي شرعيتهابعضهم قال حرام والبعض الاخر اجازها واليوم كل الناس بمختلف شرايحهم واجناسهم وديانتهم يتعاملون مع هذي البنوك والبعض يعمل بهااويودع امواله بهاويقترض منها فانتي مخيرةبين امرين اماقبول الزواج من هالشاب اورفضه ولاعليك حرج انشاءالله والاعمال كلهابالنيات وربك يحاسب كل انسان على عمله وماحديتحمل وزرالاخرين وفقك الله ورزقك الزوج الصالح اللي يسعدك

  2. ابواميرة
    04/01/2013 at 21:53

    شوفي كل الناس اللي تكلموعن البنوك وعملهامنافقون وللاسف اغلبهم علماءومشايخ دين منهم من مات ومنهم للان عايش بينناوالكل بيتعامل مع البنوك والمصارف دي توكل على الله وتزوجي واستري نفسك والله غفوررحيم بالعباد

  3. اسامه
    17/08/2012 at 19:10

    احمدي ربنا وبوسي ايدك هو فيه حد بيتجوز الايام دي … ده انتم بنات مفتريه بجد

  4. HanyMoh
    10/12/2011 at 03:04

    طالما العلماء اختلفوا يبأى فين المشكلة؟؟!!!!!!!!!!!!

    اتوكلي على الله وده مش اختبار، ده كرم من ربنا علشان طيبتك…

  5. mado
    06/07/2011 at 12:35

    ادخلى على اليوتيوب شوفى اراء كبار العلماء مثل الشيوخ الشعراوى ومحمد حسان وابو اسحاق الحوينى فى شغل البنوك والقروض واستفتى قلبك لو افتوك ولازم تنصحيه انه يترك العمل بالبنك ويشتغل فى اى مكان تانى حتى لو بمرتب اقل واللى يسيب حاجه عشان تقوى الله ربنا هيكرمه باذن الله

  6. الماجك
    27/01/2011 at 07:10

    انتى محترمه وربنا يوفقك فى حياتك بس انا عاوز اقولك حاجه اخويه ايه يعنى بيشتغل فى بنك هو حد لاقى شغل اليومين دول يعنى لو اقدملك وهو عاطل كان ينفع انتى مش شايفه المظاهرات والشباب الى مش لاقى شغل وانا واحد منهم ارضى بالربنا كتبهولك ولكن من ناحية الحرمانيه مفيش اى مشكله وكمان انتى سالتى الازهر ولسه بتفكرى توكلى على الله ومتخليش الشيطان يلعب فى دماغك والف مبروك مقدمااااااااااااااا

  7. whiteangel
    10/01/2011 at 22:19

    طبعا من اقوال معظم العلماء ان شغل البنوك حرام لاشك
    انما رايى انك تسيبيه او لا فطبعا تسيبيه لان مانبت من السحت فالنار اولى به وانتى كده حياتك هتكون مبنيه على مال حرام وماتفكريش انك تغيري شغله او تفكيره لانه اصلا مقتنع بشغله جدا وساب خطيبته الاولانيه وماسابش شغله خليكى واقعيه وتذكرى دائما من ترك شيئا لله عوضه الله خير منه وربنا يوفقك للطريق الصح

  8. محمد شهريار
    09/01/2011 at 19:04

    بصى يا ستى اتجوزى على بركه الله وحاولى بعد كدا انه يشوف بنك اسلامى او عمل اخر
    بس لاتتركيه
    والف مبروك

  9. حبيبة الرحمن
    09/01/2011 at 15:54

    بس انتس سالتي علماء وشيوخ وبعد اكده لو ساب شغله ايه هايشتغل شايفه الشغل علي افا من يشيل صلي استخاره واستخيري ربك هو اللي هايدلك

  10. masry
    09/01/2011 at 13:31

    والله يابنتي انتي محترمه وربنا يكتر من امثالك مين النهارده بيدور علي الحلال والحرام الا من رحم ربي ربنا يوفقك وكوني علي ثقه ان ربنا هيكرمك اخر كرم

  11. قلوب في الغربة
    09/01/2011 at 09:39

    سئل الشيخ الألباني: معروف أن الرجل لا يجوز له العمل في البنوك الربوبية لكن هناك إشكالية
    هل يبقى في عمله ويبحث عن عمل آخر أم يتخلى عن عمله الغير مشروع ويبقى يبحث عن عمل آخر مع أن العلم أن هناك أزمة حادة في تشغيل أجهزة الجزائر مع كثرة البطالة مع العلم أنه مسئول عن أمه وأخوته وهو طالب للزواج؟

    الجواب:
    إذا علم أنه عمله مخالف للشرع فيجب عليه فورا أن يتوب إلى ربه وأن يطلب منه تعالى أن يوفقه للعمل الذي يرضيه لأن الإنسان لا يجوز أن يطلب الرزق المقدر له بالحرام فقد وعظ النبي صلى الله عليه وسلم أصحابه ذات يوم وقال: “إن نفسا لن تموت حتى تستكمل رزقها وأجلها فأجملوا في الطلب فإن ما عند الله لا يُنال بالحرام “. فهمت الجواب

    فأجاب السائل أنه ما فهم الجواب فرد الشيخ:

    كيف ما فهمت يا أخي. قلت لك يدع العمل المحرم فورا فإن ما عند الله من الرزق لا ينال بالحرام قرأت على مسامعك الحديث كيف تقول ما فهمت؟

    سلسلة الهدى والنور الشريط 431 الدقيقة 31

  12. قلوب في الغربة
    09/01/2011 at 08:02

    سئل الإمام الفقيه عبد العزيز بن عبد الله بن باز :
    ما حكم الإسلام فيمن يعملون في البنوك ويضعون أموالهم فيها دون أخذ فوائد لها ؟ الجواب :

    ريب أنّ العمل في البنوك التي تتعامل بالربا غير جائز ؛ لأنّ ذلك إعانة لهم على الإثم والعدوان , وقد قال الله سبحانه : ( وتعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الإثم والعدوان واتقوا الله إن الله شديد العقاب )
    وثبت عن النبي – صلى الله عليه وسلم- أنه : ( لعن آكل الربا وموكله وكاتبه وشاهديه, وقال : هم سواء ) أخرجه مسلم في صحيحه

    وسئل كذلك عن: حكم العمل في أقسام البنوك الربوية التي لا صلة لها بالربا مباشرة؟

    فأجاب : لكن بهم قام الربا وبهم قام البنك , ولو لم يتوظف لما قام المنع , فهم أعانوا على إقامة البنوك الموجودة وتعاطي الربا , نسأل الله السلامة .
    مجموع فتاوى الإمام ابن باز ( 19/ 150 )

  13. قلوب في الغربة
    09/01/2011 at 07:54

    سئل الشيخ ابن عثيمين: هل يجوز العمل في مؤسسة ربوية كسائق أو حارس ؟ فأجاب :
    لا يجوز العمل بالمؤسسات الربوية ولو كان الإنسان سائقا أو حارسا ، وذلك لأن دخوله في وظيفة عند مؤسسات ربوية يستلزم الرضى بها ، لأن من ينكر الشيء لا يمكن أن يعمل لمصلحته ، فإذا عمل لمصلحته فإنه يكون راضيا به ، والراضي بالشيء المحرم يناله من إثمه.
    أما من كان يباشر القيد والكتابة والإرسال والإيداع وما أشبه ذلك فهو لا شك أنه مباشر للحرام . وقد ثبت من حديث جابر رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم لعن آكل الربا وموكله وشاهديه وكاتبه وقال : هم سواء
    انتهى من كتاب ” فتاوى إسلامية ” (2/401) .

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة