هموم البنات

ادعي اني ارفض الزواج ويقولوا عني معقدة

انا فتاه عمري 18 سنه مؤدبه وجميله حتى الان لم اتكلم مع شاب ابدا ولا اؤيد العلاقات بين الشباب والصبايا وطوال حياتي لم اشعر بمعنى الحب, انا الان مقدمه على التعليم الجامعي ولا اجد الوقت حتى لمجرد التفكير في الامر , يوجد الكثير من الشباب يحاولون التقرب مني وحتى جائوا لخطبتي لكن لم اجد فيهم الشخص المناسب واهلي رفضوا دائما اقول اني لا اريد الزواج البعض يقول انني “معقده ” لاني لا احب الخروج من المنزل . وبعض صديقاتي يحاولن ان يجعلنني اتكلم مع شاب ولكن دائما ارفض يمكن انني اخاف من الحب , فهل استمع  لمن حولي ؟؟

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Thursday, February 14th, 2019 في 14:18

كلمات مشاكل وحلول: , , , , , ,

2 رد to “ادعي اني ارفض الزواج ويقولوا عني معقدة”

  1. محمد / محاسب
    06/11/2019 at 16:55

    التزمي حدود الدين خليكي في حالك صاحبي الفتيات المحترمات وابعدي عن المنحرفات – احترامك لنفسك والتزامك بالدين هيخليكل الشباب يتمني الارتباط بيكي – اما لو مشيتي مع الشباب هتكون النتيجة سؤ السمعة – كل الشباب هتحاول يمشوا معاكي ويصاحبوكي لكن عند الجواز هما هيعرفوا ان البنت اللي بتتساهل في نفسها لا تستحق الارتباط بها . عن رسول الله صلي الله عليه وسلم أنه قال : تنكح المرأة لأربع لمالها وجمالها ولحسبها ونسبها ولدينها فاذفر بذات الدين تربت يداك – ربنا يوفقك ويهدينا ويهديكي والله الموفق .

  2. Peace
    15/02/2019 at 12:53

    اوعى تسمعي لحد ودراستك اهم حاجه وما تشغليش بالك بكلام الاهل او اصدقاء السوء اللي عايزينك تتعرفي علي شباب وتبقي زيهم مضحوك عليهم..اهتمي بالتعليم جدا وخليكي صاحبه قرار واي حد يتكلم معاكي في ارتباط من الأهل طبعا خلي ردك لما تخلصي جامعتك.اما حب الجلوس في البيت فهي دي افضل صفه في البنت المحترمه الملتزمه..واللي يقولك معقدة تعرفي إنه جاهل في الحياه أو عاوزك مش أحسن منه خلي بالك من نفسك لحد ما هيجيلك الشاب المحترم اللي يقدر الأدب والأخلاق العالية بتاعتك بس نصيحتي ما توافقيش علي حد الا بعد الجامعة وربنا يوفقك يارب

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة