مشاكل التعليم الجامعي

هل اتنازل عن هدفي برغم ذلك ام استمر

سلام عليكم ..
بصراحة انا مش عارف ابتدي منين ,, لاني بقالي كتير بدور على حد افضفض عنده لكن بالصدفة دخلت موقع مشاكل وحلول وحسيت اني هنا ممكن افضفض ,, حتى لو مش هلاقي حل لمشكلتي بس اهم حاجة اني اتكل واطلع الي جوايا..
انا طالب في الفرقة التانية كلية الهندسة كان حلم عمرى ادخل الكلية والحمد لله بعد معاناة ربنا كرمني وقدرت ادخل الكلية ..
وانا في الثانوى كانت حالتي النفسية صعبة وكنت عايش في قلق ورعب لدرجة انى مكنتش بقدر اذاكر وكنت بهرب من المذاكرة باي سبب وفي الامتحانات مدخلتش بعض المواد لكني دخلت دور تاني بس مجموعي في النهاية مكنش كافي لدخول كلية هندسة سمعت من بعض الناس عن ان معهد فني صناعي ممكن ادخل منة هندسة قررت اكمل ومتنازلش عن هدفي وادخل المعهد واكمل هندسة وفعلا اجتهد في المعهد وجبت تقدير كويس ووحققت حلمي .
ودخلت هندسة وفي اعدادي هندسة نفس مشكلة الثانوي حصلت معاي تاني قلق دائم وخوف بالرغم ان كان في بعض المواقف كنت بقدر اتغلب علي قلقي دة وكنت بذاكر وباجتهد فعلا بس للاسف مكنش فية استمرارية .وفي امتحانات اعدادي مدخلتش بعض الامتحانات وعدت وعشت بعد كدة في حالة ياس واحباط
بس قدرت اكمل السنة الي فاضلة في اعدادي ودخلت القسم ونفس المشكلة حصلت معاي في اول سنة في القسم قعدت 3سنين في اولي ودخلت تانية وقعدت 4سنين في تانية وحاليا كملت 28 سنة وتم شطب قيدي موقت من الكلية لاداء التجنيد .انا حاسس بضياع واني كنت ميت السنين الي فاتت دي وبفكر اسيب الكلية خالص واشوف حياتي في اي مجال تاني .بس مشكلتي برضة اني خايف !!اندم ياريت تنصحوني لاني الوحدة هتقتلني

مشاكل وحلول ذات صلة

اضيف بتاريخ: Saturday, January 13th, 2018 في 01:28

كلمات مشاكل وحلول: , , , , , ,

ردود to “هل اتنازل عن هدفي برغم ذلك ام استمر”

  1. الباشمهندس
    30/01/2018 at 07:17

    انا هتكلم معاك بصراحة حتي لو كلامي سخيف .… بص ياسيدي انت مشكلتك الاساسية انك ما بتتعلمش من اخطاءك ابدا بتعمل الغلط و تكرره … تاني مشكلة عندك انك مش مدرك قيمة الوقت …. اهم حاجة دلوقتي لازم تعرف انت كنت بتسقط ليه علشان مابتذاكرش ولا علشان الكلية صعبة ولا علشان متوتر ؟؟…. تاني حاجة لازم دلوقتي تبدأ صفحة جديدة تمام مع نفسك و ماضيعش فيها ولا ساعة من عمرك منغير ماتعمل شئ مفيد …. مش مفروض اي حد يجي يقولك انت المفروض تعمل ايه تسيب الكلية ولا تكمل ،. كل الي هقولهولك انك تحط كليتك في كفة و المجال التاني الي بتقول عليه في كافة تانية وشوف مين هيوزن… اخيرا لازم تقرب لربنا هو وحدة الي هيرشدك و هو احن عليك من اي حد احن عليك حتي من والدتك .

    قَـيّـم هذا الحل: Thumb up 0 Thumb down 0

اترك رداً أو حلاً لهذه المشكلة