مشاكل الخيانة الزوجية

جرحنى بخيانته لى ولن اقدر على النسيان

تزوجت عن قصة حب وزواج لمدة 9 اعوام ولدى طفلين جميلين ماشاء الله ورأيت كل السعادة مع زوجى وكنت اعشق زوجى وهو كان يحبنى جدا لدرجة ان كل الناس كانت بتحسدنا وكنت اعرف ان زوجى يحب النظر للنساء ويخالطهم ولكن وعدنى بالتغير وفعلا تغير جدا لكن اكتشفت من اول سنة زواج ان زوجى مدمن افلام اباحية حدثت مشاكل اكثر من مرة جربت معه كل شئ اللين والخصام والبعد والحب والاحتواء نتصالح ثم اكتشف عودته مجددا بل بافعال اكبر لا يعجبه شء اهتتمت له واحتويته بكل انواع الغﻻام والعشق وحاولت ارضاءه بشتى الطرق حتى انه قال لى انى لست بمواصفات التى تعجبه لكن يحبنى هو يعمل فى بلد اخرى وكنت اقبم معه الى ان عدت الى وطنى لدراسة ابنى وكثرت المشاكل بيننا على اتفه الاسباب وتغبر معى فجأه ولم يعد يهتم بى لمدة شهرين لايسأل عنى حتى بالهاتف وان سأل لايجد مايقوله واكتشفت خيانته لى بالهاتف والمقابلات مع الكثير من النساء والله اعلم لدى احساس انه قام بالزنا عندما واجهته اهملنى وقال انا حر وقالى انتى السبب بالمشاكل ومايعترف بخطأه بل يلومنى على حزنى يعاملنى جيد ولكن ماعدت احس فيه اللهفة والحب مثل الاول بل ويصر على عودتى الى بلدى بحجة ان تكاليف المعيشة غالية فى بلد عمله انفجرت به واتغيرت تماما عليه وانهار ثم اعود واحبه وهو يعاملنى بحب وفجأة يعود ويتغير قولت له تزوج ولكن احسن الاختيار مادام اصبحت لاتطيقنى ولاتعاملنى بهزا الاهمال وكثرت المشاكل بيننا بشكل غير عادى وجرحنا بعض كتير بالكلام هو مغرور وعنيد وكرامته فوق كل شء وانا عصبية ولا احتمل استفزازه لى وأغضب سريعا واليوم تشاجرت معه ماعاد يطيف البيت واما فى العمل واما مع صاحبه صرخت بوجهه وقلت له ماعدت احتمل العيش معك اريد العودة لبلدى ونهرته بصوت عالى وخرجت من شعورى ووتغيرت 180 درجة اصبحت شخص آخرشكوت لاهلى وتدخل والدى وقال له ((نزل بنتى احسن يحصلها حاجة فى الغربة ))فقال زوجى بعد ماحدث اليوم ((اهانزلك اخر الاسبوع ومفيش كلام بينا الا خفيف عشان خاطر بس الاولاد)) تأسفت له ولكن دون جدوى حتى دموعى ماعاد يبالى لها ورغم هذا اتذكر كل ايامنا الجميلة وابكى بحرقة واشعر بالجرح والحزن على حياتى التى تهدمت وكرامتى التى ضاعت وماعدت اثق به ابدا هل اطلب الطلاق ام انتظر حتى يعود للوطن ومن الممكن ان يتغير يوما ما … آسفة على الاطالة جدا

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Monday, August 10th, 2015 في 04:19

كلمات مشاكل وحلول: , , , ,

2 رد to “جرحنى بخيانته لى ولن اقدر على النسيان”

  1. احمد
    12/08/2015 at 00:45

    السلام عليكم اختى,

    انا اسف على اللى قراته و تصرفات زوجك, أولا كم عمر زوجك وكم عمرك؟ ثانيا في مثل مشكله زوجك لازم التعامل معها بحرص و حظر جدااااا لان انتى بتتعاملى مع نفسيه في الوقت دة مراهقه للأسف, خليكى جنبه و اقفى جنبه و خلى حاولى مرة و اتنين و عشرة دى فترة و تمر ان شاء الله و في نفس الوقت لازم جوزك يتهز لازم موقف كبير يهزة و يعرف ان اللى بيعمله دة ضد الدين و الشرع و الوفاء و انه على وشك يخسر كتير, المهم خليكى في بيت اهلك لحد ما يرجع و خلى اهلك يتدخلو بقوة و هو اللى يختار مش انتى اللى تختارى فهمتى, هو اللى يختار يا حياته اللى عايشها يا اما انتو و و في كلام كتير لكن الصفحه مش ح تساع المهم طمنينا أتمنى للك التوفيق من قلبى

  2. Master WaeL
    11/08/2015 at 15:40

    اولآ ما سبب الاطفال الذي يتحرمون من اب او ام
    الحل الوجيد هو انك تستغفرى ربنا بستمرار وان يهدى زوجى الى طريق الصلاح
    ربنا يهديكي ويصلح حالك ويوفقك في حياتك ويرزقك الصلاح والعفة
    معلش هو هيجى يوم ويرجع هيكون فى احسن من الاول بس هو عشان الغرور الحب وراء شهوات
    ما عليكى غير صبر والدعاء والصلاة والصوم والاستغفار

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة