انا عندى 19 سنه كنت بحب واحد جدا واهلى مكنوش موافقين عليا اتجوووزت شخص عندو 30 سنه علشان الفلوس وحصلت مشاكل بعد اسبوع من الزواج وكنت مع اللى بحبو وكنت بكلموا جوزى كان بيضربنى وبيزهقنى هو واهلو قرارت انى اطلق سبنى وسافر وعرف النى فى علاقه ما بينى وبين واحد تانى وهتجوزو مرضش يطلقنى غير بعد معرف انى اللى بحبوا وطلقنى وبقيت مطلقه وحبيبى مات صاحب حبقيبى كلامنى فى الوقت ده وبقا يقولى انوة بيحبنى انا حبيتو اووووووووووى واهلي قالو ده مش هينفع تتجوزي وعايزين يخطرولى تانى فتجوزتو عرفى مش عارفه انا صح ولا غلط انا تعبنه اووووووى بس مش قدره ابقا لحد غيرو ومش هلقى حد بيحبنى اووووى كده
مشاكل الزواج العرفي
مطلقة ومتزوجة زواج عرفي
اضيف بتاريخ: Friday, February 4th, 2011 في 11:37
كلمات مشاكل وحلول: الزواج, الزواج العرفي, الطلاق, مطلقة
عايز ارد على -انا- انت تقولي اي كلام حتى لو كان مخالف للشرع في السعودية زواج المسيار يكون بوجود الولي للمراة والشهود ومافيه اشهار لكن في مصر الزواج العرفي يكون باتفاق بين الرجل والمراة وبدون الولي ولااشهار ودا هو الحرام والغير صحيح لانو من اتمام شروط الزواج ان يكون بموافقة وحضور الولي ووجود الشهود اما قولك ان الامام ابوحنيفة اباح للمراة الثيب الزواج ولم يشترط وجود الولي فده فيه اختلاف بين العلماء بعضهم اجازه والبعض عارضه اما انتي ياصاحبة المشكلة فانت وقعتي في الحرام من البداية عندما كنت متزوجة وعندك زوج وكنت تخوني جوزك مع حبيبك الذي مات الذي افسد عليكي حياتكي وكان السبب في طلاقكي من الزوج ولم يتهنا بك بل مات وحسابه على ربه ورحت تقعي في الخطا مرة ثانية بعلاقتكي مع صاحبه واصراركي على الزواج منه عرفيا رغم ممانعة اهلكي ومعارضتهم اتقي الله عزوجل في نفسكي وفي اهلكي وسمعتهم وابعدي عن الشاب ده واتركيه وربنا بيكرمكي بابن الحلال اللي تكمل حياتكي معو وبرضا اهلكي ومباركتهم لهذا الزواج
من جهة الدين فالزواج العرفي لايعتبر زواج صحيح واعتبره الكثير من العلماء انه مثل الزنا ويكون الزواج صحيح وشرعي اذا توفرت فيه الشروط من وجود الولي والشهود والاشهار وماحصل منك يعتبر وقوع في الزنا عليك التوبة لله عزوجل والاستغفار والندم على ماحصل منك وان يكون زواجك من هذا الشخص بموافقة الولي ووجود الشهور واشهار هذا الزواج والله اعلم
مسالة انك تزوجت عرفي من غير موافقة الولي وشهادة الشهود فده ليس زواج شرعيا ويعتبر كالزنا والعياذبالله قال الرسول الكريم – ايماامراة نكحت نفسها بغير اذن وليها فنكاحها باطل باطل باطل -وقال عليه الصلاة والسلام – لانكاح الا بولي – وخلاصة القول انه يجب عليك مفارقة هذالرجل والتوبة الى الله والاستغفار منه وان ترجع لااهلك واذا لم يوافقوا على زواجك من هذالشاب بغير سبب شرعي مقبول فان الولاية تنتقل من الاب الى الجد مثلا ويزوجك منه هذا ماجاء في اقوال اهل الدين والعلماء والله اعلم
للاسف انا بعرف شيخ ازهري عمره تجاوز ال60سنة ومتزوج عدة نسوان اثنان منهما زواج عرفي ومخلف منهم اولاد وبنات فلما سالته ياشيخ هل الجواز العرفي حلال ام حرام كشر الراجل وزعق باعلى صوته من قال لك انه حرام وقال نحن في الازهر اغلب مشايخنايجيزوه واغلبهم يفعل كدا وقال خذعندك اني متزوج 4زوجات اثنان منهن زواج عرفي وعندي عيال منهن دي هي الحقيقة
الزواج العرفي حرام شرعا ولايعد بزواج صحيح لانه من غير ولي للمراة ولاموافقة منه عليك بالتوبةلله عزوجل والطلاق من هذالرجل والانفصال عنه والعودة لااهلك والعيشة معهم حتى يكرمك الله بالزوج الصالح اللي يستاهلك ويرضى به اهلك وتلاقي معه كل الخيروالرضاوالسعادة والتوفيق في حياتك القادمة
انتى اكيد بتهزرى عملا تحبى على نفسك كل شوية مرة واحد قبل الجواز ومرة واحد بعد الجواز وفى الاخر اتجوزتى عرفى ياريت تفهمى ان الجواز العرفى دة بيعتبر زنا ومن بنيا على باطل فهو باطل انتى ارجعى الى ربنا وتوبى الى الله وياريت اهلك يعرفو ان انتى متجوزة من شخص على شان الجواز يكون رسمى وكفاية زنا
انا لسه فى شهور العدة واتجوزت عرفى وانا دلوقت حامل وهو حاليا كتب عليه رسمى بس واحنا عرفى كانت الدنيا كلها عارفه ان انا وهو متجوزيين رسمى يعنى كان الاشهار والشهود موجودين فأنا عايزة اتوب واكفر عن اللى انا وهو عملناه ايه الكفارة ليه اناوهو واكفر عن اللى فى بطنى قبل ما يجى للدنيا
للاسف الاخوةالمصريين عندهم الازهرالشريف وبه علماءومشايخ دين افاضل لكن الاغلبية منهم تبيح الزواج العرفي لاجل اهواهم الشيطانية المريضة ولاشباع رغباتهم المحرمة دون الرجوع لكتاب الله وسنةنبيه الكريم الله تعالى يقول -فاسالوااهل الذكران كنتم لاتعلمون -ومن افتى بجواز الزواج العرفي فعليه لعنة الله وملايكته ورسله الى يوم الدين قال رسولنا الكريم- من افترى على الله ورسوله كذبا فليتبوامقعده من النار- وكل الصحابةوالتابعين وعلماءهذةالامة من السلف الصالح اجمعوا على انه ليس في في الدين الا الزواج الشرعي وماكان على كتاب الله وسنةنبيه غيرذلك من مسميات جات دخيلة على الاسلام مثل الزواج العرفي والمسياروالمتعةوالسفاروالشغار وغيرها فهي محرمةوباطلة ولايعترف بها اللهم ارناالحق وارزقنااتباعه وارناالباطل وارزقنااجتنابه واهدنا لاحسن الاخلاق لايهدي لاحسنهاالا انت ياارحم الراحمين
مافيش في الاسلام شي اسمه الزواج العرفي ده يعتبر زنا ونكاح باطل من الاساس لانه بدون موافقة ولي الامر والرسول صلى الله عليه وسلم قال- ايماامراة نكحت نفسها من غير ولي امرها فهي زانية ونكحاحها باطل – اتقي الله في نفسك وفي شرفك وفي اهلك وتوبي لله عزوجل واستغفريه واقطع علاقتك بالشاب نهايا وارجعي لاهلك واطلبي منهم السماح والصفح وربي بيكرمك بالزوج الصالح اللي يتزوجك على سنة الله ورسوله وبرضااهلك وتلاقي معه كل الخير والسعادةوراحةالبال هداكي الله وسترعليك ورزقك بالحلال وجنبك الحرام واصلح حالك
اولاانت غلطانةمليون مرة تتكلم مع واحدغريب عنك وانت متزوجةوعلى ذمةراجل ده حرام شرعاوخيانةزوجية ماحدش يرضاهااطلاقا وبعدماتطلقت من زوجك وده شي متوقع اصلا كان المفروض منك تقنع اهلك بالزواج من الشاب صاحب حبيبك السابق مش تتزوجيه من وراءاهلك وده زواج باطل شرعاوهوكالزنا توبي لله واستغفريه واقطع علاقتك المحرمةبالشاب حتى يتقدم لاهلك ويطلبك منهم حسب الشرع والاصول وربنايهديك ويسترعليك
المفتي بغير علم يتحمل وزر افتاؤه
لان هذة الافتاءات بغير علم هي اللي حرام
لان مهما اختلفت اسماء الزواج فهو واحد
فمثلا في السعودية هناك زواج يسمى زواج المسيار وهذا الزواج حلال الا انه يختلف عن الزواج العادي انه بشروط تكتب يوافق عليها الطرفين
يعني لو الزواج بشهود وقبول وولي ( مع ان ابو حنيفة جعل الثيب بغير ولي ) يعني يجوز انها تزوج نفسها بغير ولي منعا للفتنة لان هناك احداث حدثت لافتاؤه بذلك ومن ضمنها هذة الاحداث في مجتمعنا ….فالزواج إذا كان بشاهدين وقبول وبدون ولي للثيب صح برأي العلماء والشيوخ وليس علماء الازهر ( وياريت بلاش نتهم كل شوية علماءنا وشيوخنا) ولكن لو حلل الزواج بهذة الطريقة بصورة مطلقة لاصبح الكل يفعله ..ولكن حلل لظروف خاصة وليس للعامة…يعني مثلا لفرق السن الكبير بين الزوجة والزوج – لاستحالة زواجهم الشرعي لاسباب متنوعة – لتزمت الأهل للاستفادة من البنت ( واقصد بكل قولي الثيب فقط)لان البكر يشترط الولي في كل المذاهب حتى ابو حنيفة , ولكن مش معنى كده اننا نحث عليه ونجعله مباح للكل ..ولكن لفئة معينة من الناس يكون صحيح
يشترط للزواج شرطين الأول أن يكون بولي- الثاني الاشهار – وطبعا محلش اشهار ولم يكون بولي – بذلك فان هذا زنا مقنن – وكمان ضاعت حقوقك وحقوق الابناء اذا حجملتي وولدتي – صلحي غلطك – ابعدي عنه لو عندها ستعداد يتقدم لأهلك أو يتجوزك رسمي – اخبري والدتك وهي اكيد هتساعدك – كل عام وانتم بخير
من قال انوالزواج العرفي حلال وجايز اعطني دليل واحدمن القران الكريم اوالسنةالشريفة على اجازته والااتقواالله ياناس في ماتقولون من افتى واجاز ماحرمه الله ورسوله فالناراولى به
علماءالازهراحلو الزواج العرفي لانواغلبهم متزوج اتنين وثلاثة زواج عرفيا دون علم مراته الاولى ودي حقيقة وللاسف اصبح الحرام حلال من اجل مصالح شخصية وغايات ذاتية اختي السايلة انت ارتكبت الحرام بزواجك من هذالرجل دون علم وموافقة اهلك لابد التوبةوالاستغفارواشهارالزواج هذابعقد رسمي ووجودالولي وموافقته والشهود ربي يهديك ويسترعليك
انا مش هقولك الا كلمة واحدة انتى غلطتى اوى اوووووووووووووووى اوى فى حق نفسك ودة مش عيب عليكى العيب على اهلك ال جوزكى وانتى صغيرة كدة والعيب انهم مش نصحوكى
بصراحة الغلط غلط اهلك من البداية لانهم لما زوجوك الي عمره 30 ايش الي صار رجعتيلهم مطلقة وكمان اتجوزت عرفي على العموم انتي ليش تعبانة الان هذا قرارك انت ولازم تكوني قدها وانتي مش صغيرة . المهم جدا انك ما تحبلي ابدا ما فيش داعي تكبري المشكلة وتجيبي بيبي قبل ما تستقري رسمي في الزواج و لحد ما تترتب الامور وكوني قوية وسيطري على نفسك وشوفي تقنعي اهلك بالوقوف لجانبك ولازم يكون لهم علم بكل شيء .انت كنت قوية لما قررت الزواج العرفي ودافعتي عن حبك وهذا حقك في الدنيا ان تعيشي وتحبي وتتحبي وتجربي وتخطأي وتصححي أخطاءك بس المهم بهدوء وبدون قلق تفكري ازاي تحلي المشكلة وطبعا حبيبك مش خارج الصورة لانه قراركم الاثنين وهو ايضا وافق وتجوزتو عرفي
اتعجب من فتاوى المشاركين بالتحليل والتحريم بدون علم
الزواج الشرعى يصير حلال شرعا بولى وشاهدى عدل واشهار واذا تم الزواج العرفى بالشروط سابقة الذكر يصير زواجاً شرعياً بإذن الله حتى ولو لم يوثق اما اذا فقد احد شروطه يصير عقد زنا والعياذ بالله وانصح الاخت بأن تقنع اى احد من عائلتها يكون متفتحاً ويصير هو وليها وتشهد اثنين من الشهود العدول والله يحفظ بناتنا ونسائنا من الوقوع فى الحرام
الحل انة يتجوزك شرعى علشان تضمنى حقوقك
على فكرة حرام عليكي كده زنة الحل انه يتجوزك على سنة الله ورسوله لانك لواصبحتي حامل وابوه معترفش بيه هتعملي ايه هاتروحي المحاكم وتبقى فضيحة لكي
كدة انتى معرفتيش مصلحتك وحقوقك فين لان الزواج العرفى حرام كنتى ممكن تتزوجية شرعا بس لما تعدى سن العشرين وهو ع فكرة عمرة ما هيفكر يغير زواجكم من عرفى لشرعى لانة خلاص اخد منك كل العاوزة وهتلاقية نفسة يغير وانتى ساعتية فى كدة بالزواج العرفى دة ورقة وتطقطع حراااااااااااااااام
اللي بيحب حد مابيقبل انه يتزوجه عرفي لانه يعتبر زنا الي انفصلي عنه وتذكري ربك لااله توجهي اهلك باللي انتي عملتيه لحسن تحملي منه وتبقه مصيبه
لاسف انتى اهدارتى حقك عندما تزوجتى عرفى عرفة لية لانة لو جد فى حبة لاكى لكن اكثر الناس عليكى خوفا واكثر الناس عليكى حرصا لتكونى زواجتة على سنة اللة ورسوله لكننى على حسب علمى ان الجواز العرفى حرام والله اعلا واعلم
معلش يابنتى انتى ليه اتجوزتيه عرفى متعرفيش ان ده زنا واهلك غلطانين جدا ليه يجوزوكى واحداكبر منك بكتيركل ده عشان الفلوس يلعن ابو الفلوس اللى تعمل فى بناتنا كده الناس هتموت وتروح الاخرة مش معاها اى حاجة وانتى يابنتى لازم تتوبى لربنا يمكن يغفرلك ذنبك اللى انتى عملتيه ده وربنا رحيم بعباده
طبعا انتى غلط ومش قادرة تبقى لحد غيرة اية ما انتى كنتى بتحبى واحد وبردة مش قادرة تكونى لغيرة لما مات بئة دة ولو دة مات هيبقى فى واحد تانى طبعا انتى غلاطانة اوى فى حقك وحق اهلك اتطلقى وعيشى محترمة احسن عشان ربنا يباركلك
لا طبعا انت غلاظانه كنت اتكلمنى مع اهلك ودى مش اول تجربه يعنى تعرفى تتعملى مع الوضع بالصح مش بلغلط حولى تصلحى الوضع قبل ما تحصل مشاكل اكبرمنك من حبك ليه ربنا معاكى
hالزواج العرفى حرام شرعا لكن حاليا الازهر الشريف حلله ومعترف بيه فى المحاكم المصرية لضمان حقوق الزوجة لكن يشترط اتنين رجالة شهود او اتنين ستات وراجل