البنات المراهقات

هل انا جميلة

انا فتاة عمري 14 سنة الناس يقولون عني اني جميلة جدا و بعض اهلي يقولون اني مميزة بجمالي و لكن انا لا ارى ذلك اطلاقا فعندما انظر الى المرآة اشعر باني اقل من عادية فما هذا التناقض هل هم يخدعونني ا م ماذا؟احمد الله على كل شئ و لكن عندما اشعر بعدم جمالي اتضايق كثيرا

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Tuesday, August 16th, 2011 في 14:25

كلمات مشاكل وحلول: , , ,

67 رد to “هل انا جميلة”

  1. ابوالبتول
    18/08/2018 at 22:09

    مع احترامي لكل الردود من الاخوان والاخوات على صاحبة المشكلة الا انه لفت انتباهي واعجابي رد الاخت 0جوجو0 والاخت 0ايمي0 واشكرهما من عميق قلبي الى ردهما الجميل والرائع اللي يعالج المشكلة من جذورها اتمنى الاستفادة منه للجميع

    قَـيّـم هذا الحل: Thumb up 0 Thumb down 0

  2. غدير
    13/08/2014 at 21:19

    حتى انا يابنات احس ان انا مش حلوه على الرغم ان الناس بتقول اني حلوه بس انا احس اني مو حلوه ولما انظر في المراه احس اني مو حلوه ارجوكم ساعدوني اريد ان ارى نفسي حلوه وان عمري 13

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 6 Thumb down 0

  3. غدير
    13/08/2014 at 21:17

    حتى انا يابنات احس ان انا مش حلوه على الرغم ان الناس بتقول اني حلوه بس انا احس اني مو حلوه ولما انظر في المراه احس اني مو حلوه ارجوكم ساعدوني اريد ان ارى نفسي مو حلوه وان عمري 13

    قَـيّـم هذا الحل: Thumb up 1 Thumb down 1

  4. ana banota dlo3a
    09/06/2014 at 08:55

    على فكره انا برضه زيكـ بكده الناس بتقول علبا حلوى وجميله بس انا بحس نفسى عاديه خالص وبدايق اوووى هو احساس صعب فعلا

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 1 Thumb down 4

  5. احمد
    01/06/2014 at 14:45

    اختي العزيزة لا بدا ان تحمدي الله على ما يقال عليكم انكي جميلة حتي لو انتي تحسي العكس اعلمي ان الله اذا احب عبد القي محبه للناس فيصبحونا يحبوك وتظهرين جميلة جدا يالاخلاف وطيقة القلب التي تمتازين بها .

    قَـيّـم هذا الحل: Thumb up 3 Thumb down 0

  6. شيخه البنات15
    13/03/2014 at 06:35

    انا الكل يقول عني جميله بس معلمات الاجتماعيات تحب ابنيه شينئه وسماجه وخيسه يعني موا حلوه بس البنات كلهم قالوا انتى أحله منها البنيه ويعني نص المدرسة معجبين فيني بس يوم تريت انه المس تحبها أحس نفسي زبالة في حصة المس يوم توقفني أقوال يا ليل ما اطوالك والبنات يضحكون………
    يعني في كل الحصص واقفه و صديقاتي تقوال :مس ترا ………….تقول لج في كل الحصص توافقينها شوشو تقول لج اول ما تشوفج تواقف لانها تعرف انه انتى بتوافق فنها

    قَـيّـم هذا الحل: Thumb up 2 Thumb down 1

  7. خوله
    03/02/2014 at 15:44

    انا عندما ارى نفسي في المرآة تختفي كل اقوال الاخريين

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 10 Thumb down 3

  8. سوزان
    09/01/2014 at 21:22

    انا حاسة بنفسي حلوة شوي والناس كلها تقولي انا حلوة وصديقاتي كمان
    واهلي كلن ولكن مرة شوف نفسي المراية وشوف نفسي مو حلوة وتظايق اريد جوابكم بسرعة

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 10 Thumb down 1

  9. وصال
    09/10/2013 at 15:30

    والله انت تقول قاعدة تحكي علي انا 14 سنة من الجزائر المشكلة انو كل اهلي يقولو انو جمالي نادر وكمان اصدقائي بس انا الحقيقة اعمل شعري شوي متصنع وهيك لما اطلع بالمراية اقول لو مو طريقتي لعمل شعري اني اكون بشعة كتير حتى اني لا استطيع عمل ذيل الحصان ومع فكرة اني بيضاء ولدي قوام الممثلات وليس لدي اي عيب خلقي والحمد لله

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 5 Thumb down 2

  10. فوفو
    26/08/2013 at 11:03

    كل ده تفكير مراهقات بس مش اكتر

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 8 Thumb down 0

  11. كوكى
    25/07/2013 at 07:41

    الجمال فى كل حاجة فى الشخصية والشكل والروح والاخلاق
    فجايز انتى فيكى خليط من كل الحاجات دى فاصحابك بيقولوا عليكى جميلة علشان انتى شخصيتك واخلاقك وروحك وشكلك حلوين مش لازم علشان قالولك انتى جميلة يعنى جميلة فى شكلك

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 10 Thumb down 0

  12. soussou
    17/06/2013 at 03:22

    الجمال الحقيقي هو جمال الروح

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 15 Thumb down 2

  13. زهره النرجس
    26/02/2013 at 13:25

    انا لدي نفس المشكله الناس كلها تقول ان انا حلوه وكل من يراني يقول ان انا من اكبر اصير زوجه ابنه وحتى صديقاتي يغارون مني وأختي في البيت تغار مني ودائما يقولون اذا الواحد حلو مؤ يرفع نفسه ع الناس وانا اتمنه انه ما عندي اي جمال لان خسرت الناس الي احبه مثل أختي ما تكلمني لان الناس دائماً تقول عني حلوه ومن تسمع أختي هذا الكلام ما تكلمني مره ثانيه بس كل هذا انا ما مره شفت روحي حلوه و على فكره انا بنت هادئه جداً وكل الناس تقول نفس الكلام و ما مره شفت نفسي ع الناس

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 15 Thumb down 6

  14. تيتو
    10/02/2013 at 00:44

    البنت اللى تشوف نفسها حلوه مش حلوه البنت اللى تشوف نفسها وحشه انا بتاكد انها قمر يعنى لو مش شكل يبقى روح

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 45 Thumb down 2

  15. ابواميرة
    23/12/2012 at 11:36

    خدعوك وقالواانك جميلة الجمال ياستي جمال الروح وليس الشكل اياك والغرور بنفسك ولاتنساقي لكل مايقوله الناس عنك كوني حسنةالسيرةواخلاقك حميدة تحبي الخيرلكل ناس وابعدي عن القيل والقال وكثرةالسوال والغيبةوالكدب والحقدوالحسدولاتكوني ثرثارةوبصاصة لماعند ناس واقنعي بالقليل وارضي به ولامسرفة ولابخيلة ولامحتالة ولافاتنة ولاغاوية ولامتبرجةولاخليعة ولاكاشفة ولاعارية ولاعاهرةولازانية وبكذا تكوني اجمل من على وجه الارض قاطبة

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 28 Thumb down 5

  16. ^.^
    12/11/2012 at 13:33

    والله انا نفسك !!

    دايما يقولون لي هالشيء و احس ان جمالي عادي ! ..

    بس اقوولك احلى حل ^^

    اولا لا تصيري مغرورة من كثرة قول هالكلام ..

    و كملي معيشتك والباقي على الله ^^

    سلاآآآآم

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 23 Thumb down 3

  17. سوسو
    24/09/2012 at 15:32

    انا كنت بحس حالي مش حلوة زي ما بسمعهم بيقولولي بس من جديد سرت لما اروح على عرس او اي مكان الناس تبقى تتطلع علي ليش…
    سرت من جديد اطلع لنفسي بالمراة احكي انا احلى بنت ,لانه كانت معلميتي تحكي ابقي قولي انا بدي انجح بتنجحي بس ضلك خايفة بطلع نتائجك مخربطة ,حاولي تثقي بنفسك

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 18 Thumb down 7

  18. djihane
    29/08/2012 at 14:39

    لديالسلام عليكم .
    جمال المرأة ليس في قوامها.. أو ملامحها فحسب
    ورشاقتها ليست في (الريـــجـــيم) القاسي
    الأنوثة شيء تشعره .. ولا تراه غالباً
    اولا : جمال الشكل من الأمور المهمة في المرأة ، فلن تجد رجلا الا ويريد الجميلة ،
    ولكن ، هذا الجمال يبقى مدة ، ثم ( يختفي ) ، ويصبح ( بشاعة ) بدلا من الجمال ،
    ثم ، لا يبقى الا جمال الروح .
    ثانيا : جمال الروح ، هو الجمال الاهم ، إذ ان الجمال الشكلي دون الجمال الروحي
    ليس جمالا بالمعنى الصحيح ، ولكن الجمال الروحي بدون الجمال الشكلي يبقى جمالا ،
    وهو مستمر مدى الحياة .
    فيما يلي مقارنة بين الجمالين :
    1- الجمال الروحي ثابت لا يتغير الا نادرا .
    – الجمال الشكلي جمال متغير غالبا ، نادرا ما يثبت .
    2- الجمال الروحي جمال جميع المجتمعات تتفق على أوصافه .
    – الجمال الشكلي لا تتفق أوصافه بين مجتمع وآخر ، إذ أن كل شعب يرا الجمال غير ما يراه
    الشعب الآخر ، ومن شخص لآخر ، فلكل ذوقه الخاص .
    3- الجمال الروحي يحكم على الشخص في الآخرة بجنة أو نار .
    – الجمال الشكلي لا ينفع صاحبه في الآخرة .
    وغيرها الكثير الكثير .
    وما أجمل ان تجمع المرأة بين الجمالين كل النساء جميلات و حقيقيات لكن نظرت الناس تختلف مثلا الفتاة التي لا يحبها من تحبه بسبب يشاعتها ربما الاخر يعشقها لجمالها
    فالمثالية تختلف
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 31 Thumb down 2

  19. اشرقت الشمس
    03/07/2012 at 05:55

    انا برضوه كده كل بيقول اني حلوه لكن انا مش حسا بكده خايفه اخد علي كده واحس نفسي جميله والاقي نفسي اتغريت

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 14 Thumb down 5

  20. انا كمان
    23/06/2012 at 14:12

    انا كمان نفس الشي حبيبي يقولي انتي حلوة وينطلع فيكي لكن ان ما اشوف نفسي حلوة لاني مو حلوة وش حلاة وحدة حاطة مقوم اسنان ووجها زي الطماطم الله يعيني دوما انضري الى الاقل منكي جمالا او حالياً ورح تفهمي

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 7 Thumb down 6

  21. عانيت كتير
    11/05/2012 at 17:58

    بصى ياستى الجمال مش كل حاجة بس الجمال جمال الروح جمال الاخلاق جمال الادب انا اعرف واحدة جميلة جدا لكن حظها مش حححلو خالص ممش متجوزة واحد كويس وولادها بيضربوها وبيعصوها وهى جمبلة جدا فاحب اقولك ان الجمال مش كل حاجة الحظ مطلوب برشة (وةاللة اعلم):[

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 12 Thumb down 6

  22. مليش فى الحب
    02/04/2012 at 07:52

    المراة القبيحه تنظر للمراة كثيرة والمراة الجميله ترا جمالها على وجوة الاخرين

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 28 Thumb down 25

  23. shojo
    28/02/2012 at 09:32

    دى حاجة كوبسة لانك لو شوفتى نصسك حلوة ده يبقى غرووور والناس تنفض من حولك ولكن لو شايفة نفسك مش حلوة ده كوبس علشان دايما تخاولى تبقى احسن واجمل

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 9 Thumb down 12

  24. اكـــــــــــــــ لانس ـــــــــــــس
    01/02/2012 at 14:47

    احمدى ربك على نعمه ولكن انكى لا ترى نفسكى جميله هذا متوقع لانك لو رايتى نفسك جميله سيكون هذا غرورو وربك لا يرضى لكى هذا فحمدى الله اخنى

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 14 Thumb down 9

  25. نور
    21/01/2012 at 19:37

    الجمال دايما بكون جمال القلب والاخلاق لانو اذا كان المؤمن واثق في نفسه ما بحكي هادى الكلام وحميدي ربك دايما انو اعطاكي هاذا الجمال

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 29 Thumb down 5

  26. youssef
    28/12/2011 at 18:11

    هوة مفيش ولا بنت شايفة نفسسها جميلة؟؟؟!!!!

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 19 Thumb down 17

  27. نوفه
    26/12/2011 at 00:47

    حبيبتي دامك اول حاجه مسلمه ومؤمنه بالله هذا اعظم آيات جمال الفتاه المسلمه
    للتخلي الشيطان يدخلك من هالمدخل
    الجمال جمال الروح
    شوفي عزيزتي دامك تمشين وتتكلمين وتقومين بكل امورك احمدي الله

    ربي عطانا نعم لاتعد و لاتحصى
    يعني اقتنعي بجمالك من الداخل وراح ينعكس عليك من برا

    والله يكفيك شرور الدنيا ومصائبها

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 25 Thumb down 4

  28. يارب ارحمني برحمتك
    18/12/2011 at 13:11

    حسبي الله ونعم الوكيل اسمعيني زين اول شي احمد ربك علا النعمه ربي عطاكي كل شي تخيلي لو ما عندك عين او ما تسمعين او ما تمشين احمدي ربك واشكريه وروحي شوفي الي اقل منك عشان تحسيين ورجاء ما ابغا اسمع ها الكلام مره ثانيه لانو ربي يبغت يشوف هل تشكرينه علا النعمه ام لا انتي احسن من غيرك بكثيير وترا القناعه كنز غالي وشكرا

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 24 Thumb down 3

  29. zoze
    12/12/2011 at 18:51

    انا 16 و كمان عندى المشكلة دى فى ناس بتقلى انى جميلة و مميزة و صحباتى بيقولولى كدا و زملائى فى الدراسة برضوا نفس الشئ بس انا لما بشوف نفسى فى المراية بحس انى عادى لا و ممكن كمان فى سعات بشوف نفسى مش جميلة اصلا بس اتعلمت حاجة انى افضل ديما وثقا من نفسى و انى الجمال مش جمال الشكل الجمال جمال الروح و الاخلاق

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 36 Thumb down 4

  30. ايناس
    11/12/2011 at 23:12

    الجمال داخلى يااختى وليس جمال مظاهر

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 21 Thumb down 8

  31. انوشة
    02/11/2011 at 11:12

    شوفي حبيبتي اول اشي لازم تحطي في نفسك اثقة اوكي هيك بتصيري كتير جميلة

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 31 Thumb down 4

  32. علي
    24/10/2011 at 10:26

    انا علي من العراق عمري 15 اقوللكي ان كل حدا يرا نفسه ليس جميل بس الاهل و الاقارب يقولون لنا نسبت الجمال

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 8 Thumb down 12

  33. نونو
    15/10/2011 at 23:09

    خلي عندك ثقه في نفسك

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 22 Thumb down 5

  34. نونو
    15/10/2011 at 23:08

    اختي العزيزه انا زيك بقول زيك انى مش جميله بس الجمال مش جمال الشكل الجمال جمال الروح والنفس

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 21 Thumb down 5

  35. mody
    20/09/2011 at 17:41

    الجمال موجود عند كل البنات والاولاد بس بنسب مختلفه وكل واحده بتلاقى اللى يقدر مالها . بس كده

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 20 Thumb down 6

  36. KaLoOoSh
    19/09/2011 at 05:09

    ممكن يكون فى حاجة فى وشك مخلياكى جميلة
    تفصيلة صغيرة تخليكى جميلة
    يعغنى فى بنات مثلا تلاقى مناخيرها كبيرة بس مثلا بوقها وعينيها حلوين
    فمحلينها
    وممكن تكونى جميلة الطباع فشايفينك جميلة عشان كده
    وبعدين ممكن تكوىن فعلا جميلة ومش حاسه بنفسك فى بنات كيتر كده

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 20 Thumb down 4

  37. جوجو
    17/09/2011 at 18:46

    من أحبه ربه حبب فيه خلقه

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 44 Thumb down 1

  38. مؤمنه بالله
    05/09/2011 at 02:18

    الجمال دة جمال الروح مش الشكل انا بردو نفس السن ونفس الحكايه بس انا مؤمنه بربنا وكل حاجه ربنا يجيبها اكيد هتبقى كويسه وبعدين متخافيش حتى لو وحشه عرسيك هيجيلك هيجيلك وسيبر الخلق للخالق

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 15 Thumb down 2

  39. مش لازم اسم
    03/09/2011 at 04:31

    انا كمان بيحصل معايا كدة وبيقولولى انى قمر14 بس انا بحس ان شكلى عادى وبكون زعلانه جدا من كدة
    بس اعتقد ان اللى قدامك يشوفك اكتر من نفسك

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 15 Thumb down 2

  40. soly
    02/09/2011 at 13:07

    أنا كمان عندى نفس المشكلة كل اللى يشوفنى يقوللى انتى جميلة بس أأنا مش شايفة كدة

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 13 Thumb down 2

  41. تائبة
    29/08/2011 at 23:44

    يا اخت مرة شافت الخنفوسة ابها في الحيط قالت ابني لوؤلوؤة في الخيط…من يحبك يرا جميلة ومن يكرهك يرى العكس…ربما تكرهين نفسك الانك تعرفين حقيقة جوهرك

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 18 Thumb down 3

  42. الله يوفقكم
    28/08/2011 at 22:50

    دي حاجة عادية لأ، الجميل عمره مابيقول انا جميل

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 23 Thumb down 3

  43. حازم الاهلاوى
    25/08/2011 at 16:41

    سوسة المخيني
    22/08/2011 at 09:59
    يقول المثل السبال ف عين امه غزال فاذا امج قايلتلج الناس تبالغ يعني امج تقول انج مب غزال تبي الناس تقول اتشوفي اما قالولج جي مصلحة او مصخرة او ملاغه او بس اما انك حلوة فانا ما اعتقد
    و هذا اعتقادي و ب كيفج
    ههههههههههههههههههههه
    انجليزي ده يا فوزيه
    اختى صاحبه المشكله
    معليش ع الضحكه الشريره بتاعتى
    المهم
    الجمال دي حاجه بتاعت ربنا
    لو ربنا ما اداش الانسان الجمال بيديه حاجات تانيه ومميزات تانيه
    لو شايفه نفسك مش جميله احمدي ربنا في اللى بيمشي ع كرسي معوقين
    لو شايفه نفسك مش جميله في اللى بتكون خرسه او طرمه
    لو شايفه نفسك مش جميله في اللى جميله وفقدت شرفها
    خلى عندك ايمان بالله واحمدى ربنا
    وخلى عندك ايمان ان الجمال مش بالشكل جمال الروح اهم بكتير
    خلى دمك خفيف ومؤدبه وخجوله كل الناس حتحبك صدقيني
    ربنا يكرمك

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 20 Thumb down 6

  44. حياتى كلها لله
    24/08/2011 at 23:59

    اختى الصغيرة …………
    الجمال بيكون نسبي يعنى استحاله كل الناس هتتفق علي حد انه وحش ولا هتتفق علي حد انه حلو كل واحد وليه رائي بس اعرفي ان كل بنت جميله بطريقتها والاهم من جمال الشكل هو جمال الروح والطبع والاخلاق وخلي دايما عندك ثقه في نفسك

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 24 Thumb down 2

  45. ايمي
    24/08/2011 at 12:39

    الى كل امراه وفتاه ليس لها اى حظ فى الجمال..

    بل والى كل من ابتليت فى جسدها…….

    او وجهها بحب الشباب…

    او شعرها بالتجعد..

    او قد تكون نحيفه جدا عظام فقط….

    او بدينه جدا تخينه جدا…………….

    او سمراء……………..
    او بيضاء بياض مرض………………

    او لسانها به لدغه لاتنطق كل الحروف سليمه…..

    او بها برص….

    اوبها…………….
    اوبها……………………. ….. ..

    الى اخر هذه الابتلاءات.

    بل والى كل من وقفت امام المراه وتحسرت وتفطر قلبها حزنا والما
    وتمتمت ببعض الاهات
    اقرب منها الى الكلمات
    اقول لها ولغيرها
    هل الله ظالم؟؟؟؟؟؟
    حاشا لله ان يكون ظالم.
    طيب لماذا لم يجعلنى جميله مثل فلانه,,,,وفلانه.
    انا اصلى واذكره وهم (بعض الجميلات)
    لا يصلون ,بل وقد يرتكبوا الفواحش.

    اخيتى
    لو ان الله جعل لنا الدنيا فقط, نتمتع فيها ولا حساب ولا جزاء.
    لقلت لكى احزنى,
    وابكى,
    بل وتباكى.
    اما وان الله العادل الرحيم الحكيم.
    قد جعل هناك الاخره
    الباقيه
    وان الدنيا فانيه
    وامرنا بالصبر
    بل واخبرنا انه يحبك.
    نعم يحبك انتى
    انتى التى تعانى من كل هذه المشاكل
    كيف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    الم تسمعى لقول نبيك,
    وحبيبك محمد صلى الله عليه وسلم..
    حيث قال
    (ان الله اذا احب عبدا ابتلاه).
    اذا هو يحبك.
    يريد لكى الخير.
    ثم هو يعوضك فى الدنيا والاخره ان شاء الله
    لو صبرتى ولم تتشكى.ان الله حين ابتلاكى علم منكي انكي ستصبرى
    ولو علم منكي السخط لخفف عنكى البلاء
    اسمعى الى قول النبى صلى الله عليه وسلم
    الذى نقلته من السلسله الصحيحه للشيخ الالبانى
    اشد الناس بلاءالانبياء ثم للامثل فا لامثل يبتلى الرجل على حسب دينه,
    وفى روايه قدر.
    فان كان دينه صلبا اشتد بلاؤه ,
    وان كان فى دينه رقه ابتلى على حسب دينه ,
    فما يبرح البلاء بالعبد حتى يتركه يمشى على الارض ما عليه خطيئه.
    وفى الحديث الاخر
    أشد الناس بلاء الأنبياء ثم الصالحون إن كان أحدهم ليبتلى بالفقر حتى ما يجد أحدهم إلا العباءة التي يحويها وإن كان أحدهم ليفرح بالبلاء كما يفرح أحدكم بالرخاء . عن أبي سعيد الخدري قال دخلت على النبي صلى الله عليه وسلم وهو يوعك فوضعت يدي عليه فوجدت حره بين يدي فوق اللحاف فقلت يا رسول الله ما أشدها عليك قال إنا كذلك يضعف لنا البلاء ويضعف لنا الأجر قلت يا رسول الله أي الناس بلاء قال الأنبياء قلت يا رسول الله ثم من قال ثم الصالحون إن كان . . . . . الحديث .

    انظرى اخيتى

    ان الله يحبك بابتلائه لكى
    وان الله سيعوضك.
    كيف؟؟؟؟؟؟ليس جمال الوجه او الشعر اوماسبق ذكره هو فقط السعاده
    كم من جميله وغرها جمالها فطلقها زوجها
    وكم من جميله ارداها جمالها الى مساؤ الرزيله
    وكم من جميله ليس لها حظ فى زوجها
    ولا اولادها
    وبالعكس
    كم من امراه ليست جميله وقد تكون لها ابتلاء جسدى
    وبارك الله لها فى زوجها
    واولادها
    وكل ما مست يمينها
    وقد تكون ذو روح عاليه
    وهمه فى الدين والطاعه
    كل هذا تعويض

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 68 Thumb down 4

  46. منة
    24/08/2011 at 08:36

    اه انا بردو حاسة كدة حاسة اني مش جميلة وعندي اكتئاب وعايزة اكتب مشكلة اكتب مشكلتي اذاي

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 9 Thumb down 4

  47. شريف
    23/08/2011 at 19:15

    اخوانى اتمنا الكل يتابع الكلام دا ويارب اقدر افيد الكل فى البدايه احب اقول ان الجمال جمال الروح والنفس وليس الوجه ولون البشره واقلكم كمان ان دا شئ عادى فى سن ال 13 عام وحتى سن ال 20 عام وفى علم النفس بيقول ان البنت نوعيآ نوع لا يعرف قيمة نفسها وبنت الغرور يقتلها ما معنا هذا الكلام اول شئ دا افضل من التانى اول نوع وهو دا النوع ذو العشره والروح الجميله اما النوع التانى فا هو نوع الغرور بلبلدى كده الا بتغير من اى بنت وتقول انا لبسى احسن من البنت دى والا تقول دا انا احلى منها والا تقول ايه دا دى متجوزه هو كان اعما لما اتجوزها ودا النوع المغرور بس انتو الا عندكم مش عيب دا شئ من التواضع واتمنا لكم ايام سعيده تحياتى شريف

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 14 Thumb down 1

  48. العشق الممنوع
    23/08/2011 at 06:39

    لازم يبقي عندك تقة بنفسك حتى لو كنتي مش حلوة لان الناس بتحب الناس اللى عندهم التقة بالنفس وانا متاكدة انك حلوووة اوى

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 23 Thumb down 1

  49. صاحبة المشكلة
    22/08/2011 at 23:54

    تصدقي يا سوسة المخيني اني مفهمتش و لا كلمة من اللي قلتيه XD

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 9 Thumb down 4

  50. رباب
    22/08/2011 at 22:41

    بسي متحتيش في دماغك التفاهات دي عيشي حياتك الجمال دة نعمة وساعات نقمة واصلان مش بيدوم عيشي حياتك وبعدين كلة من عند ربنا ياحبيبتي ومتحوليش تظهري جمالك الايام دي سبيه لشريك حياتك

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 12 Thumb down 1

  51. سوسة المخيني
    22/08/2011 at 09:59

    يقول المثل السبال ف عين امه غزال فاذا امج قايلتلج الناس تبالغ يعني امج تقول انج مب غزال تبي الناس تقول اتشوفي اما قالولج جي مصلحة او مصخرة او ملاغه او بس اما انك حلوة فانا ما اعتقد

    و هذا اعتقادي و ب كيفج

    حل غير مناسب حسب التصويت. ما رأيك انت: Thumb up 6 Thumb down 30

  52. مراهقه
    20/08/2011 at 06:15

    على فكره انا عندى 14 سنه ولما قريت كلامك حبيت اشارك لانى انا كان نفسى اقول كده من زمان حتى انى فاتحت ماما فى الموضوع ده ان كل الناس بتبالغ فى كلامهم معايا ويحسسونى انى مفيش زىى اتنان وانا والله مش فى دماغى موضوع الجمال ده خالص بس الناس بتقولى انى جميله وبسمع كلام منهم بحس انهم بيتكلموا على واحده تانيه لكن انا عن نفسى مش هاممنى الموضوع اطلاقا والحمد لله على كل شئ المهم جمالك ونظافتك وطهارتك من جوه ومعاملتك مع الناس تكون بنيه صافيه لكن مش بسذاجه وشكراا ليكى فى الاول وفى الاخر

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 28 Thumb down 3

  53. نو كومنت
    19/08/2011 at 14:20

    بصي يا ست الكل اول معلومة احب اقولهالك ان مفيش حد شايف نفسة حلو يعني مهند اللي العالم كلة بيقول علية عسول ممكن ميكنش شايف انة حلو تمام تاني حاجة اكيد الناس دي كلها مش هتجاملك يعني وعلي فكرة احساس حلو انك تشوفي نفسك مش حلوة بيديكي قناعة وكمان يمكن دي حكمة لو كنتي شايفة جمالك قوي وكدة يمكن تكون شخصيتك مش محبوبة بين الناس لانك هتكوني متكبرة وشايفة نفسك والله اعلي واعلم

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 21 Thumb down 3

  54. t0t0
    19/08/2011 at 08:25

    اقولك على حاجه بصى دايما للى اقل منك واللى اوحش منك وهاتحسى انك راضيه وهتقولى الحمد لله انا احسن من غيرى كتير وربنا يوفقك

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 17 Thumb down 1

  55. ندى
    19/08/2011 at 06:43

    اهم شي جمال الروحك وقلبك وبهم جمال الوجه بس اهم شي واهم جمال في الدنيا طريقة معاملتك مع الناس هذا احلى جمال في الدنيا كلها الواحد مو بس في المظاهر وما حد بحكم ع حد في المظهر بس بحكم في التعامل كمان انتي بتحكي انو جمالك عادي بس الكل بحكي انك حلوة كتير يمكن انتي فيك جمالك بميزك عن اي جمال تاني وعن اي جمال بنت تانية الناس بتشوفه وانتي ما بتشوفيه انا احكيلك عن حالي كتير بشوف حالي انو حلوة والكل بعجب بجمالي بس كمان بحب لما الناس لما تعرف علي كمان تحب شخصيتي وكيف بتعامل معهم بطريقة كتير تكون حلوة علشان مو بس كون في المظهر حلوة كمان في التعامل لهيك بحب شوف حالي لاني بحب ناس تحب شخصيتي اكتر من جمالي لانو الحمال جمال الروح والقلب والمعاملة بطريقة كتير منيحة مع الناس علشان تحبني لجمالي وشخصيتي مو بس لجمالي لهيك خلي كمان جمالك روحك وطيبتك واسلوبك مع الناس احلى من جمال وجهك بس اهم شي تكوني كتير انيقة بلبسك بكل شي بحياتك خليكي مميزة لو بشي بسيط عن اي بنت في الدنيا بس بشي تخلي الناس تحبك وتحترمك وتفرضي شخصيتك ورايك بطريقة تكون حلوة وملفة لنتباه الكل الك انتي حاولي كون هيك عودي الناس يشوفوكي هيك اكيد رح تصيري بعينهم لسا احلى بكتير ابني شخصيتك من هلا هيك من وانتي وصغيرة ورح تشوفي لما تكبري كمان شوي رح تكون اجمل بنت في كل شي تخلي اي شب يتمنى يتزوجها مو بس لجمالها كمان لشخصيتها (عمري 19 وانا حكاتلك هيك لاني بعامل الناس بهاي الطريقة وبخليهم يحبوني لشخصيتي قبل جمالي بس بظل شوف حالي اني حلوة ومميزة عن اي بنت وعندي اشوية غرور بحالي )

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 10 Thumb down 1

  56. سلمى
    19/08/2011 at 01:31

    الجمال جمال الروح روح

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 14 Thumb down 3

  57. ملك
    18/08/2011 at 21:09

    انا والله زيك كله محسسنى انى جميله ومتقدمنلى قرايبى كتير بس حاسه انى مش حلوه

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 9 Thumb down 7

  58. mero
    18/08/2011 at 17:01

    السلام عليكم اختي العزيزة انا عايزة اسألك ايه اللي شاغلك قوي من الجمال مش كفاية ان الناس بيقولو انك جميلة هل محتاجة حد تاني ياكدلك انك حلوة وجميلة الجمال عمره ماكان بحلاوة الشكل والجمال مش بيجيب وراه الا المشاكل احمدي ربنا علي شكلك وجمالك وبلاش تتكلمي في الموضوع ده واشغلي نفسك بحاجة تاني انا شايفة ان الموضوع مش مهم للدرجة دي ولو انتي كل يوم الصبح شكرتي ربنا وحمدتيه علي شكلك هيكون احسن ليكي وربنا يحافظلك عليه امال الناس السمراء واللي مش حلوة تعمل ايه تنتحر ربنا يرحمنا

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 10 Thumb down 3

  59. كريم
    18/08/2011 at 13:56

    علي فكره انا شاب عندي 14سنه خديها نصيحه واحمدي ربنا علي كل شئ

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 14 Thumb down 3

  60. nourdine
    17/08/2011 at 19:21

    السلام عليك يا اختي رمضان كريم ولجميع الاصدقاء اريد ان اقول ما احس به اتجاهك من حب واحترام وتقدير هدا ليس مجاملة او ما شابه.لاني لم اراكي ولم اعرفك من قبل .لكن هدا ما احس به بعد ان قرات رسالتك هاته وانا مشتاق الى حد الجنون لرايت صورتك اوسماع صوتك او ماشابه.كما ان صورتك مرسومة بين عيوني ووصفتك بكل انواع الجمال الدي اعرفه.واتمنى ان تكوني كدالك .لكن الجمال انواع واحسنهم عندي هو جمال القلب(الفؤاد).انا اخوك من المغرب لم اعرف كيف كتبت هده الاسطر لكن تقبليها مني لاني احبكم.وششككرا.

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 7 Thumb down 9

  61. المحتار
    17/08/2011 at 07:33

    ع فكره كلنا كده لما بنبص ف المرايه بنحس إن إحنا مش حلوين 😀

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 18 Thumb down 5

  62. ايمي
    17/08/2011 at 01:37

    القناعه كنز لايفني ابدا حبيبتي باين انك زي الامر لان الناس مش هيقولوا كده من فراغ ويمكن علشان جمالك مميز فانتي مش وخده بالك وحتي لو عاديه خلقت ربناوبعدين الجمال جمال الروح

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 24 Thumb down 3

  63. نونا
    16/08/2011 at 22:30

    سبحان الله انا عكسك الناس ابدا ماتعلق عليا بس انا مرره حلوه في عيون نفسي والحمدلله

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 12 Thumb down 2

  64. soha
    16/08/2011 at 16:56

    وانا كمان نفس الشي بحس اني مو حلوه وبتضايق كتير بس في ناس كتير بئولو الي اني حلووه وبتستغرب وكمان انو وشي برئ وعيوني حلوه برئيي انو ماحدا رح يحكي هيك بس يعني ماحدا مجبور يحكي انك حلووه… انتي حلوه عنجد

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 13 Thumb down 3

  65. Sheko
    16/08/2011 at 16:23

    السلام عليكم الاخت الكريمه احب اقلك ان الناس هى الى بتشوفك اكتر من انك تشوفى نفسك طبعا
    ودة راى اكتر الناس انك جميلة ولاكن اكيد انتى متواضعه زيادة ودى حاجة جميلة جدا ومن الافضل انك تستمرى ع التواضع فانك جميلة ولكن ليست مغرورة واتمنى ليكى التوفيق ف حياتك.

    قيم هذا الحل سلباً او ايجاباً: Thumb up 13 Thumb down 5

  66. صلوا على نبينا محمد (مسلمه
    16/08/2011 at 15:23

    الجمال جمال الروح

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 25 Thumb down 3

  67. نفرتيتى
    16/08/2011 at 15:09

    على فكرة انا برضه زيك بحس بكده وبدايق جدا خاصة انى سمرة وزمايلى كلهم بيض ولما يشوفوا واحدة سمرة معانا فى المدرسة يقعدوا يقولوا دى شكلها وحش ويعيبوا عليها بس انا عندى خفة دم جميلة خالص وانا فرحانة بكده بس فى نفس الوقت زعلانة بس لازم نقول الحمدلله على كل شىء

    حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? Thumb up 35 Thumb down 3

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة