مشاكل حب المراهقة

عذاب حبي كيف انساه

انا بنت بدخل في 15 كنت من قبل اعاني من حب وكان من طرفي تعذبت كثيرا حتى استطعت نسيانه ولما دعيت الى ربي بنسيانه فجاءه احببت شخص آخر كنت احاول ابعاد تفكيري عنه ولكنني لم استطيع لما كان ينظر فكانت دقات قلبي تزداد ولااستطيع ان انضر عينيه تركت الحب في قلبي ولم ابين له باانني احبه كان يتصل بي كثيرا  واستمرت اتصالاته بالاشهر لكنني لم ارد كنت اتعذب لما يرن جهازي ولكن لااستطيع ان اخون اهلي واغضب ربي حاولت ان انساه ولكن لااستطيع فكانت دموعي على خيدي معضم الوقت وفيي الليل تتعب عيني من السهر والتفكير وبعد ذلك لم استطيع صارحته بما في قلبي بعد قال لي بانه يحبني صحيح باني اكلمه بعض الاحيان لمعرفه اخباره مااالحل فهل انساه وكيف ام لا؟؟فانا متضايقه بسبب عدم قدرتي على البعد وان بعدت فاني اشعر وكاانني عائشه بجسد ولكن بدون روح و خاينه والدي الذين هما اغلى شي في حياتي ؟؟؟

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Wednesday, November 24th, 2010 في 00:42

كلمات مشاكل وحلول: , , , , ,

7 رد to “عذاب حبي كيف انساه”

  1. ابواميرة
    15/10/2013 at 10:40

    البداية نظرة فابتسامةفموعد فلقاءواخرتهافضيحة بجلاجل لك ولاهلك اتقي الله ف نفسك واهلك واهتمي بدراستك وربي يهديك ويصلح حالك

  2. نور العيون
    06/03/2013 at 13:46

    لو كان حبك عنجد كان خاف عليك وما اتصل فيك… انت هلا بفترة المراهقة ممكن تحبي بس إعجاب او ممكن الفراغ العاطفي اللي تشعرين في خلاك تفكيري انك تحبيه والدليل على انك حبيت اول بعدين نسيتيه فممكن تنسيه هو كمان ما بقلك الشغلة سهلة لانو انا كمان عانيتها ولكن الحمد لله هلا نسيتها..

  3. قمر ومفيش منى اتنين
    19/02/2012 at 19:47

    حاولى انك تنسيه وهو لو بيحبك بجد اما تكبرى هيطلب ايدك ويتجوزك
    بس اوعى تنسى تعزمينا ع الفرح

  4. جهاد
    28/11/2011 at 16:30

    والله انا بنت زايك وعلشان تعيشى مرتاحه لازم تنسيه اناعارفه انك فى سن مراهقه زيى بس لما الواحد يحس بكده لازم يفكر بنفسه يا ترى لما اهلك يعرفو هيعماوا ايه اناكمان عندى13سنه بخاف يجى عاليه يوم زى ده ياترى هتصرف ازاى اتمنى كل البنات يفكروا صح

  5. جهاد
    31/12/2010 at 14:11

    انا عارفة انك مش عارفة تنسية بس حاولى علشان الجرح فى سن المراهقة بيبقى صعب وحاولى تصحبى ممتك علشان هى اللى هتحللك المشكلة دى انا بنت زيك ومجربة

  6. حل
    25/11/2010 at 07:33

    تصحيح : ” فلا تخضعن بالقول فيطمع الذي في قلبه مرض ” جزء من اية قرانية

  7. حل
    25/11/2010 at 07:28

    ما فيش حب بدون عذاب
    الاجابة العادية لسؤالك انتبهي لمزاكرتك وخلي اي شئ باوانه لان حب المراهقة عادةما بعيش.
    بس في كلمات في رسالتك لازم ارد عليها
    خاينة ابوك وامك في ايه
    في انك اتكلمت مع شخص
    ولا في انك حبيتي شخص
    ولا في انك بتعملي في حاجة من غير علمهم
    حل :
    الحب مش حرام ، انت مش بتحبي ماما ، مش بتحبي بابا … تطور طبيعي انك تحبي شخص وانت عندك 15 سنة ، يعني عارفة انك مراهقة وفي مرحلة الانتقال من بنوته صغيرة لام
    الكلام مش حرام ، اديني بكلمك بالحروف ، بس اقعدين نتكلم في ايه ده الممكن يكون حرام وحلال
    المشكلة زي ما قلت بابا وماما مش عارفين.
    ريحي نفسك وافتحي قلبك لماما
    قوليلها يا ماما انا اتعرفت علي فلان وهو ………. كل المعلومات البتعرفيها عنو وانا ما دخلتش معاه في اي التزام . هو قالي انو بحبني وسألني عن مشاعري تجاهو ما اكدبش عليك انا قلتلو بحبك . انا عارفة ان سننا لسه صغير واني مراهقة علشان كده قلتلو نفضل زمايل وبس . هو طلب يتصل بيا علشان يطمئن علي ومسائل مذاكرة كده وانا قلتلو مش ممكن الا بالاذن وانا مش عايزة اعمل حاجة من وراك .
    تسمحي يا ماما ..
    ما اعرفش مامتك حا تقول ايه ، بس مامتي حاتقول لا ، بلاش كلام فارغ
    المهم تسمعي توجيهها ولو طلبت منك التلفون ادهولها ، لو طلبت منك ما ترديش ما ترديش . بس اوعديها انك ما تعمليش حاجة من وراها .
    كيف تردي علي التلفون :
    اما كلامك مع الشخص البيتصل بيك فالرسول عليه الصلاة والسلام قال ” فلا تخضعن بالقول فيطمع الذي في قلبه مرض ” يعني الكلام ما يكونش لين و ما يكونش كلام في الحب او الاشياء المثيرة ويكون خالي من الوعود ، يعني كلام عادي بدون تكسر ،وسؤال وجواب بدون ثرثرة زي ما بقولو كده المختصر المفيد، وبدون وحشتني وحشتك وبدون بموت فيك وبتموت فيا واهم حاجة بدون خلوة ، يعني كلام تقدري تقوليه والسماعة مفتوحة قدام ابوك وامك . تقدري علي كده ، هو دا الكلام اللي يرضي ربنا. مش اول ما يرن التلفون تشيليه وتنزوي في مكان حد ميبقاش سامع صوتك.
    حب المراهقة بيتبدل:
    انت قلت يارب وقلبك تحول من شخص لشخص ودي مش اخر محطةومشوارك لسه ، طيب ما تقولي يارب تاني وتالت ، يارب يزيل وحشتك بالانس بيه ، مين يعرفك ويحس بيك اكتر من ربنا ،حب البشر وراه العذاب وحب الله بحبب فيك الناس .
    ربنا يوفقك

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة