مشاكل الحب

مش عارفة ان كنت بحبه ولا لا

السلام عليكم

اولا انا بنت عمري 22 سنة. عمري معشت قصة حب . انا مقيمة بالخارج و والديا كثير متدينين و مابخرجش لوحدي الا عند الحاجة مع اني بدرس بالجامعة. المهم انا طول عمري بحلم بشاب يحبني و يكون مسلم و متدين و انو يرضي كمان بابا و ماما. المهم في مرة اعجبت بأبن خالتي بس نسيتو على طول لانه شاب كثير حلو و طبعا حسيت انو عمرو مهيبصلي و كده نسيت و بعاملو زي اخويا.

و مرة بالصيف لما كنت ببلدي وحدة قريبتي فاجأتني انو معجب بيا و بيحبني طبعا كنت هطير من الفرحة و كنت اسعد بنت على وجه الارض. ابتدينا نبعت لبعض رسائل عادي زي الاصدقاء عشان هو كان مكسوف يقولي انو بيحبني  هو احترمني عشان عارف اني مكسوفة منو و عمري متحطيت في الموقف ده. المهم في الاخر صارحني و قلي بس انا مقدرتش و فضلت انفضلو و بنتكلم زي الاصدقاء و قلتلو يديلي وقت افكر و اتأكد من مشاعري مع العلم انو بيوحشني كثير ولما مبشوفوش بعيط. المهم هو استناني 3 سنين عشان ارد عليه و خفت اني مكنش بحبو و اتعلق بيه و في حاجة تانيا مخوفاني انو في مشاكل عائلية بين والده و والدي . كده صار عندي تخوف اكثر من اني اتعلق بيه و مش نقدر نتزوج. و اخواتي بيقولولي انسيه وبصراحة مش قادرة انساه بحلم بيه ديما و بفكر فيه و هو لسا مستنيني لحدي الان و محترمني و مش راضي يكلمني في الموضوع تاني  و خايف يعملي مشاكل مع والدي .

مش عارفة اعمل ايه انساه  ولا لا؟ انا مش متصورة اني اكون لحد غيرو و اي شاب بيحب يتقرب مني برفضو

ارجوكم ساعدوني

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Sunday, September 26th, 2010 في 17:19

كلمات مشاكل وحلول: , , , ,

3 رد to “مش عارفة ان كنت بحبه ولا لا”

  1. اشارك برايى بموضوعيه
    27/09/2010 at 11:50

    طالما هناك خلافات بين والده ووالدك يبقى الموضوض صعب
    فانصحك بالبعد عنه وعدم التفكير فيه حتى يقضى امرا كان مفعولا
    وربنا يرزقك بافضل منه

  2. ** البحر الهادئ **
    27/09/2010 at 02:44

    السلام عليكم * شوفى ياأختى رساتكى كثير مهمة وشدتنى والله ربما هاذا الشاب يكون طريق صلح بين والدكى ووالده من يعرف الغيب الا الله سبحانه وتعالى ولكن الله سبحانهوتعالى جعل لكل شئ سبب يعنى أسباب تقرب الناس لبعضها واسباب تبعد الناس على بعضها والصراحة هاذا سبب خير * الحقيقة اذا انتى مثل ماقلتى الشاب نظيف وابن ناس والله وأراد ان يحافظ عليكى ** حاولى تصارحى والدتكى بالموضوع * يعنى خوذى الموضوع شوي شوي وربما والله والدكى ووالده منتظران شئ يقرب علاقتهم لبعض * حاولى تجسى نبض احاسيس اهلك وأبدئى من الوالدة لأن أفضل صديقة للبنت هية امها ** والله يوفقكم ويوفقنا الى كل خير ونسأل الله أن يجمع بينكى وبين هاذا الشاب على كل الخير ياأختنا الكريمة ** اللهم آمين آمين آمين يارب العالمين ** هاذا الذى أحب اسمعه بنت تحافظ على نفسها ولكن حبت بقلبها وهاذى مشاعر الواحد مايقدر يتحكم فيها المهم الواحدة تحافظ على نفسها ** اتمنى لكى السعادة فى الدنيا والاخرة والله من قلبى ويارب هاذا الشاب يكون من نصيبك وأنا اظن انه أخ متخلق وابن عائلة ** تقبلوا تحيات أخ تونسى مغترب **والسلام على من اتبع الهدى

  3. للقلوب السليمة
    27/09/2010 at 00:03

    أرى أنك بلغت سن الرشد ولذلك أنصحك بأن تجسي نبض أهلك مثل والدتك أو والدك وتتكلمين عن الأقارب إلى أن تأتي على عائلته وتتحدثين عنه وعن أخلاقه ووووو ثم تري رد فعل أهلك وهل يمكن أن يتناسوا الخلاف في حالة المصاهرة. لابد أن تعرفي أن دوام الحال من المحال ولرب دافع بالتي هي أحسن يجعل هؤلاء الأقارب أقرب ما يكونون إليكم حبا حميميا. وأكثري من الطاعات والإستغفار عسى الله أن يوفقك للخير فإن لم يكن نصيب فأرضي بما قدره الله بعد إجتهادك عسى أن يكون الله أعد لك في مستقبل أيامك ما تعلمين به أنك فزت وسعدت. والله أسأل أن ييسر لك سعادة الدارين ويرزقك حبه وحب من يحبه وتجنبي المعاصي فهي سبب لزوال الرزق.

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة